שבירת הלוחות = פיחות במידת הדין
שבירת הלוחות = לשבירת מידת הדין האלוקית
===========================================.
במקרא:
========
(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר ה' אֵלַי פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ: (ב) וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְשַׂמְתָּם בָּאָרוֹן: (ג) וָאַעַשׂ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים וָאֶפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וָאַעַל הָהָרָה וּשְׁנֵי הַלֻּחֹת בְּיָדִי: (ד) וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת כַּמִּכְתָּב הָרִאשׁוֹן אֵת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ בְּיוֹם הַקָּהָל וַיִּתְּנֵם ה' אֵלָי: (פרק י)
לאופל חטא העגל ולאור המחילה המידית שמשה ביקש עבור עם ישראל ,הקדים משה ושיבר לוחות ראשונים.
שהם שיקפו את עליונותה המוחלטת של מידת הדין.
משל צירוף של דיבור וכתב אלוהים עם אבן שממית כבדה וכואבת ,המסמלת כאמור את קשיחותה הבלתי מתפשרת של מידת הדין.
לוחות אשר ניתנו מפסגת העולם ומפתח השמיים ואשר אמורים היו להתפשט ולמלא עולם ומלואו, באותה מידת הדין השורפת .
לאור חטא העגל הבין מיד משה שכללי הברית כאמור אינם ישמים ואינם אפשריים לעם המתחיל. וכך עשה מעשה שיש בו יותר משבירת אותם כללי הברית הראשוניים . מעשה אדיר אשר יש בו גם סימבולית כעין "שבירת האלוקות והתכופפותה – לא פחות.
הנה כי כן משה כפא למעשה על הקב"ה ברית חדשה, גמישה יותר. ולפיכך בכדי לבטא את הפיחותות שבדבר ניצטווה לפסול לו הוא עצמו לוחות לוחות ארציים [שיש בהם פסול –פיחות לעומת הראשונים] אומנם התוכן הערכי נורמטיבי נותר אלוקי כמקודם .אך האבן עליה הם כתובים והמסמלת כאמור את מידת הדין, הפכה ארצית רכה יותר ופחות כואבת . זאת ועוד בעוד לוחות ראשונים התפשטו כאמור בכל העולם ובכל ההוויה האנושית לוחות שניים ניצטווה משה שיהיו גדורים - בארון עצי שיטים.
האינדיקציות למהפכה המשמעותית הנ"ל הינם גם הביטויים האישיים שמיוחסים למשה
ראשית אל תקרא רק "בעת ההיא אלא גם :"בבעיה ההיא"
וכן :"פסול לך"
"ועשית לך"
וכן
"ושני לוחות בידי"
ו "ויתנם ה' אלי".
משל הועתקה הפרורוגטיבה של מידת הדין על עם ישראל מהקב"ה למשה. להיותה יותר גמישה ויותר.
אפשרית ומעשית
הנה כי כן.
בלוחות שניים מידת הדין קהתה וכיפפה עצמה למידת החסד והרחמים.
שלפיכך גם דווקא בהיקשר ללוחות שניים .
ניתנו גם שלוש עשרה המידות הפותחים פעמיים בשם הוויה.
לסמל מידת הדין מכאן ומידת הרחמים מכאן.
וכאמור כפיפות של מידת הדין למידת רחמים.
לפיכך חל גם פחיתות במהות הפיזית :
לוחות שפסלת אתה.
וארון עצי שיטים.
תורה שנכנסת כביכול לגבולות האדם .
שבני האדם משולים לעצי שיטים [משטים]
משל הארון כיפת ברזל מגוננת על בני ישראל .
שלא בכל הפרה מידת הדין תעשה בהם שמות .
ומשאירה פתח גדול למידת הרחמים והחסד
משה אהרון