chiddush logo

תפילין ומזוזות

נכתב על ידי שניאור, 24/6/2018

 תמצית מידע בנושא: תפילין

 

מצוות התפילין הינה אחת מהמצוות הבודדות שנאמר עליהן שהן שקולות כנגד כל התורה כולה,

וזו גם אחת משלוש המצוות המהוות "אות" לקשר שבין עם ישראל לבורא (השתיים האחרות הן ברית מילה ושבת), תורת הקבלה מסבירה כי בכח הנחת תפילין (כשרות) נמשך שפע גשמי (פרנסה) ורוחני על האדם המניחם ובפרט סגולת הנחת תפילין הינם שמירה ואריכות ימים כפי שמובא במשנה ברורה (הלכות תפילין סימן לז):"שכל המניחן מאריך ימים בעולם הזה שנאמר "ה' עליהם יחיו", כלומר אותם שנושאים את שם ה' עליהם בתפילין יחיו ומובטח שהוא בן העולם הבא ואין אש של גיהנם שולט בו וכל עונותיו נמחלין לו".

בתמצית: עשיית מצווה, במחשבה, בדיבור, במעשה, ענינה עשיית כלי לקבלת שפע רוחני או גשמי, מצוות הנחת תפילין כוללת את שלושת לבושי הנשמה: פנימי (מחשבה) אמצעי (דיבור) חיצון (מעשה), ע"י הנחת תפילין מתבצעת המשכה (הורדת אור מעולמות אצילות, בריאה, יצירה, עשיה) לעולמנו על מקיים המצווה, בני ביתו, כללות העם.

§       זוג תפילין מתחלק לשנים: "תפילין של יד" ו"תפילין של ראש".בתפילין של יד צריךלהכניס קלף אחד ולכן בתוך הבית ישחלל ובתפילין של ראש צריך להכניס 4 קלפים ולכן הבית מחולק עם מחיצותלארבעה חללים.

§       על הקלף אשר בתוך התפילין כתובים פרשיות מהתורה לכן חשוב כי הפרשיות יכתבו ע"י סופר ירא שמים (עדיפות לכותב ביד ימין) כסדרן והאותיות יהיו שלמות ושלא תחסר שום אות (שולחן ערוך הלכות תפילין סימן לב).

§       מומלץ לרכוש תפילין ומזוזותמאדם נאמן המוחזק בכשרות  אדם השומר את עיניו ואת פיו ויש לו תעודה של סופר סתם בר תוקף ממשמרת סתם או של הרב לנדא מ לשכת הלכה למעשה או מהעדה החרדית וחשוב שהסופר סתם ללא אינטרנט וללא סמארט פון (הרי פסקו כל גדולי הדור שסופר סתם הגולש באינטרנט לא יכול להיות סופר סתם יתרה מכך הרי הגמרא אומרת שאין אפוטרופוס לעריות ואל תאמין בעצמך עד יום מותך וניתן לקרוא בספר אצבעותיי למלחמה הנמצא ברשת על נפילות של רבנים גדולים באינטרנט רחל ורבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה ומי יכול לומר אני חסין , לי זה לא יקרה, חיר מינק רחו,, ואמת תורתנו הקדושה והרב ווזנר פסק שמי שמחזיק סמארט פון אסור לקנות ממנו תפילין ואסור לקנות ממנו מזוזות והרבה דיו נשפך על זה ) ולבקש שהתפילין או המזוזות יהיו כתובים על קלף שליל (קלף שליל נעשה מעור ולדות בקר והינו הקלף המשובח והטוב ביותר, כיום רוב הסופרים כותבים עליו) ולא על קלף משוח (קלף שאחרי העיבוד שלו מורחים עליו סוג של משחה לבנה כמוסיד. היתרון היחיד בקלף משוח הוא שהכתיבה עליו מאד מהירה מכוון שהקלף חלק, אך חסרונותיו רבים: במקרים רבים בזמן גלגול "קלף המזוזה" או "פרשיותהתפילין" הקלף והאותיות הכתובות על הקלף נסדקות ונפסלותולכן רמת הכשרות של הכתב נמוכה ביותר מכיוון שהכתיבה היא לא על הקלף ממש אלא על החומר שמשוחעל הקלף).

§       במידה וניתן מומלץ לרכוש תפילין מהודרות ובמידה ולא יש לרכוש תפילין – "כשרות לכתחילה" – כלומר ללא תיקונים בקלף אשר יכולים לשנות את כשרות התפילין ל-"כשרות בדיעבד".

§       בתי התפילין מתחלקים (בעיקר) ל-2 סוגים בהמה גסה (בקר) ובהמה דקה (צאן), הבתים העשויים מבהמה גסה עמידים יותר וצורתם (מרובעות) אינה נפגמת לכן עדיף לרכוש בתי תפילין מסוג בהמה גסה.

§        בכדי לראות את סדר הנחת התפילין ניתן להיכנס לאתר פאר הסת"ם המכיל מצגות וסרטים וכן באתר שופר ובאתר צעירי חבד

§       אתר הידברות מכיל הסברים והכוונה טל':03-6166614

§       בבית חב"ד הפרוסים ברחבי הארץ ניתן לקבל (חינם) סדר הנחת תפילין (מקוצר-עיקר התפילה) והסבר וכן להיעזר ביהודי הבקי בהנחת תפילין , טל': 3770*

§       עפ"י ההלכה (שולחן ערוך סימן לט) יש לבדוק את כשרות התפילין אחת ל-3.5 שנים (חסידים נוהגים לבדוק את התפילין אחת לשנה) ניתן לבדוק בכול בית חב"ד.

יש לשמור על התפילין ולא להניח אותם על שיער רטוב וכןלא להשאירם במקום חם כגון: בימי הקיץ ברכב וכד', בכדי לא לפגוע באותיות הכתובות על הקלף (מאחר שהדיו מתפשט/מתכווץבטמפרטורה גבוההו ונמוכה) 

ב"ה

תפילת סופר סת"ם

יהי רצון מלפניך, יְיָ אלוהי ואלוהי אבותי שתעשה צדקה וחסד עמדי ותשרה את שכינתך במעשה ידי ותצליחני בכתבתי זאת שאכתוב (לשם קדושת....ספר תורה, תפילין, מזוזות, מגילה, פיטום הקטורת) ותהיה כתבתי תמה ונאה ללא שום פסול ופגם והצילני מטעות הכוונה ומטעות הכתיבה ומכל מחשבות רעות ומסטרא אחרא וכל כת דילהון ואל יהיו חטאי ועוונותי ופשעי מונעים הטוב ממני ותשפיע עלי שפע טובה מהברכה העליונה מאוצר מתנת חינם שיש בידך כדכתיב:" וַיֹּאמֶר אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ וְקָרָאתִי בְשֵׁם יי' לְפָנֶיךָ וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִיחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם"

מעולם האצילות לעולם הבריאה ומעולם הבריאה לעולם היצירה ומעולם היצירה לעולם העשיה ומעולם העשיה לעולם הגלגלים ומשם עלי עבדך (פב"פ) להתברך מרוב טובך וחסדךולעשות רצונך כרצונך עם כל עמך בית ישראל אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.

אנא בכח גדולת ימינך תתיר צרורה

קבל רינת עמך שגבנו טהרנו נורא

נא גיבור דורשי יחודך כבבת שומרם

ברכם טהרם רחמי צידקתך תמיד גומלם

חסין קדוש ברוב טובך נהל עדתך

יחיד גאה לעמך פני זוכרי קדושתך

שועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות

ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

ויהי נועם אדני אלהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו (פעמים).

יכוון במחשבה:  דַמוֹדַטִירוֹן 

טפטפיה

 

תפילה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע