chiddush logo

מוות קדושים

נכתב על ידי הרב יהושע אלט, 9/6/2024

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.


כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שמונה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.


מוות קדושים

ר' שלמה מלכו (1500-1532) גדל כקתולי בשם דייגו פרז (הוא צאצא אנסויים שהיו יהודי ספרד ופורטוגל שנאלצו לקבל את הנצרות אך המשיכו לקיים את התורה בסתר). בגיל 12 הוא מונה לשמש כמזכיר בחצר המלוכה של המלך מנואל הראשון בליסבון, פורטוגל. ללא הגשמה עצמית בנצרות, דייגו פרז חיפש את השורשים היהודיים שלו. בסופו של דבר למד קבלה אצל ר' טייטצק בסלוניקי והתיידד עם ר' יוסף קארו.

 

לאחר שהותו בסלוניקי ובצפת, חזר ר' שלמה לאירופה עם חזיונות משיחיים. הוא קרא ליהודי אירופה לעשות תשובה ואנוסים רבים חזרו לדת באמצעות נאומיו הנלהבים. אפילו אנשי דת קתולים רמי דרג קיבלו השראה מדרשות האש שלו שבהן ניבא כי נהר הטיבר יעלה על גדותיו וכי רעידת אדמה תרעיד את פורטוגל. ב-8 באוקטובר 1530, נהר הטיבר עלה על גדותיו וגרם להרס רב ברומא וב-26 בינואר 1531, פורטוגל נזדעזעה ברעידת אדמה כפי שחזה.

 

לאחר שדווח לשלטונות ככופר נוצרי ולא יהודי, נכלא ר' שלמה על ידי האינקוויזיציה. בהתערבותו של האפיפיור, הוא שוחרר ונאמר לו לברוח למקום מבטחים. אולם ר' שלמה המשיך במשימתו, והופיע בפני קרל החמישי הקיסר הרומי. הפעם הוא נכלא ונאמר לו לבחור בין להתנצר או להישרף על המוקד. הוא ענה כי הוא מצטער מאוד על שהעביר את נעוריו כנוצרי וכי הוא מוכן כעת להשיב את נשמתו ליוצרו כיהודי גאה. הוא קידש את שמו של ה' ונשרף על המוקד בגיל צעיר של 32 שנים ב-5 בטבת בשנת 1532. לא רק שהוא היה קדוש מעונה אלא שהוא הפך לסמל של קדושים מעונים יהודים בני גילו. ר' יוסף קארו מביע את רצונו למות על ידי קידוש שמו של ה' כמו שעשה שלמה מלכו הקדוש (מגיד משרים, עמוד 362).

 

שנים מחיבוריו הקבליים של ר' שלמה יצאו לאור - ספר המפואר וחית קנה. בהלכות ציצית מביא ה"מגן אברהם" (ש"ע או"ח יא:כב) את מנהגו של ר' שלמה מלכו שיש לו מספר עטיפות המסתיימות בערך המספרי של שם ה' י-ה-ו-ה, דהיינו 26. ר' שלמה צבע גם את חוטי הציצית שלו ירוק. בפירושו לרא"ש מביא התוספות יום טוב מסורת זו בשם ר' שלמה מלכו. לאחר מכן הוא מזכיר שראה במו עיניו את הציצית של ר' שלמה מלכו מוצגים בבית הכנסת פנחס בפראג, שם למד לפני שנתמנה לאב"ד.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע