chiddush logo

פרשת יתרו- שליחות מכופלת בפרשה לעתיד ישראל-כיצד?/ אהובה קליין

נכתב על ידי אהובה קליין, 13/2/2025

 

פרשת יתרו - שליחות מכופלת בפרשה לעתיד ישראל- כיצד?

מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו אנו קוראים על יתרו - חותן משה שמגיע אל המדבר עם  ציפורה - אשת משה והבנים גרשום ואליעזר.

זכות גדולה  נפלה בחלקו של יתרו שבעבר היה  "כוהן מדיין"  ופרשה בתורה  נקראה על שמו : זאת בעקבות כך שנפקחו עיניו בראותו את הנסים והנפלאות שעשה ה' לישראל במצרים ובמדבר - וקיבל עליו את האמונה באלוקי ישראל.

ראוי  לשים לב - כי פרשה זו - היא  פרשה חשובה וייחודית הכוללת את מתן תורה ועשרת הדיברות.

ראויים לציון דברי יתרו למשה:" וַיֹּאמֶר, יִתְרוֹ, בָּרוּךְ יְהוָה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת-הָעָם, מִתַּחַת יַד-מִצְרָיִם.  עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל- הָאֱלֹהִים:  כִּי בַדָּבָר, אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם". [שמות י"ח, י'- י"ב]

בפרשה זו מודיע ה' למשה מהי שליחותו של עם ישראל בעולם: "וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִ.......וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ:  אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". [להלן,  י"ט, ג'-ו]

אחד מעשרת הדיברות, מצוות: שמירת השבת :

"זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ.  ......בֵּרַךְ יְהוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת—וַיְקַדְּשֵׁהוּ".[שמות כ': ח'-י"ב]



ציורי תנ"ך/ קדושה ועונג שבת/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

* כל הזכויות שמורות  לאהובה קליין  על היצירה (c)


השאלות הן:

א] מה ניתן ללמוד מהגעתו ותגובתו של יתרו - למשה?

ב] מה טמון בשמירת השבת ומהי שליחות עם ישראל ?

תשובות.

סיבת הגעתו ותגובתו של יתרו – אל משה.

יתרו היה חותן משה, כוהן מדיין, במשך שנים רבות עבד עבודה זרה, אולם משראה את כל הניסים שהתרחשו לעם ישראל - התגייר והכיר באלוקי ישראל.

חז"ל משבחים את יתרו על מידת הכנסת האורחים שגילה כלפי משה בזמן בריחתו ממצרים - כמו ששנינו  במסכת סנהדרין : [ק"ד, ע"א] בשכר "קראן לו ואכל לחם"- על כך זכו בניו וישבו בלשכת הגזית - בתוך אולם שבהר הבית שבו היו מתכנסים חכמי הסנהדרין בימים שבית המקדש היה קיים.

לפי דברי רש"י: ליתרו היו שבעה שמות: רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קיני, פוטיאל.

נאמר: "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ:  כִּי-הוֹצִיא יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם".

והשאלה הנשאלת: מה שמע יתרו?

על כך מנסים הפרשנים לענות:

תשובתו של רבי יהושע מתבססת על הסמיכות של הפרשיות, בסוף פרשת בשלח - מסופר על מלחמת עמלק  שמועה זו הניעה את יתרו לבוא.

רבי אליעזר טוען: שהיות ולא צוין במפורש שיתרו שמע על מלחמת עמלק מכאן ששמע על נס קריעת ים סוף - כפי שנאמר: "ויט משה את ידו על הים.. ויבקעו המים " [שמות י"ד, כ"א] על כך שמעו כולם. רש"י סובר כדעת שניהם.

על פי  דברי יתרו למשה-לומדים אנו את גדלותו, הרי כתוב בשירת הים: "אָז נִבְהֲלוּ, אַלּוּפֵי  אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב, יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ

כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן.  תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה  וָפַחַד" [שמות  ט"ו, ט"ז]

רש"י מסביר:  האימה נפלה - על  הרחוקים  והפחד נפל על כל הקרובים  . כמו שנאמר:

"כִּי שָׁמַעְנוּ, אֵת אֲשֶׁר-הוֹבִישׁ יְהוָה אֶת-מֵי יַם-סוּף מִפְּנֵיכֶם, בְּצֵאתְכֶם, מִמִּצְרָיִם" [יהושע ב' ,י']

הרב שמשון רפאל הירש  מסביר את ההבדל בין אימה ופחד:

"אימה"- מציינת את הרושם המפחיד של כוח הנמצא כאן המטיל מורא בעליונותו כמו שנאמר: וְאֵמָתוֹ, אַל-תְּבַעֲתַנִּי".[איוב, ט', ל"ד]

ועוד דוגמא: "לִבִּי, יָחִיל בְּקִרְבִּי";    וְאֵימוֹת מָוֶת, נָפְלוּ עָלָי". [תהלים נ"ה, ה']

המילה: "פחד" מבטאת: יראה של סכנה  מתקרבת.

הקורא פסוקים אלה מגיע לידי הבנה- כי רבים שמעו  על הנסים שה'  עשה לעם ישראל- אך מכולם היה אדם אחד –יתרו - שבעקבות שמועה זו עשה גם מעשה: הוא התגייר השיב את אשת משה - ציפורה ובניה  למשה והכיר בגדולת אלוקים ואמר למשה:

"וַיֹּאמֶר, יִתְרוֹ, בָּרוּךְ יְהוָה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת-הָעָם, מִתַּחַת יַד-מִצְרָיִם. עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל- הָאֱלֹהִים:  כִּי בַדָּבָר, אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם".[שמות י"ח, י'- י"ב]

מסביר רש"י: יתרו אומר למשה: כי הוא הכיר את כל סוגי העבודה הזרה, אך מעתה הוא מעריך את מעשה האלוקים- לפי שהציל את עם ישראל מאומה קשה! ומיד המלך פרעה - שהיה מלך קשה לפי שהיה - רודה ושולט בעם ישראל והיה מכביד את חייהם  עליהם בעבודה קשה.

מעכשיו  יתרו  מצהיר: עתה ידעתי  כי גדול ה' מכל  האלוהים הייתי מכירו בעברו ,עכשיו אני  מכיר ביותר לפי שהתגדל שמו של ה' בעולם-יתרו התפעל מכך- שה' נקט במידה כנגד מידה- בדבר שהמצרים  רצו לאבד את עם ישראל-ה'  העניש  אותם, היינו הם- רצו  לאבד את עם ישראל במים -אך בסופו של דבר- הם  בעצמם הלכו לאבדון  במים!

מכאן המסקנה: כי יתרו עשה שליחות גדולה בכך שהכיר בגדולת ה' וכתוצאה מכך התגייר וקיבל עול מלכות שמים - לכן ראוי הוא שפרשה  הכוללת את עשרת הדיברות. תיקרא על שמו.

סוד שמירת השבת ושליחות עם  ישראל.

לצערנו, היום ישנם אנשים - שאינם בקיאים ביהלום הטמון בשמירת השבת, הם נוטים לזלזל בציווי האלוקי ומנסים להתבונן בתורה האלוקית - כמשהו עתיק שאינו מותאם לזמן שלנו.

לכן, חייבים לדאוג לחנך את העם שלנו להתחבר לתורה ולמצוות  החל מהגיל הרך  והלאה..

נאמר: "זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ.  שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי--שַׁבָּת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ:  לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם, וַיָּנַח, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי; עַל-כֵּן, בֵּרַךְ יְהוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת—וַיְקַדְּשֵׁהוּ".[שמות כ': ח'-י"ב]

רש"י מסביר: "זכור ושמור" נאמרו  בדיבור אחד והמחללים את השבת עליהם נאמר:

"וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-הַשַּׁבָּת, כִּי קֹדֶשׁ הִוא, לָכֶם; מְחַלְלֶיהָ, מוֹת יוּמָת--כִּי כָּל-הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ.  שֵׁשֶׁת יָמִים, יֵעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ, לַיהוָה; כָּל- הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, מוֹת יוּמָת." [שמות ל"א,  י"ד]

הכוונה במילים: "זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת": יש לזכור במהלך ימי החול   את השבת ואם מזדמן לנו חפץ יפה נרכוש אותו למען השבת.

נזכור כי הקב"ה בכבודו  ובעצמו ברא את העולם במשך שישה  ימים, אך ביום השביעי הוא הקדיש למנוחה וזאת: ללמד את היהודי קל וחומר. שאדם העובד קשה במשך ששת ימי השבוע בעמל ויגיעה-מצווה לנוח בשבת. ה' בירך את השבת – לפי שביום השישי   היו מלקטים במדבר  מנה כפולה  של מן- לכבוד שבת  - על מנת לקדשו כי בשבת המן פסק לרדת. לכן - השבת היא מקור הברכה-כי נשאר להם מיום שישי מן - כי ביום זה היו  מלקטים  שתי מנות ולא מנה אחת כבשאר ימי החול.

להלן השליחות של עם ישראל - כדברי ה' למשה:

"וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ.  וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּוהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ:  אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". [להלן,  י"ט, ג'-ו]

דוד המלך אומר:: "לוּ עַמִּי שֹׁמֵעַ לִי יִשְׂרָאֵל בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ. כִּמְעַט אוֹיְבֵיהֶם אַכְנִיעַ וְעַל צָרֵיהֶם אָשִׁיב יָדִי"[תהלים: פ"א, ט"ו- ט"ו]

אלוקים מבטיח ניצחון  לעם ישראל- אם נשמע בקולו!

לסיכום, לאור  האמור לעיל: יתרו משמש לנו דוגמא טובה לשליחות  לקיום התורה  בפועל - מתוך אמונה וממנו נלמד קל וחומר - אם הוא שהיה כומר לעבודה זרה והתגייר - אנחנו היהודים חייבים לקיים את עשרת הדברות בפועל – כולל שמירת שבת ולממש את שליחותנו - להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש - ועל ידי כך להאיר את כל העולם. זו המשימה שלנו היום - ורק כך נזכה לגאולה  שלמה במהרה ובע"ה נצא מאפלה לאורה, אמן  ואמן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע