מעשה המקלות של יעקב (1 תגובות לחידוש זה)
"ויחמו הצאן אל המקלות" (ל, לט)
יעקב גרם ללידת צאן בצבעים שהיה צריך, ע"י מעשה המקלות. מדוע השתמש
יעקב בשיטה זו?
שמעתי הסבר לכך מפי סבי ר' אליעזר סמסון זצ"ל: הרי יעקב טען נגד לבן על
שהחליף את רחל בלאה, וזה כלול בטענתו
"ותחלף את משכורתי עשרת מונים" (לא, מא), כלומר שהוא החליף את רחל,
שהיתה אמורה להינתן לו בשכרו. אבל אחרי שקיבל גם את רחל, לבן טען שכבר אין לו סיבה
להתלונן. לעומתו, יעקב טען שהיתה תוצאה מאד שלילית להחלפה זו: לפי הקבלה, המחשבה
בזמן התשמיש קובעת את דמותו של הנולד (כפי שמפרט הרמב"ן ב"אגרת הקודש"),
וגם אסור לחשוב על אשה אחרת באותו זמן (נדרים כ ע"ב). העובדה שיעקב בביאתו
הראשונה בלאה חשב שזו רחל, גרמה פגם בוולד הראשון, שהוא ראובן (ואולי פגם זה גרם לחטאו
עם בלהה ולכך שלא הציל את יוסף בבא הזמן). זאת ועוד: יעקב התייחס לראובן כילד
פגום, והחשיב את יוסף למושלם יותר ממנו, וזה תרם לקנאה של האחים ביוסף[1].
לעומתו, לבן טען שמחשבות בשעת התשמיש אינן יכולות להשפיע על הוולד.
משום כך, יעקב פעל לשינוי צבע הצאן ע"י מה שראו בשעת התשמיש, להוכיח
שהמחשבה אז משפיעה.
[1] מלבד זאת, טען יעקב, שאילו
יוסף היה הבכור, היו לו כוחות רוחניים מיוחדים, שהיו
מונעים את הריבים אח"כ.