רזין דמשכן.
נכתב על ידי משה אהרון, 15/2/2024
בס"ד.
רזין דמשכן.
----------------------
שאלות לא מעטות יש סביב האושיה הקרויה :"משכן".
כמו למשל : מדוע החילוק בין : "משכן" ל"מקדש".
ואם משכן, מדוע בנוי היה משני חלקים גם:
אוהל וגם משכן .
[האוהל היה על המשכן כסוג של גג או סוכך].
והנה שאלה נוספת :
מדוע אין כינוי או שם אחד למשכן ,אלא מצינו
שמו בווריאציות שונות כגון :
משכן ,
משכן העדות
אוהל העדות
וכן : משכן אוהל מועד.
תחילה למהות השמות :
"אוהל" : מצלצל כאותיות :"אלוה",
שתרומתו למשכן.
הינה הפונקציה של התגלולת של הקב"ה עם בניו.
ולכן עניין זה של התגלות כעין התוועדות ["מועד" מלשון התוועדות]
והן "מועד" - גם במובן של האירעיות .
שאין התוועדות רצופה ונמשכת . על כן הצירוף : "אוהל מועד"
והנה ,מנגד , משמעות הפונוקציונאלית של ה"משכן"
היא קודם לכל בניגוד ובשונה מבית המקדש .
שבית המקדש הופך לקדושה מוחלטת גם ביחס למקום הקבוע שלו
שהוא מקום נבחר
לעומת זאת קדושת המשכן שהוא נייד אין בו גם יסוד קדושה של מקום נבחר.
מכאן בא שמו : "משכן". משל הוא תמיד "מש" - "מכאן".
מש ממקום חנייתו למקום חניה אחר......
הנה כי כן, שני רכיבים רעיוניים ופונקציונאליים אלה
הפכו לשלמות אחת בבחינת : "משכן אוהל מועד".
דהיינו אוהל מועד משקף כאמור את יסוד ההתגלות וההתוועדות
בין הקב"ה לבניו .
והמשכן משקף את היסוד המשלים של : "ושכנתי בתוכם".
והנה ביחס ל"עדות" דהיינו : התורה.
שני רכיבים אלה גם האוהל וגם המשכן, משמשים כמחסה לעדות , לתורה .
שמצינו שנאמר גם " "משכן העדות" וגם "אוהל העדות".
והנה עתה, לחילוק שבין "משכן" למקדש" :
. כפי שכבר הקדמנו לומר "משכן" הוא "מקדש" של נדודים.
שקדושתו אינה משתכלל להגדרת בית ממש : "בית המקדש"
דהיינו יסוד הבית הקבוע שמתקדש גם ביחד עם המקום מובחר ונבחר .
הרעיון כאמור גם נרמז לדעתינו.
מפי הגבורה לאמור :
כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֨בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת לְ֠מִיּוֹם הַעֲלֹתִ֞י אֶת־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִמִּצְרַ֔יִם וְעַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָאֶֽהְיֶה֙ מִתְהַלֵּ֔ךְ בְּאֹ֖הֶל וּבְמִשְׁכָּֽן׃ [דגש : "לא ישבתי" וכן : "ואהי מתהלך]
כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֨בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת מִן־הַיּ֗וֹם אֲשֶׁ֤ר הֶעֱלֵ֨יתִי֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָֽאֶהְיֶ֛ה מֵאֹ֥הֶל אֶל־אֹ֖הֶל וּמִמִּשְׁכָּֽן׃
ו"הנותן".....
"והאומר".....
משה אהרון
.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)