chiddush logo

כנפי יונה- פרשת כי תצוה

7/3/2025

 פרשת תצוה


להצלחת הרמטכ"ל אייל זמיר ולהצלחת כל חיילי ישראל ה' עליהם יחיו. 

שבוע הבא נדבר על הילכות פורים בעיקר ובכלל פורים המשולש והסבר. 

מצוות זכר למחצית השקל להשתדל להעביר לגבאי בית הכנסת או שאתם תבחרו לאיזה עני לתת את הסכום

העניים מחכים לכסף הזה כדי לקנות עבור סעודת פורים ושבת. 

לא לחכות ליום פורים אלא כבר ביום ראשון לתת זכר למחצית השקל וזריזין מקדימין 

היום שווי זכר מחצית השקל נע בין 32 ל 35 שח לכל ראש. ויש שנותנים רק עבור הגדולים גם זה בסדר אם האדם דחוק

הפרשה

וְאַתָּ?ה תְּצַוֶּ?ה ׀ אֶת־בְּנֵ?י יִשְׂרָאֵ?ל וְיִקְח?וּ אֵלֶ?יךָ שֶׁ?מֶן זַ?יִת זָ?ךְ כָּתִ?ית לַמָּא?וֹר לְהַעֲלֹ?ת נֵ?ר תָּמִֽיד׃

ואתה תצוה אחריו יש פסק כזה > | . מדוע הפסק הזה ? 

משמע רק משה יודע להבחין אם הוא שמן זית זך כתית.. 

הוא שאמר הכתוב "ויקחו אליך" ולא לזולתך. 

מכאן, שלא אמר הכתוב ויקחו לאהרון ובניו ולזקני ישראל שהם יראו אם השמן זך וכתית, 

לא ציוה ה' את משה שילמד את אהרון ובניו משמע רואה משה בנבואה אם השמן זך כתית !! 

שאם לא כן, למה לא יצוה משה את אהרון ובניו ?

וכן כתב הרמב"ן "אליך" שיביאו לפניו והוא יראנו אם הוא זך וכתית כראוי. עד כאן. 

רש"י אומר :  "זך" בלי שמרים 

מהו כתית ? 

כותש את הזיתים במכתשת הטיפה הראשונה מהזית היא ה"כתית הראויה למאור להעלות נר תמיד. 

להעלת - חסר האות ו ומדוע ? 

תשובה : האות ו היא ששת קני המנורה ממנה היו, אולם נר תמיד הוא הנר המערבי הדולק תדיר ולא יכבה וממנו מדליק הכהן את המנורה בין הערביים. 

סמיכות הכתובים בין מינוי אהרון ובניו למשרתי ה' במשכן שנאמר "ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך ואת בניו איתו וגו לכהנו לי  . 

ב ) ועשו בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת. 

בגדי אהרון מפורטים בכתוב ואני אכתוב בענין חושן האפוד והאורים ותומים כידוע !!

הנה אבני החושן שנים עשר כמספר בניי ישראל . 

ובין קפלי החושן מצוי האורים והתומים ושם המפורש הוא. הן דברי רבותינו הגמרא (ביומא דף עג ע"ב). 

הכהן היה שואל את ה' באורים ותומים 

ככתוב להלן "ונתתה אל חושן המשפט את האורים ואת  והתומים והיו על לב אהרן בבאו לפני ה' ונשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו לפני ה' תמיד" (פרק כח פסוק ל).

הכהן או המלך (שהוא גם נביא) שואלים באורים ותומים כגון הנעלה למלחמה נגד העי ? 

וכן דוד המלך היה שואל האם יצליח במלחמה או האם יסגירו אותו אנשי המקום לשאול.. ? ועל זה הדרך. 

תשובה לכהן או למלך או הנביא היתה בדרך שהיו מאירים האותיות של שמות בני ישראל באבני החושן ומהם היה הכהן יודע את תשובת ה' . 

יש מקום לשאול

כל שמות בני ישראל היו בחושן מראובן ועד בנימין, אך  חסרות ארבעה אותיות מתוך שמות בני ישראל ואלו הן ח-ט-צ-ק

אם כן, איך היתה תשובה באורים ותומים כאשר חסרים ארבעה אותיות מתוך 22 אותיות ?!. וצריך עיון עוד.

הרמב"ם העלה את הסוגיה הזו והשיב בהילכות כלי המקדש, כאשר הוא מציין שבאבני החושן היו שמות האבות אברהם יצחק יעקב וכן שבטי ישורון וזה כדי להשלים את האותיות החסרות

בשמו של יצחק שלושה אותיות ח- צ - ק ושבטי ישורון יש את האות ט . 

כך פרשו החזקוני ורבנו בחיי והכתב והקבלה ועוד 

אך רש"י לא פירש כך... באומרו סדר שמות בני ישראל היו כסדר הולדתם.. ראובן על אבן אדם שמעון על אבן פדטה לוי על אבן ברקת ועל זה הדרך כל שמות בני ישראל,

ולא הזכיר את האבות או שבטי ישורון.

כא ) והאבנים תהיינה על שמות בני ישראל שתים עשרה על שמותם פתוחי חותם איש על שמו תהיינה לשני עשר שבט. 

יתכן הגם שהיו שמות האבות על האפוד היו האותיות של שמותם מאירות בדרך נס ...

יש מקום לשאול כאשר יש נבואה מדוע צריך אורים ותומים ? 

יש מחלוקת בין המפרשים, יש מי שאמר שגם בתקופת יהושע היו שואלים באורים ותומים, ויש חולקים וסוברים שלא נעשה שימוש  באורים ותומים בתקופה שהיו נביאים. 

בפרשה הבאה כי תישא מוזכר אהרון בחטא העגל, כמו שאמר משה "מה עשה לך העם הזה כי הבאת עליו חטאה גדולה" 

אהרון אשר שמו הוזכר בעשיית שלום כמו שאמרה המשנה באבות ( פרק א משנה יב ) "הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" 

אף אנו רציכים ללמוד מאהרון להשכין שלום בין איש לרעהו ולהתרחק מכל מחלוקת .. ובפרט בעת הזו שהמחלוקת שוב מרימה ראש 

ומי שרוצה ברכה במעשה ידיו ירדוף אחר השלום. כמו שאמר הכתוב בברכת שים שלום. נאמר שם "ברכה ושלום" 

היה אמור להקדים את השלום קודם הברכה, "שלום וברכה" ולא ברכה ושלום. שכן הברכה היא השכר למי שרודף שלום 

אלא עשיית השלום מלווה בברכה..  

על כן אחי היקרים ישראל אשר בך התפאר, תרבו שלום ותתרחקו מן המחלוקת וה' יתברך יתן בלב המנהיגים לא לחצות גבול ולא להשתמש בשיח אלים חלילה. 

אחי ורעי מאז ומעולם אחדות העם היא עיקר כל העיקרים. גדול השלום ! 

שבת שלום ומבורך.. 

שתפו כמה שרק ניתן להרבות שלום בעם.

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לעילוי נשמת אבא יקר חיים ברבי בן חביבה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ דוד סבן בר סלטנה, שמיחה בת פלילה, יהודה קרעי בר נג'מה, חביבה בת פלילה. זינה בת חביבה.

לע"נ בנימין קרעי בן חביבה

חתאתו בר שמיחה, כאיו בר שמיחה, יעקוטה בת שמיחה, יהודית חיים דוד בר יעקוטה. ג'רייה בת מסעדה

לע"נ סימה בת שפיקה ואיציק יצחק בן שפיקה 

לע"נ גבורי ישראל ובכללם
רועי נהרי
תומר גרימברג
ארנון זמורה
אביב מגן
אברהם בראון

חמשאת מרים בת רוזלנה למש' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע