chiddush logo

"הערכך" - והגנאי.

נכתב על ידי משה אהרון, 29/5/2024

בס"ד.


"הערכך" - והגנאי .
--------------------------------

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, אִישׁ, כִּי יַפְלִא נֶדֶר--בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת, לַיהוָה.  ג וְהָיָה עֶרְכְּךָ, ......".


הדברים :
-----------------
לא טוב היות האדם כמפליא בפלאות .
 וודאי לא בנדרים. וודאי וודאי לא בנדרים על "נפשות אדם"
 ועוד לה'.
 שהקב"ה ברא אדם לחיים ולא  ל"מסחר" של בני אדם אחרים .
 והנה, אין לך חוצפה גדולה מזו  שקם האדם  ומתיימר לנדור בנפש אדם אחר [ואפילו בנפשו  הוא]ועוד בבחינת היומרה  : "נפשות לה'".
 כאילו יכול האדם להחליף לרגע את ה"בעלים" על כל נפש האדם - הוא  הוא יוצרם הקב"ה.
 לפיכך, אמר הקב"ה למשה בהר סיני :
 הואיל והם עדיין "שטופים" בגחמת קורבן אדם לאלוהים . - כגויים שבסביבותם. בו נקל עליהם מעט ואזיי 
הותר למצער עניין חליפי של : "נדר נפשות לה'."
 אך לעולם גם עניין זה, של נדר נפשות לה' ,יהא בבחינת גנאי לאותו האדם  שהקב"ה מבקש להיבדל ממנו .
 ובמה ? - בהדגשת "ערך" מול ערך
 בכך  שהוא מדביק לו תו גנאי של "ערכך".[כאדם המתיימר להעריך אדם אחר, שאין לו לכתחילה כל תמורה "כספית"].
 לכן הדגש המופגן חזור ושנו :
 "ערכך" : אתה האדם הנודר . 
ערך שהוא לעולם אינו שווה לערך שמעריך הקב"ה את האדם. - שהוא כאמור הכל ובבחינת - נזר הבריאה
 שבכל הפרשייה הזו לא השתמשה התורה במילה "ערך" כיסוד אובייקטיבי ,אלא תמיד בביטוי : "ערכך" . [להדגיש המימד הסובייקטיבי]
הערך שהאדם הנודר כביכול מעריך .
 והביטוי  החוזר ונשנה  של "הערכך" :  הוא כאמור תו לגנאי לאותו האיש,שבעיני עצמו ואולי גם בעיני אחרים, הוא בבחינת : "מפליא". ןעוד ל"הקדיש" לה'.....
משה אהרון 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה