chiddush logo

האם מותר לדבר בבית הכנסת

נכתב על ידי אביהו ח, 18/10/2025

 






*"היום בתניא"*

 כ"ד תשרי

תניא "אגרת הקדש"

פרק כ"ד

שנה פשוטה


?


*התפילה ברמה פנימית:*

השעה שאותה הקב"ה דורש מאיתנו לבוא לבית הכנסת ("מקדש מעט") להיקהל ולעמוד לפניו" בתפילה. מבחינתו, היא שעה שהוא (הקב"ה) מקדיש אותה מידי יום להתגלות. וכלשון רבנו באגרת, שהתפילה  "היא עת רצון לפניו להתגלות" - דבר המתבטא בשני מישורים:

*א.* ברצונו יתברך "לבוא אל המקדש מעט, לפקוד (ולבקר את) שכינת כבודו השוכן איתם בתוך טומאתם" (שמאז החורבן זהו מצב השכינה, ובזמן התפילה יורד הקב"ה ומאיר את בחינת שכינתו הזו).

*ב.* "להימצא לדורשיו ומבקשיו ומיחליו" - ולהתגלות לכל אחד מהבאים להתפלל. (כך, שכאשר החסיד הולך להתפלל עליו בעצם לחוש, שעכשיו הוא הולך להתראות עם  הקב"ה, עם ה"אור אין סוף" שממתין לו בבית הכנסת).

"והמספר בצרכיו" - אם בשעה שהקב"ה בא אליו הוא רק מספר לו על צרכיו האישיים והוא לא מגלה שום ענין "להתבונן ולראות בגילוי מלכותו יתברך". הנה, בהתנהותו זו  הוא "נעשה מרכבה לכסיל העליון (הקליפה הטמאה), שנאמר עליו  'לא יחפוץ כסיל בתבונה'".

...

*"כאילו עומד לפני המלך:*

מבט זה על התפילה, יש בו כדי להסביר, מדוע "תקנו חז"ל בתפילה (שהיא תהיה) כאילו עומד לפני המלך".

וגם מי שאינו חש את עצמו כעומד ממש לפני המלך (כפרטים המצוטטים בהרחבה ב"משכיל לאיתן" מהשלחן ערוך). על כל פנים יקפיד שדבוריו ומעשיו "לעיני כל רואה בעיני בשר" יהיו "כאילו עומד לפני המלך" (ושלא יהוו לו שום בזיון).

הוראה זו אמורה ב"כל התפילות" (שחרית מנחה וערבית).

...

*מניעת השיחה הבטלה:*

לאור חומרת השיחה בעניני חול בשעה שהצבור עוסק בשירות ותשבחות (שגם אותה יש לראות כהתנהגות לא ראויה בשעה שמתראים עם הקב"ה בתפילה).

מוצא רבנו לנכון לעשות צעד ממשי למניעת תופעה זו, וכלשונו: "על כן שליחותייהו דרז"ל קא עבידנא" - בתור שליח של רבותינו זכרונם לברכה, באתי "לגזור גזרה שוה לכל נפש" (על כל הבאים לבית הכנסת, המון העם ותלמידי חכמים): "שלא לשוח שיחה בטלה" משיתחיל השליח ציבור להתפלל לפני העמוד ועד גמר הקדיש האחרון בשחרית מנחה וערבית.

ונצין, שאם לעיל דובר על "המספר בצרכיו" ועל "המתעסק בצרכיו" שהם פוגעים במתפלל עצמו. הנה, כאן בא רבנו למנוע את השיחה הבטלה המונעת את התפילה הראויה גם מחברך (שהוא רק מקשיב לך  ואינו מדבר איתך), ובמישור הרחב יותר היא פוגעת בכל "התפילה בצבור" ומעלותיה.



https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536051


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון














להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע