chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת כי תצא

נכתב על ידי אורן מס, 13/9/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת כי תצא


דברים כא,יד: לֹא-תִתְעַמֵּר בָּהּ, תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ: מהו 'להתעמר'? רש"ר הירש: "'עמר' מציין אגידת שיבולים לאלומות, ו'התעמק בי' פירושו ליצור לעצמו 'עומר' מדבר כלשהו, הווי אומר להרוויח וליהנות ממנו, לקצור ממנו דבר-מה. נמצא ש'לא תתעמר בה' פירושו לא תשתמש בה לכל עבודה שהיא".


כא,יח: כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה: מהו סורר ומהו מורה? רש"ר הירש: "סורר – סר בתמידות מן הדרך שאליה כוונו אותו, ומסרב ללכת בה ... מורה – גם פועל במעשה נגד רצון הזולת ... מורה לעצמו דרך אחרת ... איננו מקיים את מצוות ה', והוא עושה את ההפך ממה שהחברה דורשת".


כב,ט: לֹא-תִזְרַע כַּרְמְךָ, כִּלְאָיִם: מדוע דווקא כרם אסור בכלאים? רש"ר הירש: "מצווה זו נובעת מקדושתה של ארץ ישראל ... יש מין אחד של צמח שהיה מקום להעלות על הדעת שגידולו ייאסר לחלוטין על אדמת תורת המוסר של ה', משום שההנאה מפירותיו יכולה להביא אדם לחטאים ולכישלונות מוסריים, שאינם ראויים לבני אדם. ניתן היה לצפות אפוא שייאסר גידול ענבים בארץ ישראל, ולא עוד אלא שבקורבנות מייצג היין את תחושת השמחה העילאית לפני ה' ... כתוצאה מכך התורה גודרת את גידול הענבים בארץ ישראל בהגבלות נוספות בצורת הלכות כלאים".


כג,יט: לֹא-תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב, בֵּית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: מה משמעות 'מחיר כלב'? רש"ר הירש: "מחיר כלב מזכיר אופי בהמי ... גסות חברתית או קלון ובוז ... נאסר משום שהוא מייצג עניין חברתי זה".


כד,טז: לֹא-יוּמְתוּ אָבוֹת עַל-בָּנִים, וּבָנִים לֹא-יוּמְתוּ עַל-אָבוֹת: מדוע 'על בנים' ולא 'בחטא בנים'? רש"ר הירש: "אין כמעט אדם אומלל יותר מאשר בנים ואבות של עבריין ... יש להם מצוקה חברתית, וזוהי מטרת הכרזה זו, לשמור על שמם הטוב – החברתי והמדיני, ועל הערכתם העצמית במדינה היהודית ... 'על בנים' – בידי הבנים או בגרמתם (ולא בחטאם ממש)".


שבת שלום, שבתשב של כיבוד הזולת, הליכה בדרך אבותינו, קדושה, אנושיות וגאווה במשחותינו, ונצליח להשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה