נפלאות היום השמיני - יום מעשי האדם (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 4/4/2024
בס"ד.
נפלאות היום השמיני- יום מעשי האדם.
==============================
משהו רציני וכבד של שבעת ימי הבריאה מתפספף אם לא ערים לסגולתו של היום הבא :
היום המיני" יומו של האדם לקיים : "אשר ברא לעשות". - יום של מעשה האדם.
ובראש ובראשונה מעשי האדם באדם - השלמת גופו של האדם במעשה ברית המילה
שמתקיימת ולא בכדי ביום השמיני.....
ביום זה משלים האדם את בריאתו עצמו בזה שמסיר את העורלה. את הסרח העודף והמיותר בגוף .
כך גם לא בכדי שהיום השמיני "מככב" כפיסגת ימי חג הסוכות .בבחינת "שמיני עצרת" .
דהיינו לאחר שבעת ימי הבריאה נעצר מעשי האלוהים להפנות מרחב לעשיית האדם כאמור כהשלמה למעשה הבריאה .
היום השמיני מסמל את "עצרת" הבריאה האלוקית .לתן לאדם אור ירוק להשלים גם חלקו
כך גם הסמכת הכהנים לאחר שבעת ימי המילואים בא היום השמיני בבחינת : "אשר ברא לעשות".
עשייה חיובית המשלימה כאמור את מעשי שבעת ימי הבריאה להגיע לשיא של אחדות אלוהים ואדם לכלל ברכה ושמחת עולם של : "וירונו".
הנה כי כן, תפקיד הכהנים לא יכול שיתקיים בלוא מילוי ידיים של שבעת ימי הבריאה ומשמעותם.
כלומר גם להיזהר ולהמנע מהשחתת הבריאה.......[במסגרת תפקידם .
והנה בגלל חולשות האדם אירעה אט אט שחיקה ונסיגה הותר לאדם לאכול בהמות כשרות ואף הותר המעשה האירעי הנורא של "הקורבן". הכל כהוראת שעה היכרחית וכאמצעי זמני ואירעי .
עד אם מלאה הארץ דעה את ה'........
והנה מעשי היום השמיני בהיותו אכן יום משלים לבריאה, חייב להיות גם יום של כפרה על חטאים ליישר קו ולנקות שולחן על מנת להגיע לשיא לפיסגה של גילוי השכינה ושמחת עולם .
ואכן ביום השמיני של פרשתינו : קודם לכל היה צורך לערוך פולחן כפרה על חטא העגל הן לאהרון והן לעם והנה דווקא ביום שכזה קמו בניו להזכיר ביתר שאת את האש הזרה של מעשה העגל .
ואלה נאכלו באש שיצאה מלפני ה' . ודוק : אותה האש שאכלה גם את מעשה הקורבן שעל המזבח . כאילו לעשות השוואה כל שהיא ביניהם. שגם המעשה הקורבנות יש בו משהו מעין ה"אש הזרה" שכאמור הותרה אך לפי שעה [בגלל נטיית הפולחן של הם שהתבטאה גם במעשה העגל].
מכאן אולי ברור, מדוע המזבח למעשה נצבע בדם הקורבנות . להכתימו בדם ולהזהיר כי המרחק בין שפיכת דם הקורבנות לשפיכת דם האדם בקורבן אדם - אינו רב כל כך.
זו גם הסיבה שמעשה הדם שצבע את המזבח [קרנותיו , סביבו וכן כל יסודו ] עלה גם כעין תמרורי אזהרה אדומים של דם על אבריהם החשובים והסמליים של הכהנים ועל בגדיהם המסמלים את תוקף תפקידם .
לכן גם מצינו בנוסף : טיפת הדם על תנוך אוזנם הימנית שיזכרו שבסיני הם לא שמעו על מצוות הקורבנות וכן שיכלכלו מעשיהם שבידם הימנית ורגלם הימנית .
בהתחשב בטיפת ההתרעה של בוהן ידם ורגם הימנית
. "בוהן" - כמשמעה.
לילך ולעשות רק מה שיש בו "הן" מבחינת הציויים שבלוחות הברית שניתנו בסיני....[ושמעה אוזנם הימנית]
הנה כי כן ,קחו מה שתקחו מרשימה זו.
אך אל תפספסו את סודו של היום השמיני .
אותו המסמל כדובדבן שעל גבי עוגה : יום מעשי האדם המצטרף והמשלים את ימי הבריאה. יום של "הן" למעשי הבריאה.
רק אז מגיעים לשלמות הנכספת לפיסגה. של אותו החיבור הנפלא של אלוהיםם ואדם של :
"וירא כבוד ה' אל כל העם" ומתוך כך כאמור לשמחת עולם תרתי משמע של :
"וירונו".
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה
כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
" אין "זה הדבר" - אלא האדם.
------------------------------------------------------
וַיִּקְחוּ, אֵת אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה, אֶל-פְּנֵי, אֹהֶל מוֹעֵד; וַיִּקְרְבוּ, כָּל-הָעֵדָה, וַיַּעַמְדוּ, לִפְנֵי יְהוָה. ו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה תַּעֲשׂוּ--וְיֵרָא אֲלֵיכֶם, כְּבוֹד יְהוָה"
גילה משה לכל פרט מישראל כיצד יזכה הוא לגילוי השגחה אלוקית . [להבדיל מגליו שכינה מלא, שלבד מנביאים נבחרים הוענק אך לכלל ישראל ] הנה כי כן איך האדם מישראל זוכה למבט של השגחה אלוקית
בקיימו " "זה הדבר אשר תעשו".
ואין "זה" - אלא האדם, שנאמר :
כי "זה" - כל האדם..
כלומר בכל מעשה חסד שעושה האדם עם זולתו הוא מיד זוכה לשטר פרעון אלוקי של מבט או ביטוי השגחתי אחד.
והנה אם כלל ישראל מתעלים לאחוז בחסד זה עם זה, זוכים הם להתקיימות :
"וירא אליכם כבוד ה'"