chiddush logo

רזין דמשכן.

נכתב על ידי משה אהרון, 15/2/2024

בס"ד.


רזין דמשכן.
----------------------

 שאלות לא מעטות  יש סביב האושיה הקרויה :"משכן".
 כמו למשל :  מדוע החילוק בין : "משכן" ל"מקדש".
 ואם משכן, מדוע בנוי היה משני חלקים גם:
 אוהל וגם משכן .
 [האוהל היה על המשכן כסוג של גג או סוכך].
 והנה שאלה נוספת :
 מדוע אין  כינוי או שם אחד למשכן ,אלא מצינו 
 שמו בווריאציות שונות כגון :
  משכן  ,
 משכן העדות 
 אוהל העדות 
וכן : משכן אוהל מועד.
 
תחילה למהות השמות  :
 "אוהל" : מצלצל כאותיות :"אלוה", 
שתרומתו למשכן.
  הינה הפונקציה של התגלולת  של הקב"ה עם בניו.
 ולכן עניין זה של התגלות כעין התוועדות ["מועד" מלשון התוועדות]
  והן  "מועד" - גם במובן של האירעיות . 
 שאין התוועדות רצופה ונמשכת . על כן הצירוף : "אוהל מועד"
 והנה ,מנגד , משמעות  הפונוקציונאלית של ה"משכן" 
היא קודם לכל בניגוד ובשונה מבית המקדש .
שבית המקדש הופך לקדושה מוחלטת גם ביחס למקום הקבוע שלו 
 שהוא מקום נבחר
 לעומת זאת קדושת המשכן שהוא נייד אין בו גם יסוד  קדושה של מקום נבחר.
 מכאן בא שמו : "משכן". משל הוא תמיד "מש" - "מכאן".
 מש ממקום חנייתו למקום חניה אחר......
 הנה כי כן,  שני רכיבים רעיוניים ופונקציונאליים אלה 
הפכו לשלמות אחת בבחינת : "משכן אוהל מועד".
 דהיינו  אוהל מועד משקף כאמור את יסוד ההתגלות וההתוועדות 
בין הקב"ה לבניו .
והמשכן משקף את היסוד המשלים של : "ושכנתי בתוכם".
 והנה ביחס ל"עדות" דהיינו : התורה.
  שני רכיבים אלה  גם האוהל וגם המשכן, משמשים כמחסה לעדות , לתורה .
 שמצינו שנאמר גם " "משכן העדות" וגם "אוהל העדות".
 
והנה עתה, לחילוק שבין "משכן" למקדש"  :
. כפי שכבר הקדמנו לומר "משכן" הוא "מקדש" של נדודים.
 שקדושתו אינה משתכלל להגדרת בית ממש : "בית המקדש"
 דהיינו יסוד הבית הקבוע שמתקדש גם ביחד עם המקום מובחר ונבחר .
 הרעיון כאמור גם  נרמז לדעתינו.
 מפי הגבורה לאמור :

כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֨בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת לְ֠מִיּוֹם הַעֲלֹתִ֞י אֶת־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִמִּצְרַ֔יִם וְעַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָאֶֽהְיֶה֙ מִתְהַלֵּ֔ךְ בְּאֹ֖הֶל וּבְמִשְׁכָּֽן׃  [דגש : "לא ישבתי" וכן : "ואהי מתהלך]

כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֨בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת מִן־הַיּ֗וֹם אֲשֶׁ֤ר הֶעֱלֵ֨יתִי֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָֽאֶהְיֶ֛ה מֵאֹ֥הֶל אֶל־אֹ֖הֶל וּמִמִּשְׁכָּֽן׃

ו"הנותן".....
"והאומר".....

משה אהרון
 .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה