chiddush logo

"אודך כי עניתני" - המרור כמפתח לגאולה

נכתב על ידי לעולם אודך, 31/3/2025

 

 שיעור: "אודך כי עניתני" - המרור כמפתח לגאולה

הפרדוקס בסדר האכילה

השיעור פותח בשאלה מהותית שמעלה הצל"ח (הנודע ביהודה): מדוע בליל הסדר אנו אוכלים קודם מצה ואחר כך מרור? לכאורה, אם המצה מסמלת את הגאולה והמרור את השעבוד, היה מתבקש לאכול תחילה את המרור ורק אחר כך את המצה, שהרי השעבוד קדם לגאולה - בדומה למבנה ההגדה עצמה, "מתחיל בגנות ומסיים בשבח".

תשובה מפתיעה: המרור כביטוי תודה

הצל"ח מציע תשובה מעמיקה: המרור אינו נועד רק לזכור את השעבוד, אלא להודות לקב"ה על המרירות עצמה. המרירות והקושי היו חלק הכרחי בתהליך הגאולה:

  1. לולא המרירות והשעבוד הקשה, עם ישראל היה "מחמיץ" במצרים - שוקע בטומאת מצרים עד שלא היה ניתן לגאול אותם
  2. הכבדת השעבוד האיצה את תהליך הגאולה - בני ישראל קיבלו "מנה גדולה" של שעבוד בזמן קצר, וכך יצאו ממצרים מהר יותר

הבנת שאלת משה

זוהי גם התשובה לשאלת משה "מדוע הרעותה לעם הזה?" - דווקא החמרת השעבוד הייתה חלק מתהליך הגאולה. אילולא הוחמר המצב, היו בני ישראל נאלצים לשהות זמן רב יותר במצרים ולשקוע עוד בטומאה.

מרור בלי פסח אינו מצווה

הרמב"ם פוסק ש"מרור בלי פסח אינו מצווה". הסיבה לכך היא שמרור שאינו מוביל לגאולה הוא מחשבה פסולה. חז"ל הורו לאכול את המרור רק יחד עם הפסח או המצה, לזכור שהמרור הוא שהביא לנו את הגאולה.

חסה - ה' חס עלינו

על דרך הדרוש, נבחרה דווקא החסה כמרור לליל הסדר לזכור שכל המרירות בחיים היא רק "חסה" - שהקב"ה חס עלינו. כאשר אדם זוכר שהמרירות בחייו היא ביטוי לחמלת ה' עליו ומודה על כך, יש בכך סגולה להינצל מייסורים.

כוח ההודיה על הקושי

סגולה להינצל מייסורים היא לשתוק ולקבל אותם באהבה. כאשר אדם אומר שהדבר הרע הוא לטובה ומודה עליו, הוא זוכה שכל צרה תתהפך לטובה. זהו הפירוש העמוק של "אודך כי עניתני ותהי לי לישועה" - כאשר אדם מודה לקב"ה על העינוי, העינוי עצמו נהפך להיות ישועה.

הלקח לחיינו

ימי הפסח הם זמן ללמוד לחיות חיי אמונה והודיה:

  • להודות לה' לא רק על הטוב הגלוי, אלא גם על המרור - על הקשיים והאתגרים
  • לזכור שה' אוהב אותנו תמיד, וכל מה שהוא עושה עמנו הוא לטובה
  • כאשר נלמד להגיד "תודה" על הכל, נזכה ש"ותהי לי לישועה" - המרירות עצמה תהפוך להיות ישועה וגאולה


תפילת המרור - המרירות כמפתח לגאולת הנפש


אָנָּא אֵל, אָב הָרַחֲמִים וְהַחֶסֶד

אבי שבשמים, פותח שערי דמעות שאינם ננעלים, בשעה זו אני עומד בפניך כעני בפתח, כעבד לפני אדוניו, נושא עיניים למרומים ומתבונן בפלא מסתרי הנהגתך.

כמה עמקו מחשבותיך, ביום אתמול דמיתי כי המרירות היא נפילה, וכעת אני מבין שהיא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. בחסדך הבאת עלי מרירות כדי למנוע ממני להחמיץ בטומאת מצרים, וביקשת להאיץ את גאולתי בטרם אשקע בשער הנו"ן של הטומאה.


רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים

בינה חסרתי בהתלוננותי "למה הרעות לעם הזה", לא ראיתי כיצד כל זעקה שואבת אותי מעומק הגלות, לא הבנתי שהמרור הוא מלאך גואל, שליח רחמים מוסווה.

כעת אני מתפלל אליך בלב שבור ומיוסר: אֵל חוֹנֵן דַּעַת, הַעֲמֵק בִּי אֶת יְדִיעַת מַעֲשֶׂיךָ. תן לי את הכוח לברך על הרעה כשם שאני מברך על הטובה, לזהות בכל מרירות את דופק פעימות הגאולה המתקרבת.


בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ וּמַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת

אבקש ממך חכמה לראות כי כל חסה מרה היא עדות שחסת עלי, שכל קושי הוא מעשה רוקח בידי האומן הגדול מכל, הממזג את מר החיים עם מתיקות הגאולה, כדי לרפא את נפשי מכל מחלותיה.

למדני להודות לך בכל עת ובכל שעה, להפוך את ה"וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם" ל"וּמְרוֹרִים יֹאכְלֻהוּ", לזהות את הקרבן הפסח המסתתר בתוך עמקי המרירות, ולהבין שאין מרור בלי פסח, כי התכלית היא תמיד הגאולה.


מַלְכִּי וֵאלֹהָי

אודך כי עניתני ותהי לי לישועה – טרם הבינותי את עומק התודה הזאת, עתה אני רואה: לא רק אודך אחרי שהושעתני, אלא אודך על העינוי עצמו, כי הוא-הוא הישועה.

פתח לי שערי אמונה להבין שכל קושי הוא ברכה במסווה, כל דמעה היא גשם המצמיח בי פריחה חדשה, כל שבר הוא פתח להארה, כל חושך הוא רחם ללידת האור.


מְקוֹר הַחַיִּים וְהַחֶסֶד

תן לי לב להבין כי סדר הגאולה הוא פלא: תחילה המצה – התמימות והאמונה, ורק אז המרור – הבירור והזיכוך.

כי אם לא אוכל תחילה מלחם האמונה, לא אוכל לשאת את המרירות. ואם לא אכיר כי יש פסח וגאולה, לא אוכל לטעום את המרור ולברך עליו.


אֶקְרָא בְּמַעֲמַקֵּי נַפְשִׁי

אנא, ברחמיך הרבים, הארר בי את סוד קבלת הייסורים באהבה, תן לי לב לשתוק, להקשיב, ולהבין את דרכיך. זכני לחוש כי גם בעומק הצער, ידך אוחזת בידי, וכי האור מאיר מתוך החושך בשבעתיים.

למדני לומר תודה על כל אשר קורה אותי, לדעת בידיעה עמוקה כי הכל לטובה, לראות בכל אתגר את התיקון המדויק לנפשי, ולהפוך את המרור למתוק בכוח התודה והאמונה.


אָבִי, רוֹעִי, מְקוֹר יִשְׁעִי

רופא כל בשר ומפליא לעשות, כשם שמצרים הפכה ממקום עינוי למקום גאולה, כך אבקש שכל קשיי יהפכו לצמיחה וברכה.

כשם שעם ישראל הוכבד עליהם העול כדי להחיש גאולתם, כך אני מקבל באמונה את כל אשר מביא עלי, ומבקש לראות בכל קושי את זירוז ישועתי.

אין עוד מלבדך, ואין דבר מלבדך, הכל אתה, והכל ממך, והכל לטובה.


וְעַתָּה אֲבָרֶכְךָ בְּכָל לִבִּי

אודך ה' כי אנפת בי, ישוב אפך ותנחמני. אודך על המר והמתוק, על החושך והאור, על הנפילות והעליות, על הדמעות והצחוק.

תן לי לזכור תמיד כי אף פעם איני לבד, שאתה אוהב אותי אהבה שאין לה קץ ותכלית, ושאפילו בערב פסח מר - גאולה שלמה מבשילה.

יהי רצון שאזכה לראות פנים אל פנים, איך כל אבן נגף הפכה לאבן פינה, וכל מרור היה מצע לצמיחת המצה והפסח.


אָמֵן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע