chiddush logo

קבוצת ווצאפ

נכתב על ידי אביהו ח, 24/2/2025

 



*סודות התורה בתיבות הברכה "מלך העולם" ממו"ר הרב דב קוק שליט"א*

https://youtu.be/BOXFitsqnqk?si=T-oCf5aMfalqqRXy

"ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם".
מה זה "מלך העולם"? עולם זה לשון נעלם, זה הסתר פנים, וזה הצמצום שגורם הסתר פנים.
ה' מעלים את עצמו, זה טוב או לא טוב?
אם זה בלא הצמצום, אם זה לא נוגד, אין שום עולם השכר. אבל זה מצד עצמו זה פרוד. 
זה חושך או אור?
בורא אור וחושך, בסדר.. אבל זה חושך או אור?
מצד אחד זה אור, שהרי כל עולם השכר הוא "לפום צערא אגרא", אז הצמצום הזה שאני מחשיך לך יותר, אתה מקבל ממנו שכר, ואצלנו עולם השכר זה אור.
אצלנו עולם השכר זה אור, אבל זה "אור הגנוז", כי זה גנוז לעולם השכר. ההסתר הזה הוא אור כי הוא יוצר את עולם השכר, אבל מכיוון שרק בעולם השכר זה אור, לכן האור הזה "גנוז". 
ואילו לגבי עולם העבודה, הצמצום הזה – זה חושך. כאן קשה לי לראות.
בורא עולם "יוצר אור ובורא חושך", לגבי העולם הבא זה אור, ולגבי העולם הזה זה חושך. 
איך שלא יהיה, בעולם הזה זה טוב או לא טוב? 
אמרנו שלגבי העולם הזה, זה חושך. העולם לשון העלם. אם היית אומר לי שבעולם הזה זה לא טוב, היית אומר לך, למה זה לא טוב? בגלל שלפי העולם הזה לא טוב, אבל לפי העולם הבא זה כן טוב. 
"עולם" זה העולם הזה, "העולם" זה עולם הבא. 
לפי עולם הזה – זה לא טוב, לפי העולם הבא – זה כן טוב. 
'עולם' עצמו אומר לך שזה לא טוב, אבל 'העולם' אומר לך שזה כן טוב, מפני שהעולם הבא הוא כן טוב. 
יוצא שלפי "העולם" - הצמצום הוא כן טוב. אליבא דעולם הבא זה כן טוב, שהרי הצמצום הזה משמש אותו, ובלעדיו הוא לא יכול.
לפי עולם הזה אליבא דעולם הזה, זה לא טוב. אבל לפי עולם הזה אליבא דעולם הבא הוא כן טוב. שהרי אין לך "כפום צערא אגרא" יותר מזה, זה משמש את הכל.
מה זה נקרא "משמש". פירושו של דבר שכל הצער והייסורים האלה, הכישלונות, חטאים... אדם שהוא מצטער הוא חוטא. הצער הזה אומר ייאוש, חושך. שיש חושך האדם חוטא. 
אבל הצער הזה שרע לך, אותו צער הוא הכוח של עולם השכר – "לפום צערא אגרא". כל הנפילה הזאת זה רק "מכשיר"...
וזה אומר כך, כל הנפילות האלה והצער, יחזור לעולם הבא, שהרי זה עולם השכר, שחוזר כל הצער הזה לעולם הבא. כאן בעולם הזה המצב צבירה שלו זה צער, ואז הוא חוזר לעולם הבא ליהנות מעולם השכר.
והחזרה הזו נקראת "תשובה". 
מה זה תשובה? תשובה זה נקרא אות ה'. באות ה' יש את "חלון התשובה".
וזה נקרא "מלך העולם" – זה החלון, זה פתיחת החלון, זה ההסבר, זה החזרה. 
אם אתה אומר ש"מלך העולם" זה אומר שאני כבר מדבר אתך מעולם הבא, זה אומר שמדובר על עולם שקדם לעולם הזה. לפי העולם הבא, כל העולם מסודר בסדר תשר"ק, שהרי לפיו העולם הבא קדם לעולם הזה ולכן הסדר הוא הפוך.
הוי אומר, שכאשר אתה אומר "עולם" פירושו סדר אבג"ד, וכאשר אתה אומר "העולם" אתה מכליל את אבג"ד בסדר תשר"ק "וטובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם".
על מתן תורה נאמר "אנכי ולא יהיה, נאמרו מפי הגבורה". מתן תורה מפי הגבורה זה "טובים השנים מן האחד". 
אם כן הברכה היא גם גדר של "טובים השנים מן האחד". וזה נקרא "מלך העולם" – שהם אותו הדבר, לפי זה (עולם הזה) – זה ככה (אבג"ד), ולפי זה (עולם הבא) – זה ככה (תשר"ק).
"טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם" – וזהו הברכה שאני מברך את העולם הזה לתורה. אמן כן יהי רצון.

אמרנו ש"מלך העולם" פירושו שעולם לשון העלם. עולם הזה – סדר אבג"ד של התורה, "העולם" שזה עולם הבא – סדר תשר"ק שבתורה.
עולם – זה אבג"ד, העולם – זה תשר"ק.
עד כאן זה מטבע ברכה שבה אומרים "מלך העולם", שזה "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם", בתוך המטבע הברכה בעצמה.
וזה גם מתחלק בין שתי הברכות של העולה לתורה, הברכה הראשונה והברכה השניה.
הברכה הראשונה היא בגדר אבג"ד לפי הסדר. וזה ברכת "נותן התורה". 
בברכה הראשונה אתה אומר "ברוך אתה ה' נותן התורה", עכשיו אתה נותן, זה סדר אבג"ד.
ועכשיו אתה עובר לסוף, ברכה אחרונה לאחר העלייה לתורה, בה יש את הכוח של תשר"ק שבתורה. 
וסדר תשר"ק שבתורה זה "אשר נתן לנו תורתו". "אשר נתן" פירושו למפרע.
בפועל מסיימים את ברכת "אשר נתן לנו תורתו", במטבע "נותן התורה", שהרי עכשיו בפועל קראתי בתורה, לכן אני חייב לומר כך.
ברכה אחרונה מסתיימת "נותן התורה", ופירושו שאני אומר כך, אני חוזר לתשר"ק של אלפים תורה שלפני, שזה נקרא "נתן" – "אשר נתן לנו תורתו". נכון אני מסיים "נותן התורה", אבל בכך אני מזכיר לך ואומר, שמה שאמרתי קודם "נותן" רק על סדר אבג"ד דיברתי, אבל הרזא דהאי נותן זה הרישא שבי "אשר נתן לנו" ואלו שתי הברכות...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה