chiddush logo

לעולם יקדים אדם חסד לאמת

נכתב על ידי משה אהרון, 7/1/2025

בס"ד.


לעולם יקדים אדם חסד לאמת .
-----------------------------------------

המקרא.
-------------
 וַיִּקְרְבוּ יְמֵי-יִשְׂרָאֵל, לָמוּת, וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, שִׂים-נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי; וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת, אַל-נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם.

הדברים.
------------
וכי למה הקדים חסד לאמת .
 שגם מקל וחומר.
 מה הקב"ה שהוא אמת אין סופית  והוא והוא בלבד משיג בה באמת המוחלטת ,  הקדים בשלוש עשרה המידות 
את החסד לאמת  . 
כך ,מקל וחומר על האדם להקדים חסד לאמת  .
 שהאדם לכתחילה,קודם לכל, מצווה להניח לחישובי האמת שבמהותם הם איןסופיים. ולהיחלץ בעשיית חסד.
 שמהות החסד : הכנעה אישית ,ויתור ופשרה והיחלצות 
למען הזולת .
 נקיטה באמת היא היכרחית, רק  באין כל דרך ומוצא אחר....
 
וכל כך, משני טעמים. :
כאמור האמת היא אלוקית כי במהותה היא אין סופית ורק האין סוף יכול שיהא משיג בה עד תום.... [ניתנה הרשות אך לבית המשפט להכריע בה הכרעת ביניים היכרחית עד למיצוי מלא של דין שמיים]
וכך אדם שמתחיל באמת, לעולם אין בידו לסיים בה עד תום.
 והוא במעשהו למעשה מזמין את ההשגחה לסיים את האמת המוחלטת. כאמור גם כלפי עצמו - והוא תמיד יצא לבסוף נפסד יותר.
 ושנית כשאדם   מבכר לפעול בשדה האמת  .
 הוא למעשה פותח שער אין סופי לאמת כאמור גם כלפיו הוא עצמו. 
מזמין מיצוי האמת  מכל צדדיה והיבטיה - גם כלפיו.
 כאמור האמת הינה בבואה של האין סוף .
הכרעתה בידי אדם עלובה ותמיד חסרה. 
לפיכך ,תמיד תמיד , יעדיף האדם את החסד, גם אם בעיניו הוא מקריב או משלם מחיר, בסך הכל הוא זוכה בכך גם 
להזמין משמיים חסד שכזה ,גם כלפי עצמו.

 ואולי ניתן גם לומר בין להיות "חסיד" או "צדיק" או "צודק" ,תהא תחילה חסיד ואולי תזכה גם לעלות במעלות  הצדק ,להיותך לבסוף גם "צדיק"
בעיני שמיים  [בני אדם מחלקים תוארים לעניין זה, בהינף שפה]

דברים עלא מוקדשים לעילוי נשמת אבי היקר שאול בן משה ומתנה  ז"ל שהשבוע ,שבוע פקידתו .

משה אהרון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה