chiddush logo

פרשת עקב- התורה, עם ישראל וארץ ישראל- הקשר?/ אהובה קליין.

נכתב על ידי אהובה קליין, 22/8/2024

 

פרשת עקב – התורה עם ישראל ארץ ישראל-הקשר?

מאת: אהובה קליין

הקורא פרשה זו מבחין – כי אין זו פרשה בפני עצמה, אלא - המשך לקודמתה , פרשת ואתחנן.

כך נאמר בפתיחת הפרשה: "וָהיָ֣ה עֵ֣קֶב תִּשְׁמְע֗וּן אֵ֤ת הַמִּשְׁפָּטִים֙ הָאֵ֔לֶּה וּשְׁמַרְתֶּ֥ם וַֽעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְשָׁמַר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ לְךָ֗ אֶֽת ־הַבְּרִית֙ וְאֶת הַחֶ֔סֶד אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַֽאֲבֹתֶֽיךָ׃ וַאֲהֵ֣בְךָ֔ וּבֵֽרַכְךָ֖ וְהִרְבֶּ֑ךָ וּבֵרַ֣ךְ פְּרִֽי ־בִטְנְךָ֣ וּפְרִֽי ־אַ֠דְמָתֶךָ דְּגָ֨נְךָ֜ וְתִֽירֹשְׁךָ֣ וְיִצְהָרֶ֗ךָ שְׁגַר ־אֲלָפֶ֨יךָ֙ וְעַשְׁתְּרֹ֣ת צֹאנֶ֔ךָ עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר ־נִשְׁבַּ֥ע לַֽאֲבֹתֶ֖יךָ לָ֥תֶת לָֽךְ׃ בָּר֥וּךְ תִּֽהְיֶ֖ה מִכָּל ־הָֽעַמִּ֑ים.." [דברים ז', י"ב- ט"ו]

בהמשך אלוקים דורש מעם ישראל: "וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵֽעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם ־לְ֠יִרְאָה אֶת ־יְהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכָל ־דְּרָכָיו֙ וּלְאַֽהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת ־יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל ־לְבָֽבְךָ֖ וּבְכָל ־נַפְשֶֽׁךָ׃ לִשְׁמֹ֞ר אֶת ־מִצְוֺ֤ת יְהוָה֙ וְאֶת ־חֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָֽנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לְט֖וֹב לָֽךְ׃ הֵ֚ן לַֽיהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ הַשָּׁמַ֖יִם וּשְׁמֵ֣י הַשָּׁמָ֑יִם הָאָ֖רֶץ וְכָל ־אֲשֶׁר־בָּֽהּ׃ רַ֧ק בַּֽאֲבֹתֶ֛יךָ חָשַׁ֥ק יְהוָ֖ה לְאַֽהֲבָ֣ה אוֹתָ֑ם וַיִּבְחַ֞ר בְּזַרְעָ֣ם אַֽחֲרֵיהֶ֗ם בָּכֶ֛ם מִכָּל ־הָֽעַמִּ֖ים כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃ וּמַלְתֶּ֕ם אֵ֖ת עָרְלַ֣ת לְבַבְכֶ֑ם וְעָ֨רְפְּכֶ֔ם לֹ֥א תַקְשׁ֖וּ עֽוֹד׃ כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם ה֚וּא אֱלֹהֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֔ים וַֽאֲדֹנֵ֖י הָֽאֲדֹנִ֑ים הָאֵ֨ל הַגָּדֹ֤ל הַגִּבֹּר֙ וְהַנּוֹרָ֔א אֲשֶׁר֙ לֹֽא ־יִשָּׂ֣א פָנִ֔ים וְלֹ֥א יִקַּ֖ח שֹֽׁחַד"׃ [להלן ,י', י"ב- י"ח]

ארץ ישראל מיוחדת בהשוואה ליתר הארצות:

"וְהָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹֽבְרִ֥ים שָׁ֨מָּה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ אֶ֥רֶץ הָרִ֖ים וּבְקָעֹ֑ת לִמְטַ֥ר הַשָּׁמַ֖יִם תִּשְׁתֶּה ־מָּֽיִם׃ אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ בָּ֔הּ מֵֽרֵשִׁית֙ הַשָּׁנָ֔ה וְעַ֖ד אַֽחֲרִ֥ית שָׁנָֽה"׃[להלן, י"א, י"א]


ציורי תנ"ך/  אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהוָ֥ה אֱלֹוקיךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד/ ציירה: אהובה קליין (c)

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)



השאלות הן:

א] מדוע נסמכה פרשת עקב לפרשת ואתחנן?

ב] מה הטעם בבחירה, בעם ישראל כעם נבחר?

ג] במה ייחודה של ארץ ישראל?

תשובות

פרשת עקב נסמכה לפרשת ואתחנן.

הגאון  רבי אליהו מווילנא מסביר: יש טעם לסמיכות הפרשיות: בסוף פרשת ואתחנן  נאמר:

"וְיָדַעְתָּ, כִּי-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הוּא הָאֱלֹהִים:  הָאֵל, הַנֶּאֱמָן--שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֺתָו, לְאֶלֶף דּוֹר".[דברים ז', ט']

ישנו חשש  שיאמר האדם: מדוע עלי לקיים מצוות?  כבר אבי שמר מצוות וה' משלם לבניו עד אלף דור- אם כך כבר בזכות אבי – מובטח לי שכר בזכותו.

מסתבר כי אותו אדם טועה בדיבורו - לפי שפרשו הקדמונים: [עיין דעת זקנים מבעלי תוספות] כי "שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו" המשמעות כמו:"  וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר".[בראשית ל"ז, י"א] דבר הנאמר על חלום יוסף אשר שיתף את אביו יעקב בסיפור חלומותיו.

יש לדעת , כי הקב"ה  הוא ממתין עם שכרו של הצדיק עד לרגע הנכון, ורק אם יזדמן מצאצאיו מי  שראוי לקבלו, אז ה' מעניק לו, גם את שכר זקנו, כלומר: אם הבן אינו הולך בדרכי אביו - ממתין ה' עם השכר  לנכדו, ואם גם הנכד אינו זכאי אזי ה' שומר את השכר לדור הרביעי - וכך הלאה - עד אלף דור. לכן נאמר בפתיחת הפרשה:

 "וָהיָ֣ה עֵ֣קֶב תִּשְׁמְע֗וּן אֵ֤ת הַמִּשְׁפָּטִים֙.."

"וְשָׁמַר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ לְךָ֗ אֶֽת ־הַבְּרִית֙ וְאֶת הַחֶ֔סֶד אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַֽאֲבֹתֶֽיךָ"׃

פרושו של המשפט: אם אתה  תשמור את המצוות - התוצאה תהיה: שה' יעניק לך את שכר אבותיך ולא ישמור את השכר לבניך כי  אתה, על פי מעשיך ראוי  לקבלו.

על כך דוגמא אצל יוצאי  מצרים שה' קיים עימם את החסד - שהבטיח עוד לאברהם למרות  שלא היו ראויים  לנסים גדולים אלא :

"לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה". [דברים, ח', ח']

כוונת הדברים:  מחמת זכות אבות לבד לא היה די ,אבל גם מחמת זכות עצמם לא  היה די - אלא רק בזכות שניהם  יחד  היו ראויים לחסד. אך הדורות הקודמים להם לא  היו ראויים כלל לחסד לכן ה' לא זכר  להם את ברית אבותיהם לגאול אותם  בימיהם !

אלוקים בחר  את עם ישראל- כעם הנבחר מכל העמים.

נאמר: "רַ֧ק בַּֽאֲבֹותיךָ חָשַׁ֥ק יְהוָ֖ה לְאַֽהֲבָ֣ה אוֹתָ֑ם וַיִּבְחַ֞ר בְּזַרְעָ֣ם אַֽחֲרֵיהֶ֗ם בָּכֶ֛ם מִכָּל־ הָֽעַמִּ֖ים כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה"

רש"ר מסביר: כי ה' לא התקרב אל שום יצור כפי שהתקרב  אל עם ישראל, כי הוא בחר באבותינו מתוך כל משפחות האדמה והוא מצא אותם ראויים לאהבתו והוא בחר בהם "ובזרעם אחריהם" מכל העמים - כדי לשרת את מטרותיו המיוחדות למען  האנושות, ועל כן חובת עם ישראל  להיות ראויים לכך! וזה מחייב אותנו  להסיר כל פגם המנוגד לקשר זה.

זו הכוונה במילים הבאות.

"וּמַלְתֶּ֕ם אֵ֖ת עָרְלַ֣ת לְבַבְכֶ֑ם" ועליכם להתנגד למרי של ליבכם -

עליכם לדאוג שליבכם ישמע לכם - ואתם תישמעו לה'- יש להתנגד למרי ופריקת העול של לבבכם עליכם לשלוט על מחשבותיכם ותאוותכם.

"וְעָ֨רְפְּכֶ֔ם לֹ֥א תַקְשׁ֖וּ עֽוֹד" - שחררו את עצמכם מכל עקשנות. של הרוח והרצון. עליכם להקשיב לדברי ה' והסירו מעליכם כל פגם העשוי להפריע לרצון ה'.

יש להישמע רק לה' שהוא מלך מלכי המלכים.

רש"י מסביר: כי עם ישראל הם חשוקים מכל העמים בידי ה'.

לכן ה' אומר לעם ישראל: הסירו את אוטם לבבכם - את האטימות –הכיסוי מהלב- כדי שיהיו פנויים להישמע לצוויי ה'..

דעת מקרא מסביר: אלוקים בחר בנו כעם- מתוך שבחר באבותינו מתוך אהבה וגם בזרעם אחריהם- "כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה" –זה מלשון קיום ואימות.

ה"נתיבות שלום" מסביר: עם ישראל חייב שיהיה לו יראת שמים. רק על ידי היראה ניתן להתגבר על כל המכשולים כדברי דוד המלך:  "יִרְאַ֤ת יְהוָ֨ה ׀ טְהוֹרָה֮ עוֹמֶ֪דֶת לָ֫עַ֥ד" [תהלים  י"ט, י']

ייחודה של ארץ ישראל

נאמר על ארץ ישראל: "אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י.. "ואחרי זה נאמר: "וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֺתַי,.." [להלן  יא, י"ג]

הגאון מווילנא שואל: מדוע  נסמכו שני מקראות אלה?

תשובתו: אלוקים הבדיל בין ארץ מצרים לארץ ישראל - שהרי במצרים הנילוס עולה ומשקה אותה – באופן תדיר.

אבל ארץ ישראל התלויה במטר השמים - היא ארץ שה' דורש אותה תמיד ולכן מכאן עלינו להבין כי השגחת ה' על ארץ ישראל - היא תלויה - אם מקיימים את התורה בפועל, או ,חלילה, לא!

את התנאי הזה אנחנו אומרים בקריאת שמע:

"וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל- מִצְוֺתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם--לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל-לְבַבְכֶם, וּבְכָל-נַפְשְׁכֶם.  יד וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ..." [להלן י"א, י"ג]

אך אם ,חלילה, אין מקיימים את המצוות. נאמר בהמשך:" וְחָרָה אַף-יְהוָה בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר"

אדם הרוצה באמת להשיג את מימוש משאלותיו  מאלוקים - עליו להתפלל תפילה מתוך בקשה ותחנונים..

אמר רבי לוי:"אתה  מוצא דברים הרבה ברא הקב"ה בעולם, וברר [ובחר] לו אחד מהם [אחד מכל סוג] ברא שבעה ימים- בחר לו   הקב"ה- שבת, שנאמר: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת-יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ":

ברא ארצות וברר לו אחת מהן: ארץ ישראל, שנאמר: "תמיד עיני ה' אלוקיך בה.." וכן הקב"ה קורא אותה: "ארצי"

שנאמר:"  וְאֶת-אַרְצִי, חִלֵּקוּ" [יואל ד', ב'] ברא אומות וברר לו אחת מהן - אלו ישראל שנאמר:

"וּבְךָ בָּחַר יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה"[דברים י"ד, ב']

לסיכום, לאור הנאמר לעיל - ניתן להסיק: כי עם ישראל הוא  עם נבחר אלוקים – ועל מנת לחיות בארץ ישראל המובטחת עוד  מימי אבותינו -עלינו להתחבר לתורה ומצוותיה ורק כך ניתן להגיע אל חיים טובים ורגועים.

"כִּי אִם-שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת -כָּל- הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם--לַעֲשֹׂתָהּ:  לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו--וּלְדָבְקָה-בוֹ.  וְהוֹרִישׁ יְהוָה אֶת -כָּל- הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, מִלִּפְנֵיכֶם; וִירִשְׁתֶּם גּוֹיִם, גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִכֶּם". [דברים  י"א, כ"ב-כ"ד]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע