chiddush logo

מה קורה למי שמקבל מלכות?

נכתב על ידי מנדל, 4/8/2010

 

"ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר", כך נאמר לרבקה את התאומים שהיא נושאת ברחמה.

השפת אמת מסביר את פירושה של נבואה זו- כל חיזוקו של אחד העמים, ישראל או עשו, יבוא כתוצאה מכוחו של העם השני. התגברותו של אחד העמים תבוא רק 'על חשבון' האומה השניה, זהו לאום מלאום יאמץ. 'רב יעבוד צעיר', בפשוט הכוונה היא שהאח הגדול יותר יעבוד את הצעיר יותר, כלומר עשו יעבוד את יעקב. האם בגלל רגע אחד קטן שהפריד בין לידת עשו לבין יציאתו של יעקב לאוויר העולם, על כך נקרא יעקב האח הצעיר יותר?! לכן ראה הזוהר הקדוש להסביר את הביטוי 'צעיר' כאן באופן קצת אחר: מי שהוא צעיר בעיני עצמו. כלומר, עשו יעבוד את יעקב בעל הצניעות והענווה המסתכל על עצמו כצעיר, קטן יותר.

הרי הקב"ה לא בחר בנו בגלל חוזקנו או מהיותנו רבים יותר- 'לא מרובכם... כי אתם המעט מכל העמים'- כלומר, אתם עם ישראל ממעטים את עצמכם, מבטלים עצמם אל מול הקב"ה וכמובן שזה מראה על אהבת ה' ואמונה מוחלטת בה' שהרי כל הגדולה בעולם שייכת להקב"ה ולא לבני האדם שרק לרגע אחד נדמה לאדם שהוא גדול מחברו, אך זה זמני ביותר- וזאת למרות שעם ישראל אכן הם עם ה' וכל העמים תחתינו - 'ורב יעבוד צעיר', עשו כן נמצא מתחתינו ובכל זאת אנחנו מסתכלים על עצמנו כ'צעיר', שהרי מי יגדל ויתנשא אל מול הקב"ה וכל גדולת ישראל ניתנה לנו מאת ה' ולמען ה'.

ומה קורה לעשו כאשר הוא מתגבר על יעקב ובאופן זמני זוכה לגדולה על פני יעקב, שהרי 'לאום מלאום יאמץ', גדולת עשו באה על חשבון עם ישראל? אם האומות מגיעים למצב של גדלות, שררה, שלטון וממשלה, הרי שהכוח והשלטון עולים להם לראש ובודאי שלא מכניעים את עצמם אלא רק מגדילים עצמם יותר ויותר כאשר הם בטוחים שהגדולה שלהם באה להם מעצמם והם בטוחים בה כאילו קיימת לעד. אך עם ישראל שנמצאים בראש שלטון הקב"ה בעולם נכנעים לפני ה' וזאת מכיוון שאנחנו מבינים שהכול למען שלטון ה' בעולם ולא בשביל עצמנו.

שלטון ישראל בעולם לא מוביל אותנו לגאווה אלא להכנעה לפני ה', לא לגדלות אלא לתחושת אחריות אמיתית להובלת תהליכים רוחניים בעמנו ובכל העולם. על כן ראוי הוא דווקא יעקב להתברך מפיו של יצחק 'ויתן לך... הוה גביר לאחיך'- מכיוון שעם ישראל לא משתנים בעקבות השררה והשלטון.

כאשר נותנים לאדם כוח הוא יכול להביא זאת לידי ביטוי בניצול סמכות ודריכה על אחרים תוך רמיסת הכוח שיש להם. אך דרכו של יעקב אבינו וגם שלנו צאצאיו היא להיות תמיד בבחינת 'רב יעבוד צעיר', להכניע את עצמנו תחת מלכותו הנשגבה של הקב"ה ולהבין את קוטננו אל מול גדולתו וכבודו של מלך מלכי המלכים שמלכותו שלו בכל משלה. המלוכה והממשלה לחי עולמים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע