chiddush logo

אדם לעמל יולד (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אלון, 7/1/2025

מברכת יעקב אבינו ליִשָּׂשכָר (בראשית מט, יד-טו): "וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב.. וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל", מייעץ לנו הצדיק רבי יצחק מוורקא: "וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב" - מתי זוכה האדם למנוחה אמיתית? אם מקיים בעצמו: "וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל" - רק אם גומר הוא בליבו להיות סבלן ומוכן לסבול הכל.

אומר לנו ר' נחמן מברסלב בספרו "ליקוטי עצות" (ערך סבלנות, אות י"א):

"צריך שתדע שכל אדם שבעולם עוברים עליו ייסורים וצרות הרבה והרפתקאות שונות בלי שעור, הן בעניין הפרנסה, הן בעניין בריאת הגוף, הן בעניין אשתו ובניו ובני ביתו. ואין נמצא אדם בעולם שלא יעברו עליו ייסורים והרפתקאות הרבה, 'כי אדם לעמל יולד' (איוב ה, ז).. על כן ההכרח שיהיה לכל אדם סבלנות גדול שיסבול כל מה שיעבור עליו.. על כן צריכין לסבול הכל ולהאמין שהכל לטובתו. כי 'כל מה דעביד רחמנא לטב עביד' (ברכות ס), ולברוח בכל פעם לה' יתברך ולתורתו ולהתפלל ולהתחנן לפניו.. ותכף כשבורח לה' יתברך אזי כל מה שעובר עליו נתהפך לטובה גדולה לנצח".

המסר שעולה מברכת יעקב ליששכר: שמי שרוצה מנוחה בחייו, חייב להרגיל את עצמו להיות סבלן, לא לכעוס ולקבל את קשיי החיים בשוויון נפש ובסבלנות, כדברי חז"ל: התרופה לייסורין - לקבלם.

 

הרב נחמיה רענן, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי - ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (7/1/2025)
בס"ד.
ללומד תורה אמיתי, יש שכר - בברכת יששכר.
ישכר רבץ הין "המשפתים". בין שני קצוות של לימוד תורה מחד ומלאכה מאידך.
משל "מנוחה" מחד ו"סבל" מאידך
שלפיכך כינהו יעקב :"חמור גרם".
, שעצמותיו נבנו והתפתחו במלאכה קשה -לשאת בכל עול ובכל מלאכה.
ודוק בשני הכיוונים : גם תורה וגם מלאכה.

ועוד סוד גדול גילה יעקב בברכה זו :
שרק מי ששובת בשבת ויודע להעריך המנוחה.
ממהר לתת שכמו לסבול בעבודת ששת הימים.
שאין מנוחה בשבת ,אם אין הטיית שכם למלאכה ועבודה
בששת ימי המעשה.
. שגם מתקיים במלאכת הארץ לעובדה ולשומרה.
וכן : "והארץ נעמה" .
אם אין מלאכה בששת ימי המעשה : לחונן הארץ בעפרה ואבניה.
אין קיום של "והארץ נעמה".....
משה אהרון