chiddush logo

יוכבד ורחמים

נכתב על ידי דביר, 10/5/2015

 מה זכתה יוכבד ששלושה מילדיה היו מנהיגי עם ישראל?


יוכבד חינכה וגידלה שלושה גדולי עולם שכל אחד ואחת תרם את חלקו בדור גאולת מצרים: אהרון הכהן הגדול, מרים הנביאה, ומשה גדול הנביאים.

יוכבד שינתה את ההיסטוריה של עם ישראל בכך שהחליטה לשים את משה בתיבה ומכאן הובילה לגאולת ישראל.

יוכבד ברחמה ובתושייתה מנצחת את עבדות מצרים, למרות גזרת פרעה והסיכוי המועט שהולד ינצל לא מוותרת, בעצת ביתה מרים יולדת את משה ומחביאה אותו שלוש ירחים וממשיכה לתת לו סיכוי בבניית התיבה (מעניין שהכתוב לא מזכיר את בעלה עמרם)  וכנראה שהיא זאת שאמרה למרים לחכות על שפת היאור ולראות מה יעשה לו, לגלות איך הקב"ה יקח את אמונתה וימשיך את השתדלותה.

מה מניע את יוכבד להביא עוד ילד לעולם כל כך אכזר וחסר סיכוי?
אולי הרחמים, מידת הרחמים נמצאת בכל אמא ובמיוחד בעם ישראל והיא אחת הסימנים של ישראל, יוכבד לא מוכנה לזרוק את בנה ליאור או להניח אותו לגזרת המצרים, היא פועלת ועושה הכל מכוח השליחות והרחמים להוליד את הילד לשמור ולהגן עליו ככל יכולתה.
לפעמים אידאליים מסויימים (לדוגמא קומוניזם ועוד) יוצרים עוול ומפספסים את המטרה הגדולה ומצד שני גם הנהגה שפועלת רק על פי מידות ורגש טבעי צפויה להחטיא, רק שילוב של אידאל ומידות יכול לשמור על האדם והרעיון החשוב.

לעבדים בני עבדים אין את הכוח לקום ולעשות יוכבד שהתחלתה בארץ ישראל (במסכת סוטה נמצאנו למדים: "לידתה במרים ואין הורתה במצרים" (י"ב,א')) יש לה פוטנציאל גדול לקום ולעשות מעשה של בן חורין שלא משלים עם המצב למרות השנים הרבות שעברו והיא זאת שממשיכה ללדת ילדים (לפי אחת הדעות היא שפרה המילדת).
וכמובן שצריך את חן יה' ועזרתו כדי שהמהלך והמעשה יצליחו.

חידוש זה מוקדש להצלחת החתן האח היקר ותלמיד החכם שהוא ממקימי האתר ועמוד התווך המרכזי של אתר חידוש וכלתו בחירת ליבו, שיזכו להקים יחד בית נאמן בישראל.
היו יום חתונתו ושמחת לבו- כא 'אייר תשע"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע