פרשת נח – מפירוש "שפתי כהן" לתורה ודברי הרב אביגדור נבנצל
פרשת נח – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
בראשית ו,ט: אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה,
בְּדֹרֹתָיו: מדוע פעמיים 'נח' ברצף?
ש"כ (= שפתי כהן): "לומר לך שכל מי שרוח הבריות נוחה הימנו – רוח המקום
נוחה הימנו. זהו צדיק בדורותיו, שרוח הבריות נוחה הימנו – רוח המקום נוחה הימנו,
שנאמר 'כי אותך ראיתי צדיק לפני'".
ט,יח: וַיִּהְיוּ בְנֵי-נֹחַ, הַיֹּצְאִים מִן-הַתֵּבָה--שֵׁם, וְחָם
וָיָפֶת; וְחָם, הוּא אֲבִי כְנָעַן: ש"כ: "כנען עדיין לא נולד, למה
נזכר? ... חם לא היה ראוי לצאת מן התיבה שהוא מאותם ששימשו בתיבה, ולמה יצא? כדי
להוליד כנען, כדי להושיב ארץ ישראל ולבנותה ולזורעה ולנוטעה, לקיים ייעודו
שייעד לישראל, ארץ זבת חלב ודבש".
ט,כ: וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם: מדוע נח נוטע כרם מיד עם צאתו
מן התיבה? ש"כ: "רצה נח לראות אם בניו ראויים לברכה, ואם כנען חזר
מסורו הרע (של אביו חם) ששימש בתיבה, אם חזר בו עתה שהוא גדול, והוא אבי בנים,
ולזה אמר 'וחם אבי כנען', ויחל – שנעשה חולין לנסות בניו, ושתה מן היין, לראות
אם ימשכו בניו אחריו".
שבת שלום וחורף בריא, שנזכה לנחת
רוח בעיני אנשים ווה', לבנות את ארצנו ולקיים מצוותיו, ונכניע את אויבינו תוך
החזרת חטופינו, אורן.
מפי הרב אביגדור נבנצל:
הנביא מיכה אומר "חסד
לאברהם". מדוע מידת החסד מיוחסת דווקא לאברהם ולא לנוח, הרי נוח ההתנהג בחסד
לכל העולם ובכך הציל את כל העולם, מה שאין כן אברהם? הרב נבנצל (בציטוט מדברי בן-ציון
רוטנברג): "נח עשה חסד גשמי, ואברהם עשה חסד רוחני, 'ואת הנפש אשר עשו בחרן'
וזה החסד החשוב ביותר, שעל ידו מביא את הברואים לחיי עולם הבא ולקרוא בשם ה'.
לפיכך כב במשנה בבא מציעא לג: ' אבידת אביו ואבידת רבו – של רבו קודמת, שאביו
הביאו לעולם הזה, ורבו שלמדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא'. חסד זה לא רק בגשמיות
... מחזק את חבירו – זה החסד הגדול ביותר!".