אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ (1 תגובות לחידוש זה)
שאלו המלאכים את אברהם: "אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ", ואברהם עונה: "הִנֵּה בָאֹהֶל", ועל כך אומרת הגמרא: "להודיע ששרה אמנו צנועה היתה".
שואל הרב מרדכי נויגרשל שליט"א: לעם ישראל ניתנו במדבר שלוש
מתנות - המן, ענני הכבוד והבאר:
הָמַן
ניתן בזכות - משה רבינו. לזכר הָמַן נקבע "לחם משנה" בארוחות השבת.
ענני הכבוד
ניתנו בזכות - אהרון. לזכר ענני הכבוד אנו יושבים בסוכה.
הבאר שממנה שתו מים ניתנה
בזכות - מרים. אך לעומת הָמַן וענני הכבוד, אנו לא עושים כל זכר לבאר, וזאת למרות
שמבין שלושת המתנות, אין ספק שהבאר היא הנחוצה ביותר. אין אפשרות להתקיים בלי מים.
ובכל זאת, לא עושים כל זכר למתנת הבאר? מדוע?
אמר הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל: מתנת המים היתה בזכות מרים,
והמים הם כמו האישה - הם נמצאים בכל מקום, אבל בדרך כלל לא רואים אותם - במזון,
בחומרי בנין יש מים, החשמל נוצר על ידי זרמי מים.
כך גם האישה ביהדות - מגע ידה מורגש בכל, אבל בצניעות ובצורה שלא
רואים אותה.
לכתחילה, לבאר המיים לא צריך בנסיבות הקיימות - זיכרון.
שתורה נמשלה למיים והיא כל הוויתנו וביאורה [באר] הוחזר ונשנה .
הוא הזיכרון הפעיל הטוב ביותר.
משה אהרון