chiddush logo

למשמעות השם שירה

נכתב על ידי רזיאל, 10/5/2015

 בשבח והודיה, בשירה ובהלל לה', השותף שהכל שלו ומידו, שגמלנו כל טוב עם לידת בתנו השמינית, שירה שתחי'.

למנצח על השמינית

ת"ר חביבין ישראל שסיבבן הקב"ה במצות תפילין בראשיהן ותפילין בזרועותיהן וציצית בבגדיהן ומזוזה לפתחיהן ועליהן אמר דוד (תהלים קיט, קסד( שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך ובשעה שנכנס דוד לבית המרחץ וראה עצמו עומד ערום אמר אוי לי שאעמוד ערום בלא מצוה וכיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו לאחר שיצא אמר עליה שירה שנאמר (תהלים יב, א) למנצח על השמינית מזמור לדוד על מילה שניתנה בשמיני (מנחות מג:)

שמא גרים

כשאנו באים להסביר את השם שנתנו לבת שלנו, צריך להקדים ולומר שיש משמעות לשם של אדם:

אמר רבי יוחנן למה נקרא שמה רות שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות. מנא לן דשמא גרים אמר רבי אליעזר דאמר קרא (תהלים מו, ט) לכו חזו מפעלות ה' אשר שם שמות בארץ אל תקרי שמות אלא שמות (ברכות ז:, ועי' עיןאיה שם, וב"ב יד:).

שירת דוד

מהסברו של ר' יוחנן לשמה של רות הנקרא על שם הנין שלה, דוד, ניתן לראות הגדרה קצרה ותמציתית למפעל חייו של דוד, "הגבר הקם על משיח אלה–י יעקב ונעים זמרות ישראל" (שמואל ב כג,א) כמי ש"ריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות".

הגמרא מציינת חמש עולמות שבהם אמר דוד שירה:

אמר ר' יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מאי דכתיב )משלי לא, כו) פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה כנגד מי אמר שלמה מקרא זה לא אמרו אלא כנגד דוד אביו שדר בחמשה עולמים ואמר שירה דר במעי אמו ואמר שירה שנאמר (תהלים קג, א) ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו יצא לאויר העולם ונסתכל בכוכבים ומזלות ואמר שירה שנאמר (תהלים קג, כ( ברכו ה' מלאכיו גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברכו ה' כל צבאיו וגו' ינק משדי אמו ונסתכל בדדיה ואמר שירה שנאמר (תהלים קג, ב) ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו מאיכל גמוליו אמר ר' אבהו שעשה לה דדים במקום בינה טעמא מאי אמר (רבי) יהודה כדי שלא יסתכל במקום ערוה רב מתנא אמר כדי שלא יינק ממקום הטנופת ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה שנאמר (תהלים קד, לה) יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה נסתכל ביום המיתה ואמר שירה שנאמר (תהלים קד, א)  ברכי נפשי את ה' ה' אלהי גדלת מאד הוד והדר לבשת (ברכות י. ועי' עין איה).

שירת דוד חובקת עולמות: מהשלב העוברי ועד ליום המיתה.

שיר במדבר יהודה ובמדבר תקוע

דוד, הרוויהו להקב"ה שירות ותשבחות, גם בהיותו במדבר יהודה, בעומק הצרה:

ר' אבא פתח קרא ואמר (תהלים סג) מזמור לדוד בהיותו במדבר יהודה. מאי שנא מכל שאר תושבחן דלא קאמר באן אתר שבח לון דוד מלכא ומ"ש הכא דקאמר בהיותו במדבר יהודה... לאחזאה לכל בני עלמא שבחיה דדוד דאע"ג דבצערא הוה והוו רדפי אבתריה הוה משתדל לומר שירין ותושבחן לקב"ה. ואע"ג דברוח קדשא הוה אמר רוח קדשא לא הוי שארי עלוי עד דאיהו אשתדל למשרי עלוי. וכן בכל אתר לא שריא רוח קדשא דלעילא עד דיתער עליה בר נש מתתא. ודוד אע"ג דקא רדפי אבתריה והוה בצעריה לא הוה שביק שירין ותושבחן מפומיה ולשבחא למאריה על כלא (זהר,פרשת תרומה, טו).

בדומה לכך, המלך יהושפט העמיד משוררים במדבר  תקוע, כשיצא לקראת האוייב שאיים עליו ממזרח:

ויהי אחרי כן באו בני מואב ובני עמון ועמהם מהעמונים על יהושפט למלחמה. ויבאו ויגידו ליהושפט לאמר בא עליך המון רב מעבר לים מארם והנם בחצצון תמר היא עין גדי... וישכימו בבקר ויצאו למדבר תקוע ובצאתם עמד יהושפט ויאמר שמעוני יהודה וישבי ירושלם האמינו בה'א–להיכם ותאמנו האמינו בנביאיו והצליחו. ויועץ אל העם ויעמד משררים לה' ומהללים להדרת קדש בצאת לפני החלוץ ואמרים הודו לה' כי לעולם חסדו. ובעת החלו ברנה ותהלה נתן ה' מארבים על בני עמון מואב והר שעיר הבאים ליהודה וינגפו. ויעמדו בני עמון ומואב על ישבי הר שעיר להחרים ולהשמיד וככלותם ביושבי שעיר עזרו איש ברעהו למשחית (דברי הימים ב כ, א–כג).

שירתו של משיח

על מעלת השירה הנאמרת בידי המלך, ועל מעלת השירה הנאמרת לאחר ניסיניצחון, ניתן ללמוד מכך שחזקיה לא נעשה משיח בשם כך שלא אמר שירה:

אמר רבי תנחום, דרש בר קפרא בציפורי: ...ביקש הקדוש ברוך הוא לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג. אמרה מדת הדין לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! ומה דוד מלך ישראל, שאמר כמהשירות ותשבחות לפניך – לא עשיתו משיח, חזקיה, שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך – תעשהו משיח?! (סנהדרין צד.)

פרק שירה

ההויה כולה אומרת שירה לבורא, כפי שמפורט בפרק שירה. המלאכים אומריםשירה במעון, ואף הפרות, בעת החזרת ארון הקודש מהפלשתים אמרו שירה:

 וישרנה הפרות בדרך על דרך בית שמש וגו' (שמואל א ו, יב) מאי וישרנה א"ר יוחנן משום ר"מ שאמרו שירה ורב זוטרא בר טוביה אמר רב שישרו פניהם כנגד ארון ואמרו שירה (עבודה זרה כד:)

עשר  שירות הן

במכילתא (שמות, בשלח טו,א) וכן בתרגום שיר השירים (א,א) מובאות שתי רשימות, שונות, של עשר שירות הנאמרות בעולם.

מכילתא

תרגום שיר השירים

במצרים

אדם שנמחל חובו והגיע יום השבת והגינה עליו

שירה על הים

אמר משה עם בני ישראל

שירה על הבאר

אמרו בני ישראל בזמן שנתנה להם באר המים

שירה שאמר משה

אמר הנביא משה כשהגיע זמנו להפטר מהעולם... האזינו

שירה שאמר יהושע

אמר יהושע בן נון כשנלחם בגבעון

אמרה דבורה וברק

אמרו ברק ודבורה ביום שמסר ה' את סיסרא ומחנהו ביד בני ישראל

אמר דוד

אמרה חנה כשניתן לה בן מאת ה'

אמר שלמה

אמר דוד על כל הניסים שנעשו לו מאת ה'

אמר יהושפט

אמר שלמה המלך ברוח הקודש לפני ריבון העולמים ה'

לעתיד לבוא

עתידים לומר בני הגלות כשיגאלו מגלותם

 

לאחר שבעת הילדים להם זכינו בחסדי ה', אנו שרים למנצח על השמינית, ומודים על השירה הזאת, השירה החדשה. שירה שלנו נולדה לאחר שבת שירה, בין שבתות"יתרו" ו"משפטים" בהם קבלנו את התורה, הנקראת שירה.

אף אנו, כאן, במדבר תקוע ובקצה מדבר יהודה, אנו שמחים להמשיך את שירת אדם, משה ישראל ויהושע, דבורה וברק, חנה, דוד, שלמה ויהושפט. "שירו לה' שיר חדש", שירת ההוויה כולה, שירה על הופעת אורו שליום חדש, על ההיריון והלידה, על שפע החיים הטבעיים והניסיים כאחד, על התגברות על מבקשי נפשנו, על הישועות ועל הנחמות העתידיות.

ולויים לשירם ולזמרם

חסידים ואנשי מעשה היו מרקדים לפניהם באבוקות של אור שבידיהן, ואומרים לפניהן דברי שירות ותשבחות. והלוים בכנורות ובנבלים ובמצלתים ובחצוצרות ובכלי שיר בלא מספר, על חמש עשרה מעלות היורדות מעזרת ישראל לעזרת נשים, כנגד חמשה עשר שיר המעלות שבתהלים, שעליהן לויים עומדין בכלי שיר ואומרים שירה (סוכה ה,ד).

ויהי רצון שנחזה במהרה בימנו למזמור שיר חנוכת הבית, בשוב כהנים לעבודתם, ולווים לשירם ולזמרם וישראל לנוויהם.

יבנה המקדש, עיר ציון תמלא, ושם נשיר שיר חדש וברננה נעלה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה