פרשת ראה – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת ראה – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
דברים יב,יא: וְהָיָה הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-יִבְחַר
יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם: מדוע התורה מסתירה את המקום?
ש"כ: "מה שנעלם המקום – כדי לחבבו בעיניהם וכדי לתת להם שכר על
כל דיבור ודיבור ... ודע כי ארבע פעמים אמר 'המקום אשר יבחר ה'' ... רומז
על ארבעה בתים: בית ראשון ובית שני ומשכן שילה ובית שייבנה במהרה בימינו
אמן".
יב,כט-ל: כִּי-יַכְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-הַגּוֹיִם ...
הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם, אַחֲרֵי, הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ;
וּפֶן-תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם: מה יש להישמר אם הגויים כבר נכרתו? ש"כ:
"כי יכרית ה' את הגויים – לשרים שלהם, ופן תנקש אחריהם – אחר האומה
... שלא ינקשו אחר בניהם שהניחם ה' כדי לייסר בם ישראל, והן לוקין, ויראו ישראל ויקחו
מוסר".
יד,א: בָּנִים אַתֶּם, לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם: לֹא תִתְגֹּדְדוּ: מה
הקשר בין זה שאתם בנים לה' לאיסור 'לא תתגודדו'? ש"כ: "הואיל
ואתם בנים לה' ייוודע לכם מכאן שהמיתה מצד הטוב באה לכם, שאם הייתה מצד
הרע, הואיל והוא אביכם ואתם בניו, אין האב מריע לבן, אלא יש לכם להאמין שמצד הטוב
בא, 'יקר בעיני ה' – המוותה לחסידיו' (תהלים קטז, טו), לא אמר 'המוות' אלא
'המוותה' – שהוא על ידי השכינה – מות ה', אם כן – אין לכם להתגודד על
מת".
יד,כו: וְאָכַלְתָּ שָּׁם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְשָׂמַחְתָּ,
אַתָּה וּבֵיתֶךָ: אם אכילת המעשר הייתה בירושלים אך לא בעזרה, מדוע נאמר 'לפני
ה'? ש"כ: "הואיל ואוכל בשר לרוב ושותה יין ושכר ... לא יבוא לזוח
דעתו אלא ישים מגמתו כאילו אוכל לפני מלך ... עוד ... כשאתה יושב לאכול, קודם
האכילה תזכור ה' ותברך 'המוציא'. פירוש 'לפני' – קודם".
טו,י: נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ: מדוע
כתוב כפול 'נתון תתן לו' ו'בתתך לו'? ש"כ: "כי הנתינה אינה
אלא לך, כי בגלל, גלגל הוא שחוזר בעולם, שהאשם הוא עולם קטן, ופעמים הוא למעלה
ופעמים למטה, אם כן הנתינה היא לך".
מבחר גימטריאות: אנכי = אחד מיוחד; שמיטה = דין ברחמים;
שבטיך = שבט יהודה; תשפכנו – פטור מלכסותו.
שבת שלום, שבת של מזל טוב לחלאקה
של דביר בטיט, שבת של חיבוב ירושלים, שמירה, קבלת מעשי ה', שמחה לפני ה' וצדקה, ונכה
את אויבינו ונשחרר את כל חטופינו, אורן.
***
מביאור הרב אביגדור נבנצל פרשת ראה
טז,יא: וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ: מדוע יום טוב מפסיק
אבלות של יחיד, אפשר שהרבים ישמחו והאבל יתאבל? הרב נבנצל: "כאשר אדם מישראל שרוי
בצער, הרי זה בעל כורחך חיסרון בשמחה של כל הרבים בישראל, כי תיתכן שמחה שלמה אצל
יהודי, כשחברו טרוד באבלו רח"ל, על כן נדחה אבל היחיד כדי שתהיה שמחת הרבים
שלמה".