chiddush logo

מתוך היד החזקה לרמבם הלכות - לימוד יומי - הלכות שבת , מתי מותר לחלל שבת ועל מי ומעלת השבת

נכתב על ידי אביהו ח, 11/4/2025

 





פֶּרֶק שֵׁנִי

סכנת נפשות

חולה שיש בו סכנה
א דְּחוּיָה הִיא שַׁבָּת אֵצֶל סַכָּנַת נְפָשׁוֹת, כִּשְׁאָר כָּל הַמִּצְווֹת. לְפִיכָךְ, חוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה - עוֹשִׂין לוֹ כָּל צְרָכָיו בַּשַּׁבָּת עַל פִּי רוֹפֵא אֻמָּן שֶׁלְּאוֹתוֹ מָקוֹם. סָפֵק שֶׁהוּא צָרִיךְ לְחַלֵּל עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת סָפֵק שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ, וְכֵן אִם אָמַר רוֹפֵא לְחַלֵּל עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת וְרוֹפֵא אַחֵר אוֹמֵר אֵינוֹ צָרִיךְ - מְחַלְּלִין עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת; שֶׁסְּפֵק נְפָשׁוֹת דּוֹחֶה אֶת הַשַּׁבָּת.
ב אֲמָדוּהוּ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת שֶׁהוּא צָרִיךְ לְכָךְ וְכָךְ שְׁמוֹנָה יָמִים - אֵין אוֹמְרִים: נַמְתִּין עַד הָעֶרֶב, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְחַלֵּל עָלָיו שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת; אֶלָּא מַתְחִילִין מֵהַיּוֹם, שֶׁהוּא שַׁבָּת, וּמְחַלְּלִין עָלָיו אֲפִלּוּ מֵאָה שַׁבָּתוֹת: כָּל זְמַן שֶׁהוּא צָרִיךְ וְיֵשׁ בּוֹ סַכָּנָה אוֹ סְפֵק סַכָּנָה - מְחַלְּלִין. וּמַדְלִיקִין לוֹ אֶת הַנֵּר, וּמְכַבִּין מִלְּפָנָיו אֶת הַנֵּר, וְשׁוֹחֲטִין לוֹ, וְאוֹפִין וּמְבַשְּׁלִין וּמְחִמִּין לוֹ חַמִּין, בֵּין לְהַשְׁקוֹתוֹ בֵּין לִרְחִיצַת גּוּפוֹ. כְּלָלוֹ שֶׁלַּדָּבָר: שַׁבָּת לְגַבֵּי חוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה - הֲרֵי הִיא כַּחֹל לְכָל הַדְּבָרִים שֶׁהוּא צָרִיךְ לָהֶן.
ג כְּשֶׁעוֹשִׂים דְּבָרִים אֵלּוּ - אֵין עוֹשִׂין אוֹתָן לֹא עַל יְדֵי גּוֹיִים וְלֹא עַל יְדֵי קְטַנִּים וְלֹא עַל יְדֵי עֲבָדִים וְלֹא עַל יְדֵי נָשִׁים, כְּדֵי שֶׁלֹּא תְּהֵא שַׁבָּת קַלָּה בְּעֵינֵיהֶם, אֶלָּא עַל יְדֵי גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל וְחַכְמֵיהֶם; וְאֵין מוֹרִין לַנָּשִׁים* לַעֲשׂוֹת דְּבָרִים אֵלּוּ. וְאָסוּר לְהִתְמַהְמֵהַּ בְּחִלּוּל שַׁבָּת לְחוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם" (ויקרא יח,ה) - וְלֹא שֶׁיָּמוּת בָּהֶם. הָא לָמַדְתָּ שֶׁאֵין מִשְׁפְּטֵי הַתּוֹרָה נְקָמָה בָּעוֹלָם אֶלָּא רַחֲמִים וְחֶסֶד וְשָׁלוֹם בָּעוֹלָם. וְאֵלּוּ הַמִּינִים שֶׁאוֹמְרִים שֶׁזֶּה חִלּוּל, וְאָסוּר - עֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר: "וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָהֶם חֻקִּים לֹא טוֹבִים וּמִשְׁפָּטִים לֹא יִחְיוּ בָּהֶם" (יחזקאל כ,כה).
ה וְכֵן כָּל שֶׁיֵּשׁ מַכָּה בַּחֲלַל גּוּפוֹ מִן הַשָּׂפָה וְלִפְנִים, בֵּין בְּפִיו בֵּין בְּמֵעָיו בֵּין בִּכְבֵדוֹ וּטְחוֹלוֹ אוֹ בִּשְׁאָר כָּל שֶׁיֵּשׁ בַּחֲלָלוֹ - הֲרֵי זֶה חוֹלֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה, וְאֵינוֹ צָרִיךְ אֹמֶד, שֶׁחֹלִי כָּבֵד הוּא, לְפִיכָךְ מְחַלְּלִין עָלָיו מִיָּד בְּלֹא אֲמִידָה. וּמַכָּה שֶׁהִיא בְּגַב הַיָּד וְגַב הָרֶגֶל - הֲרֵי זוֹ כְּמַכָּה שֶׁלֶּחָלָל, וְאֵינָהּ צְרִיכָה אֹמֶד, וּמְחַלְּלִין עָלֶיהָ אֶת הַשַּׁבָּת. וְהַחֹם שֶׁמְּצַמֵּר אֶת הַבָּשָׂר - כְּמַכָּה שֶׁלֶּחָלָל הוּא, וּמְחַלְּלִין עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת. וְכֵן כָּל חֹלִי שֶׁהָרוֹפְאִים אוֹמְרִין שֶׁזֶּה יֵשׁ בּוֹ סַכָּנָה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא בְּעוֹר הַבָּשָׂר מִבַּחוּץ - מְחַלְּלִין עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת עַל פִּיהֶם.
חולה שאין בו סכנה
י חוֹלֶה שֶׁאֵין בּוֹ סַכָּנָה - עוֹשִׂין לוֹ כָּל צְרָכָיו עַל יְדֵי גּוֹי. כֵּיצַד? אוֹמְרִין לַגּוֹי לַעֲשׂוֹת לוֹ, וְהוּא עוֹשֶׂה: לְבַשֵּׁל לוֹ, וְלֶאֱפוֹת, וּלְהָבִיא רְפוּאָה מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת, וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ. וְכֵן כּוֹחֵל עֵינָיו מִן הַגּוֹי בַּשַּׁבָּת, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם סַכָּנָה. וְאִם הָיוּ צְרָכָיו אֵין בָּהֶן מְלָאכָה - עוֹשִׂין אוֹתָן אֲפִלּוּ יִשְׂרָאֵל. לְפִיכָךְ מַעֲלִין אָזְנַיִם בַּשַּׁבָּת, וּמַעֲלִין אֻנְקְלֵי, וּמַחֲזִירִין אֶת הַשֶּׁבֶר. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּהֶן - מֻתָּר.
היולדת
יא הַיּוֹלֶדֶת, כְּשֶׁכּוֹרַעַת לֵילֵד - הֲרֵי הִיא בְּסַכָּנַת נְפָשׁוֹת, וּמְחַלְּלִין עָלֶיהָ אֶת הַשַּׁבָּת: קוֹרְאִין לָהּ חֲכָמָה מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, וְחוֹתְכִים אֶת הַטַּבּוּר וְקוֹשְׁרִין אוֹתוֹ. וְאִם הָיְתָה צְרִיכָה לְנֵר בְּשָׁעָה שֶׁהִיא מְצַעֶקֶת בַּחֲבָלֶיהָ - מַדְלִיקִין לָהּ אֶת הַנֵּר, וַאֲפִלּוּ הָיְתָה סוֹמָה, מִפְּנֵי שֶׁדַּעְתָּהּ מִתְיַשֶּׁבֶת עָלֶיהָ בַּנֵּר, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ רוֹאָה. וְאִם הָיְתָה צְרִיכָה לְשֶׁמֶן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ - מְבִיאִין לָהּ. וְכָל שֶׁאֶפְשָׁר לְשַׁנּוֹת מְשַׁנִּין בִּשְׁעַת הֲבָאָה, כְּגוֹן שֶׁתָּבִיא לָהּ חֲבֶרְתָּהּ כְּלִי תָּלוּי בִּשְׂעָרָהּ; וְאִם אִי אֶפְשָׁר - מְבִיאָה כְּדַרְכָּהּ.
יג חָיָה - מִשֶּׁיַּתְחִיל הַדָּם לִהְיוֹת שׁוֹתֵת עַד שֶׁתֵּלֵד, וְאַחַר שֶׁתֵּלֵד עַד שְׁלשָׁה יָמִים, מְחַלְּלִין עָלֶיהָ אֶת הַשַּׁבָּת, וְעוֹשִׂין לָהּ כָּל צְרָכֶיהָ, בֵּין שֶׁאָמְרָה 'צְרִיכָה אָנִי' בֵּין שֶׁאָמְרָה 'אֵינִי צְרִיכָה'. וּמִשְּׁלשָׁה וְעַד שִׁבְעָה: אִם אָמְרָה 'אֵינִי צְרִיכָה' - אֵין מְחַלְּלִין עָלֶיהָ; וְאִם שָׁתְקָה, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם אָמְרָה 'צְרִיכָה אָנִי' - מְחַלְּלִין עָלֶיהָ אֶת הַשַּׁבָּת. וּמִשִּׁבְעָה וְעַד שְׁלשִׁים - הֲרֵי הִיא כְּחוֹלֶה שֶׁאֵין בּוֹ סַכָּנָה, וַאֲפִלּוּ אָמְרָה 'צְרִיכָה אָנִי' - אֵין עוֹשִׂין לָהּ מְלָאכָה אֶלָּא עַל יְדֵי גּוֹי.
יד1 עוֹשִׂין מְדוּרָה לֶחָיָה, וַאֲפִלּוּ בִּימוֹת הַחַמָּה, מִפְּנֵי שֶׁהַצִּנָּה קָשָׁה לֶחָיָה הַרְבֵּה בִּמְקוֹמוֹת הַקֹּר. אֲבָל אֵין עוֹשִׂין מְדוּרָה לַחוֹלֶה לְהִתְחַמֵּם בָּהּ. הִקִּיז דָּם וְנִצְטַנֵּן - עוֹשִׂין לוֹ מְדוּרָה אֲפִלּוּ בִּתְקוּפַת תַּמּוּז. וּמַרְחִיצִין אֶת הַוָּלָד בַּשַּׁבָּת בַּיּוֹם שֶׁנּוֹלַד, אַחַר שֶׁחוֹתְכִין אֶת טַבּוּרוֹ, אֲפִלּוּ בְּחַמִּין שֶׁהוּחַמּוּ בַּשַּׁבָּת, וּמוֹלְחִין אוֹתוֹ וּמְלַפְּפִין אוֹתוֹ, מִפְּנֵי שֶׁסַּכָּנָה הִיא לוֹ אִם לֹא עָשׂוּ לוֹ כָּל אֵלּוּ.
טז מְפַקְּחִין פִּקּוּחַ נֶפֶשׁ בַּשַּׁבָּת, וְאֵין צָרִיךְ לִטֹּל רְשׁוּת מִבֵּית דִּין. וְהַמַּקְדִּים לְהַצִּיל הַנֶּפֶשׁ - הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח. כֵּיצַד? רָאָה תִּינוֹק שֶׁנָּפַל לַיָּם - פּוֹרֵשׂ מְצוּדָה וּמַעֲלֵהוּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא צָד הַדָּגִים עִמּוֹ. שָׁמַע שֶׁטָּבַע תִּינוֹק בַּיָּם, וּפָרַשׂ מְצוּדָה לְהַעֲלוֹתוֹ, וְהֶעֱלָה דָּגִים בִּלְבַד - פָּטוּר מִכְּלוּם. נִתְכַּוֵּן לְהַעֲלוֹת דָּגִים וְהֶעֱלָה דָּגִים וְתִינוֹק - פָּטוּר. אֲפִלּוּ לֹא שָׁמַע שֶׁטָּבַע - הוֹאִיל וְהֶעֱלָה תִּינוֹק עִם הַדָּגִים, פָּטוּר.
יז נָפַל תִּינוֹק לַבּוֹר - עוֹקֵר חֻלְיָה וּמַעֲלֵהוּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מְתַקֵּן בָּהּ מַדְרֵגָה בִּשְׁעַת עֲקִירָתָהּ. נִנְעֲלָה דֶּלֶת בִּפְנֵי תִּינוֹק - שׁוֹבֵר אֶת הַדֶּלֶת וּמוֹצִיאוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מְפַצֵּל אוֹתָהּ עֵצִים שֶׁרְאוּיִין לִמְלָאכָה, שֶׁמָּא יִבָּעֵת הַתִּינוֹק וְיָמוּת. נָפְלָה דְּלֵקָה, וְיֵשׁ שָׁם אָדָם שֶׁחוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא יִשָּׂרֵף - מְכַבִּין אוֹתָהּ לְהַצִּילוֹ מִן הָאֵשׁ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא כּוֹבֵשׁ דֶּרֶךְ וּמְתַקְּנָהּ בִּשְׁעַת כִּבּוּי. וְכָל הַקּוֹדֵם לְהַצִּיל - הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִטֹּל רְשׁוּת מִבֵּית דִּין בְּכָל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה.
יט2 בָּדְקוּ וּמָצְאוּ עֶלְיוֹנִים מֵתִים - לֹא יֹאמְרוּ: כְּבָר מֵתוּ תַּחְתּוֹנִים, אֶלָּא מְפַקְּחִין עַל הַכֹּל, שֶׁאֶפְשָׁר בַּמַּפֹּלֶת שֶׁיָּמוּת הָעֶלְיוֹן וְיִחְיֶה הַתַּחְתּוֹן.
כ הָיְתָה חָצֵר שֶׁיֵּשׁ בָּהּ גּוֹיִים וְיִשְׂרָאֵל, אֲפִלּוּ יִשְׂרְאֵלִי אֶחָד וְאֶלֶף גּוֹיִים, וְנָפְלָה עֲלֵיהֶם מַפֹּלֶת - מְפַקְּחִין עַל הַכֹּל מִפְּנֵי הַיִּשְׂרְאֵלִי. פֵּרֵשׁ אֶחָד מֵהֶן לְחָצֵר אַחֶרֶת, וְנָפְלָה עָלָיו אוֹתָהּ חָצֵר - מְפַקְּחִין עָלָיו, שֶׁמָּא זֶה שֶׁפֵּרֵשׁ הוּא הַיִּשְׂרְאֵלִי, וְהַנִּשְׁאָרִים גּוֹיִים.
כא נֶעֶקְרוּ כֻּלָּן מֵחָצֵר זוֹ לֵילֵךְ לְחָצֵר אַחֶרֶת, וּבְעֵת עֲקִירָתָן פֵּרֵשׁ אֶחָד מֵהֶן וְנִכְנַס לְחָצֵר אַחֶרֶת, וְנָפְלָה עָלָיו, וְאֵין יָדוּעַ מִי הוּא - אֵין מְפַקְּחִין עָלָיו; שֶׁכֵּיוָן שֶׁנֶּעֶקְרוּ כֻּלָּם, אֵין כָּאן יִשְׂרָאֵל קָבוּעַ, וְכָל הַפּוֹרֵשׁ מֵהֶן כְּשֶׁהֵן מְהַלְּכִין הֲרֵי הוּא בְּחֶזְקַת שֶׁפֵּרֵשׁ מִן הָרֹב. לְפִיכָךְ, אִם הָיָה הָרֹב יִשְׂרָאֵל - אַף עַל פִּי שֶׁנֶּעֶקְרוּ כֻּלָּם וּפֵרֵשׁ אֶחָד מֵהֶם לֶחָצֵר וְנָפְלָה עָלָיו, מְפַקְּחִין עָלָיו.
המהלך במדבר
כב הַמְּהַלֵּךְ בַּמִּדְבָּר, וְלֹא יָדַע מָתַי הוּא יוֹם הַשַּׁבָּת - מוֹנֶה מִיּוֹם שֶׁטָּעָה שִׁשָּׁה וּמְקַדֵּשׁ שְׁבִיעִי, וּמְבָרֵךְ בּוֹ בִּרְכַּת הַיּוֹם וּמַבְדִּיל בְּמוֹצָאוֹ כַּשַּׁבָּת. וּבְכָל יוֹם וָיוֹם, וַאֲפִלּוּ בְּיוֹם זֶה שֶׁהוּא מַבְדִּיל בּוֹ וּמְקַדֵּשׁ - מֻתָּר לוֹ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי פַּרְנָסָתוֹ בִּלְבַד, כְּדֵי שֶׁלֹּא יָמוּת, וְאָסוּר לוֹ לַעֲשׂוֹת יָתֵר עַל פַּרְנָסָתוֹ, שֶׁכָּל יוֹם וָיוֹם סָפֵק שַׁבָּת הוּא. וְאִם יָדַע שֶׁהַיּוֹם שְׁמִינִי לִיצִיאָתוֹ אוֹ חֲמִשָּׁה עָשָׂר לִיצִיאָתוֹ וְכַיּוֹצֵא בְּזֶה הַמִּנְיָן - הֲרֵי זֶה מֻתָּר לַעֲשׂוֹת כָּל מְלָאכָה בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, שֶׁהֲרֵי הַדָּבָר וַדַּאי שֶׁלֹּא יָצָא בְּשַׁיָּרָה בַּשַּׁבָּת. וּשְׁאָר הַיָּמִים חוּץ מִיּוֹם זֶה - עוֹשֶׂה כְּדֵי פַּרְנָסָתוֹ בִּלְבַד.
מלחמה והצלה
כג גּוֹיִים שֶׁצָּרוּ עַל עֲיָרוֹת יִשְׂרָאֵל - אִם בָּאוּ עַל עִסְקֵי מָמוֹן, אֵין מְחַלְּלִין עֲלֵיהֶן אֶת הַשַּׁבָּת, וְאֵין עוֹשִׂין עִמָּהֶן מִלְחָמָה. וּבְעִיר הַסְּמוּכָה לַסְּפָר - אֲפִלּוּ לֹא בָּאוּ אֶלָּא עַל עִסְקֵי תֶּבֶן וְקַשׁ, יוֹצְאִין עֲלֵיהֶן בִּכְלֵי זַיִן וּמְחַלְּלִין עֲלֵיהֶן אֶת הַשַּׁבָּת. וּבְכָל מָקוֹם אִם בָּאוּ עַל עִסְקֵי נְפָשׁוֹת אוֹ שֶׁעָרְכוּ מִלְחָמָה אוֹ שֶׁצָּרוּ סְתָם - יוֹצְאִין עֲלֵיהֶן בִּכְלֵי זַיִן וּמְחַלְּלִין עֲלֵיהֶן אֶת הַשַּׁבָּת. וּמִצְוָה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל שֶׁיְּכוֹלִין לָבוֹא לָצֵאת וְלַעֲזֹר לַאֲחֵיהֶם שֶׁבַּמָּצוֹר וּלְהַצִּילָם מִיַּד הַגּוֹיִים בַּשַּׁבָּת, וְאָסוּר לָהֶם לְהִתְמַהְמֵהַּ לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת. וּכְשֶׁיַּצִּילוּ אֶת אֲחֵיהֶן - מֻתָּר לָהֶם לַחֲזֹר בִּכְלֵי זַיִן שֶׁלָּהֶם לִמְקוֹמָם בַּשַּׁבָּת, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְהַכְשִׁילָן לֶעָתִיד לָבוֹא.
כד וְכֵן סְפִינָה הַמִּטָּרֶפֶת בַּיָּם, אוֹ עִיר שֶׁהִקִּיפָהּ נָהָר - מִצְוָה לָצֵאת בַּשַּׁבָּת לְהַצִּילָן בְּכָל דָּבָר שֶׁיְּכוֹלִין לְהַצִּילָן. וַאֲפִלּוּ יָחִיד הַנִּרְדָּף מִפְּנֵי גּוֹיִים אוֹ מִפְּנֵי שֶׁהוּא רוֹדֵף אַחֲרָיו לְהָרְגוֹ - מִצְוָה לְהַצִּילוֹ, וַאֲפִלּוּ בַּעֲשִׂיַּת כַּמָּה מְלָאכוֹת בַּשַּׁבָּת, וַאֲפִלּוּ לְתַקֵּן כְּלֵי זַיִן לְהַצִּילוֹ מֻתָּר. וְזוֹעֲקִין עֲלֵיהֶן וּמִתְחַנְּנִים בַּשַּׁבָּת וּמַתְרִיעִין עֲלֵיהֶן לַעֲזֹר אוֹתָן; וְאֵין מִתְחַנְּנִים וְלֹא זוֹעֲקִים עַל הַדֶּבֶר בַּשַּׁבָּת.
כה צָרִין עַל עֲיָרוֹת הַגּוֹיִים שְׁלשָׁה יָמִים קֹדֶם לַשַּׁבָּת, וְעוֹשִׂין עִמָּהֶן מִלְחָמָה בְּכָל יוֹם וָיוֹם, וַאֲפִלּוּ בַּשַּׁבָּת, עַד שֶׁכּוֹבְשִׁין אוֹתָהּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהִיא מִלְחֶמֶת הָרְשׁוּת. מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ: "עַד רִדְתָּהּ" (דברים כ,כ) - וַאֲפִלּוּ בַּשַּׁבָּת; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בְּמִלְחֶמֶת מִצְוָה. וְלֹא כָּבַשׁ יְהוֹשֻׁעַ יְרִיחוֹ אֶלָּא בַּשַּׁבָּת.

בשם ה' אל עולם - איה"נהכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה להקים בניין עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע