chiddush logo

דיכאון רוחני

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 1/10/2019

 מי אינו מכיר את התופעה של דיכאון נפשי? המילה דיכאון מורכבת מצמד המילים דיכא-און והכוונה היא לאנשים שחשים נטולי כוח וחסרי אונים. אנשים אלה, חשים במקרים קיצוניים, כי אין להם טעם לחית וכי אין להם תקווה. כאשר אנשים אלה נמצאים באפיסת כוחות מוחלטת הם יעדיפו לשקוע בדיכאון. דיכאון נפשי גם מוכר במושג דיכאון רוחני. ישנם מקרים כמו דיכאון סמוי, כאשר הסימפטומים הנלווים לסוג דיכאון זה, הם: אובדן שמחת חיים, נוקשות, אטימות, עייפות ואטימות רגשית.

 

לעיתים, דיכאון, עשוי לנבוע מתורשה או הדיכאון הוא סביבתי, בשל אובדן של מישהו קרוב, מקרים קשים שחווה מי שסובל מהדיכאון ועוד. תופעה זו של דיכאון נפשי רק מתפתחת יותר בעולם והנתונים מדאיגים. השאלה היא, כיצד יתכן, כי מיליוני אנשים סובלים מדיכאון נפשי?  כאשר מדובר על דיכאון נפשי, נוירוטיות, הינה אחד מהסימנים הבולטים שיכולים לאפיין את מי שסובל או יסבול בדיכאון במשך הזמן. במילים פשוטות- כל מי שהנוירוטיות שלו גבוהה, יסבול מדיכאון באיזה שהוא שלב בחייו.

 

האם סוג של אישיות מסוימת יכולים להראות כי אדם זה סובל או יסבול מדיכאון רוחני?

 

ישנם כמה מרכיבים חשובים באופיו של האדם ובעצם מדובר על חמישה מרכיבים חיוניים: נוירוטיות, פתיחות, מוחצנות, מצפוניות, נעימות. אלה הם המרכיבים של אישיות האדם, אך שוב, הנוירוטיות מהווה שחקן חשוב בכל מה שקשור אל דיכאון נפשי. אנשים אשר עברו אפיזודות דיכאוניות בעבר, קיימת פגיעות קוגניטיבית. זוהי למעשה התניה ברמה הקוגניטיבית והנוירונאלית, אשר עשויה להשפיע לזמן רב גם לאחר שהאפיזודה חלפה. מדובר על כדור שלג או מעגל שרק יכול להחמיר ולהוביל אל מצב של דיכאון רוחני. ישנם הסובלים מדיכאון שמפתחים מחשבות אובדניות וכאן, יש צורך בטיפול בדיכאון פרטני יותר, אשר כולל תרופות אנטי דיכאוניות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, יגרום למטופל להבין טוב, מה גרם לו להגיע לאפיזודות הללו ואם שינוי איזה שהוא חיובי, מה שיוביל ליציאה ממצב של דיכאון רוחני. שיטת הפסיכותרפיה, מסייעת לאנשים רבים הסובלים מדיכאון נפשי, לצאת ממנו. אנשים הסובלים מדיכאון נפשי, אינם מכירים בתכונות הטובות שלהם, בורם, תכונות אלה, הן חסרות משמעות. אנשים שנחשבים לדיכאוניים, יתקשו לקבל מחמאות.

 

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי וכיצד הוא משפר את מצבם של המטופלים הסובלים מדיכאון?

 

כאשר אדם הסובל ממצב של דיכאון רוחני יגיע לתרפיסט, אשר מתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, הוא יסייע לו ללכוד את העיוותים במחשב ובדפוסי התנהגות ומטרתו של טיפול זה, הוא לשנות את דפוסי ההתנהגות ולתת את הכלים הנכונים בידיהם המטופל ילמד בפגישות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, כיצד לראות את העולם באור טוב ויפה יותר. המטופלים לומדים לראות את המציאות במימד הנכון 

 

אחד מהתרפיסטים המוכרים, הוא אורי פוקס, אשר עוסק שנים בתחום. אורי מנהל שתי מרפאות, האחת בהרצליה והשנייה בנתניה. אורי הוא בעל תואר שני בעבודה סוציאלית, אך פרש לפני שנים מהתחום והחל ללמוד תרפיה בשיטת CBT. היום הוא נחשב כמומחה בתחומו ומצליח לטפל בכל סוגי החרדות והדיכאונות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע