chiddush logo

התבונות "תובנות בתורה", מאת אי"ם, לפרשת ויצא

נכתב על ידי אורן מס, 24/11/2014

 

התבונות "תובנות בתורה", מאת אי"ם,לפרשת ויצא

 

  כח,יא: ויפגע במקום וילן שם: תובנה: יעקבכיוון עצמו במתכוון (לשון "ויפגע", פגיעה מכוונת) למקום הידוע למשפחה("וירא את המקום מרחוק"; כב,ד) מאז עקידת אביו יצחק, על הר המוריה.המרחק מבאר שבע להר המוריה (כ- 60 ק"מ) הוא גדול ליום הליכה אחד, מהבוקר עדלשקיעה, אך אפשרי, בעיקר לאדם הבורח מאחר. יש להניח כי יעקב חשב שעשו לא ירע לובמקום זה שכבר התקדש במשפחה, ולכן כיוון פעמיו דווקא לשם. בבוקר יעקב לקח מאבניהמקום, הר המוריה (פסוק י"ח), ומיד המשיך משם צפונה לכיוון חרן, והגיע למקוםאחר  ("ויקרא שם המקום ההוא";פסוק י"ט), אותו כינה "בית-אל".

 

כט,כה: ויהי בבוקר והנה היא לאה: תובנה: יעקבהשתכר במשתה שערך לכבודו לבן (פסוק כ"ב), לכן לא יכול היה להבדיל בלילה ביןלאה לרחל. כנראה לבן השקה במכוון ביין חריף את יעקב, כדי שלא יוכל להבחין בתרמית.

 

כט,לא: כי שנואה לאה, ויפתח את רחמה, ורחל עקרה: תובנה:לה' יש חשבונות משלו, שלא בהכרח נוכל להבינם. ה' ראה שלאה שנואה והחליט לעודד אותהעל ידי פתיחת רחמה וגם בכך שירע לאחותה ("ורחל עקרה").

 

ל,יז: וישמע אלוהים אל לאה: תובנה: ה' שומע אתתפילות המתפללים אליו, ברצותו נענה (כגון ללאה, כאן, ולרחל, בפסוק כ"ב)וברצותו אינו נענה (למשה: ואתחנן ... ויתעבר; דברים כג-כו). אנו רשאים לבקש מה' כלאשר נחפוץ, הוא ישמע לנו, ויעשה כרצונו.

 

לא,יח: לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען: תובנה: אדםמצווה לכבד את אביו ואת אמו כל ימי חייו ובכל עת. יעקב צווה לשוב אל ארץ מולדתו(פסוק י"ג) אך הוא רואה בציווי זה סיוע למצוות כיבוד הורים. גם לבן הבין אתכמיהתו זאת של יעקב ("כי נכסוף נכספת לבית אביך"; פסוק ל').

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע