chiddush logo

הקפדת יעקב על תרי"ג מצוות בבית לבן

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 7/8/2010

"עם לבן גרתי" (בראשית לב, ה)

רש"י מפרש שיעקב התכוון לאמר, "ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים".

בפשטות הכוונה היא שלבן רצה להכשיל את יעקב, לגרום לו לשמור פחות מתרי"ג מצות. אבל אפשר לפרש להיפך, שהוא דווקא רצה לגרום לו "להוסיף" עליהן:

הרי לבן האמין בה', כפי מספר שה' הופיע אליו בחלום והזהיר אותו: "אלקי אביכם אמש אמר אלי לאמר השמר לך מדבר עם יעקב מטוב עד רע" (לא, כט). אבל באותו זמן, הוא האמין גם באלהים אחרים, כפי שהוא אומר באותה נשימה: "למה גנבת את אלהי" (לא, ל). האמונה השיתופית הזו היא ע"ז. אם כן, לבן היה עלול לקלקל את משפחת יעקבאילו היה נשארים בבית לבן. כנראה, לבן הפציר בהם לשמוע גם לאלוהיו, לא כתחליף, אלא כתוספת שאינה נוגדת את "לא יהיה לך אלהים אחרים" (כמו אמונת הנוצרים, שמאמינים בשיתוף). כלומר, הוא רצה שישמרו יותר מתרי"ג מצוות: תרי"ג מה', ועוד מאלהיו.

לדבר זה רמז יעקב באמרו שהוא שמר תרי"ג מצוות, ולא תרי"ד, בזמן שהותו עם לבן. עוד רמז לכך נמצא בדברי יצחק לעשיו (בראשית כז, מ): "ואת אחיך תעבד, והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צוארך". יצחק רומז לעשיו שאם יעקב יוסיף מצוה אחת לתרי"ג, וישמור תרי"ד כפי שרצה לבן, יוכל עשיו לפגוע בו. ולכן אומר יעקב למלאכים שיגידו לעשיו "עם לבן גרתי ותרי"ג  מצוות שמרתי", שלא הגיע לתרי"ד, כדי שעשיו ידע שלא יוכל להרוג אותו.

בזה אפשר להבין גם את הפסוק "ארמי אובד אבי" (דברים כו, ה), שלפי חז"ל (בהגדה של פסח) פירושו שלבן ניסה לאבד את יעקב. לפי הנ"ל, הכוונה היא שלבן רצה לאבד אותו ע"י שיוסיפו לעבוד ע"ז בשיתוף, ואז יוכל עשו לפגוע בו, ח"ו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע