האם יש קשר בין חטא העגל לעקדה
נכתב על ידי משה אהרון, 13/3/2025
בס"ד.
האם יש קשר בין חטא העגל לעקדה. ?
----------------------------------------------------
תשובה : קרוב לוודאי שכן.
הכל מתחיל ונגמר בנושא הקרוי :"קורבנות"
לכתחילה כמו בדיעבד,הקב"ה מואס ואינו רוצה בקורבנות .
הוא "נכנע" לחולשת האדם והדורות, שלמרבה הצער חולשה הקיימת עד היום..
יחד עם זאת. עניין זה של הקורבנות נכנס לתלם של תהליך ה"שמדה" מתמשך.
עד שנתפקח לראות נכוחה את אלה הדברים.
תחילה ביקש הקב"ה לוודא מכל משמר כי חלילה קורבן אדם בישראל לעולם לא יהיה
ולא יעלה בליבו של מי להקריב כן.
לפיכך בא ניסיון העקדה כניסיון גנראלי ואחרון .
בניגוד לקיבוע תודעת המורשת אברהם למעשה נכשל בניסיון העקדה או למצער לא ענה על ציפיות ה'. הקב"ה ציפה ממי שאמר : אלוהי כל הארץ לא יעשה משפט. שיקום ויאמר בורא נזר הבריאה - האדם לעולם לא יבקש להקריבו בעבורו. כי אין לך סתירה גדולה מזו לבריאה.
לפיכך גם כל ניסיון העקדה נערך תחת התוית האלוקית הכללית יותר בשם : "אלוהים" .
ולא תחת השם המלא שם הוויה......
הנה כי כן, אברהם לא עמד בניסיון שאלמלא המלאך, היה הוא כבר מנחית המאכולת ושוחט את בנו.
משכך, ומשנוכח הקב"ה כי בני האדם עדיין אינם מוכשרים לוותר ולדלג על קטע זה של הקורבנות הניח לפני אברהם את האלטרנטיבה היחידה - קורבן בהמות.
באותו האייל שנבחר להסתבך בזה הסבך ההיסטורי.
ודוק לא בכדי "אייל" לרמז כי הכל לבינתיים עד שנתחזק כאייל להבין כי גם בזה הקב"ה מואס
ולא רוצה.
והנה ההזדמנות להתפקחות באה מיד אחרי מעמד סיני ומתן הלוחות .....
והסתבר לאסונינו, שהעם עדיין לא רק לא מוכשר לוותר על הקורבנות אלא בשביל להצדיקם קידש עגל והפכו לאלוהי זהב. משל לאלוהי הזהב הזה ראוי להקריב לו כל העגלים שבעולם .
ה"אייל" כמושג להעצמה נכשל תחתיו נכנסנו לעידן התמימות המטופשת של ה"עגל" התמים .
וכדי כך נותרנו אנו עדיין מאחור ....ובתודעה זו הנפסדת .
עד שאפילו זה משתככל אצלנו לאלוה בהיותו עשוי מזהב..
עגל הזהב בא לרומם ולקדש הקורבנות .
הנה כי כן הישג העקדה היה שקורבן האדם הוחלף לפי שעה בקורבן בהמה.
והינה בחטא העגל לא רק שלא התחזקנו להתפקח ולהתנער כליל מעניין הקורבנות .
אלא אלה קיבלו חיזוק בדמות הפיכת מודל הקורבן לאלוהות של זהב.
שוב להרים גבוה גבוה את ערך הקורבן.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)