chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת ואתחנן

נכתב על ידי אורן מס, 16/8/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת ואתחנן

דברים ד,ו: אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה: מה בא 'רק' למעט? ? רש"ר הירש: "ככל שאופי האומה הישראלית נראה משונה, לא ניתן להכחיש שישראל הוא 'גוי גדול' ו'עם חכם ונבון'. או שמא פירושו כך: גדולתו של גוי גדול זה מתבטאת רק בזה שהוא 'עם חכם ונבון'".


ד,מ: וְשָׁמַרְתָּ אֶת-חֻקָּיו וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו ... וּלְמַעַן תַּאֲרִיךְ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ כָּל-הַיָּמִים: מה הקשר בין קיום מצוות לקיומנו בארץ ישראל? רש"ר הירש: "תהיה רשאי להחזיק בה רק כל עוד תוכיח את עצמך נאמן לאותו ייעוד".


ה,א: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם; וּלְמַדְתֶּם אֹתָם, וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם: מה נכלל במילים: לימוד, שמירה, עשייה? רש"ר הירש: "(נכלל בהן) כל מה שהתורה דורשת מאתנו: לקנות בשכלנו את מה שנאמר לנו ולהבינו על בוריו, לשוותו תמיד לנגדנו, ולקיימו בדקדוק ובהקפדה ... לימוד ללא עשייה הוא חסר ערך וגם אינו מביא להבנה נכונה".


ה,יז: לֹא תִרְצָח, וְלֹא תִנְאָף; וְלֹא תִגְנֹב, וְלֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁוְא: מה מלמדנו ו"ו החיבור בין כל הדברות העוסקות במצוות של בין אדם לחברו? רש"ר הירש: "ה' יביאנו במשפט, לא רק על מעשי עבירה, אלא גם על מחשבות עבירה, ואפילו על התאווה הפשוטה לרכוּש אסור ... שכן לא ניתן להגיע לביטחון החברה על ידי שופטים ושוטרים, אלא רק על ידי הלך-רוח הנאמן של אזרחיה היראים מה'".


ה,כג (כד): קְרַב אַתָּה וּשְׁמָע, אֵת כָּל-אֲשֶׁר יֹאמַר יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר יְדַבֵּר יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֵלֶיךָ--וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ: מדוע 'אַתְּ' בנקבה?  הווי אומר אך ורק כמקבל, ללא כל פעולה מצדך. יש לנו בך אמון מלא שתמסור לנו רק את מה שקבלת מה', לא תהיה אלא כלי נאמן".


ו,כ: כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר, לֵאמֹר: מָה הָעֵדֹת, וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, אֶתְכֶם: מדוע התשובה לשאלת הבן היא סיפורי היסטוריה (עבדים היינו לפרעה, אותות ומופתים, לתת לנו את הארץ וכד'), ולא חוקים ומשפטים? רש"ר הירש: "תחילה יש למסור את העובדות ההיסטוריות המחייבות אותנו לשמור את המצוות, ורק אחר כך ניתן למסור את תוכן המצוות. בדרך זו תהא 'יראתו קודמת לחכמתו'".

 

שבת שלום, שבת של גדולה, נאמנות לארץ ולמצוות, לחברה ולשורשינו, ונראה בעין את השבת החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע