chiddush logo

ממקדש - למקדש מעט

נכתב על ידי משה אהרון, 8/3/2024

 בס"ד.


ממקדש - למקדש מעט.
------------------------------------.
 דומה שהצירוף : "מקדש מעט" מופיע רק פעם אחת במקרא ביחזקאל לאמור :

לָכֵ֣ן אֱמֹ֗ר כֹּֽה־אָמַר֮ אֲדֹנָ֣י יְהוִה֒ כִּ֤י הִרְחַקְתִּים֙ בַּגּוֹיִ֔ם וְכִ֥י הֲפִֽיצוֹתִ֖ים בָּאֲרָצ֑וֹת וָאֱהִ֤י לָהֶם֙ לְמִקְדָּ֣שׁ מְעַ֔ט בָּאֲרָצ֖וֹת אֲשֶׁר־בָּ֥אוּ שָֽׁם׃ 

 הנה כי כן באין מקדש - יש : "מקדש מעט".
 והמעט שנותר לו לבן ישראל  וודאי אותו השרוי בגלות מרה  הוא - הוא עצמו - כאדם. [שגם גם נאמר לגבי האדם : "ותחסרהו "מעט" מאלוהים]
  וביתו בבחינת משפחתו  [שגם נאמר את כל המשפחה אשר העלתי מארץ מצרים].
 שאותיות :  "מעט" = גם "טעם"
 וטעם הבריאה הם בשניים :
באדם כאמור ובביתו - משפחתו [שגם נאמר במגילת רות  : "מעט הבית"].
 והנה מושג זה של :"מקדש מעט", בצדק או שלא בצדק הופקע ו"שועבד" או עדין יותר : "תועל"
 אך  להיותו הגדרה מושאלת - לבית הכנסת .
 על כן שמא ראוי לכאורה להשיב העטרה אל כנה - ויעדה.
 וכאמור וכבר כתבנו על כך  כי חפצו של ה' יתברך יותר מכל להיות  שוכן בקרבו של כל אדם  שנאמר גם "שבת וינפש".
והנה,לכתחילה המשכן נועד להעלות גם את הקומה הנוספת  :
שכינה קולקטיבית גם בקרב עם שלם.
 ושעל כן האיש והאישה בבואם לבנות בית בישראל :
 עליהם להתכנס לכלל "בשורה אחת" שברוח  [כהשלמה לחומר : "בשר אחד"].
 על האיש להיות בבחינת : "בצלאל בן אורי" : נושא לפיד האור האלוקי בבית. והאישה  בבחינת "אוהליאב בן אחיסמך". אותה שמקימה את האוהל ומחזיקה אותו  לשמש בייעודו  כבית אחווה של אחים  
הסומכים זה את זה .

"והקורא הנותן..."
 "והאומר...."
משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה