סגולות לרפואה
תורת הקבלה מסבירה בהרחבה (1) כי לכל סיבה קיים מסובב – כפי שמובא בתלמוד: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, ולמרות שניתנה רשות לרופא לרפואת כפי שמובא בספר שמות כא: וְרַפֹּא יְרַפֵּא (2). רפואת האדם מאת ה' יתברך ובכוח עשיית מצוות ומעשים טובים למשוך הארה ורפואה כמובא בספר שמות טו: וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלוֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ: וכן מובא בתלמוד מסכת ברכות דף ה: אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנאמר: נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד ה' (איכה ג), פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה, שנאמר: אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ וּמִתּוֹרָתְךָ תְלַמְּדֶנּוּ (תהילים צד).
ובתלמוד במסכת ראש השנה דף טז מובא: אמר רבי יצחק ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם אלו הן צדקה, צעקה, שינוי השם, ושינוי מעשה, צדקה דכתיב: וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת (משלי י), צעקה דכתיב: וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם (תהילים קז), שינוי השם דכתיב: שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ: וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן (בראשית יז), שינוי מעשה דכתיב: וַיַּרְא הָאֱלוהִים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם כִּי שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה וַיִּנָּחֶם הָאֱלוהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לָהֶם וְלֹא עָשָׂה (יונה ג), ויש אומרים אף שינוי מקום דכתיב: וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: (בראשית יב).
ובתלמוד במסכת שבת דף קנו, מובא כי מזלו של אדם משתנה בהתאם למעשיו.
להלן סגולות לרפואה מספרים קדמונים:
אמירת מאה ברכות ביום, וברכת אשר יצר בפרט, מסוגל מאוד להמשיך רפואה.
ובספר סגולות ישראל מובא כי שמירת שבת כהלכתה (3), רפואה בדוקה לכל החולאים. וירבה בנתינת צדקה כמו שכתוב: וחטאתך בצדקה פרוק (דניאל ד) וכן ילמד בספר:"תנא דבי אליהו".
יתחזק החולה בכל כוחו להתפלל על עצמו בדמעות, ובכל עת יאמר בכוונה: רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי: