chiddush logo

דבר תורה מעלת הצדקה ביהדות

12/2/2024

 מעלת הצדקה היא ערך מרכזי ביהדות שמעניק חשיבות רבה לפעולות הצדקה ולתמיכה בצרכים החברתיים והאנושיים של האחרים. המונח "צדקה" בעברית מתייחס לתרומה או למתנה הניתנת לצורך עזרה לאדם או לקבוצה שנמצאים במצוקה או במחסור. צורך זה עשוי להיות כלשהו, כמו עזרה כלכלית, תמיכה רוחנית, מענה לצרכים הבסיסיים של אדם או סיוע בתחומים כמו בריאות, השכלה או פיתוח כלי עבודה.


ביהדות, מקורות המוסר של מעלת הצדקה מצויים בתורה ובספרי הנביאים. בכתובת הקודש מצווים היהודים לתמוך בצרכי האחרים ולתת תרומות לפעמים כתירומה חובה (מצווה). לדוגמה, פסוק מספר דברים (פרק טו, פסוק יד) מזכיר את צו הצדקה: "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ על כן אנכי מצוך לאמר פתח תפתח את ידך לאחיך לעניך ולאבינך בארצך". מסופר בגמרא כי רבי חייא בר אבא אומר "כל מעשרות של אדם בזמן שהוא ניטל מהן, נוטלין ממנו בגזרה" (בבא בתרא, דף כד עמוד א), המעצים את החשיבות הגבוהה שבתמיכה והבנה שאדם צריך להציע לצרכי החברה.

מעלת הצדקה משקיעה ערך מוסרי בתמיכה ובמענה לצרכים החברתיים של האחרים. היהודים מחוייבים להתעסק בפעולות חסד וצדקה כחלק מחייהם הדתיים והאתיים. פעולות הצדקה עשויות לכלול תרומות כספיות, פריטים חיוניים, זמן ומאמצעים אחרים שמטרתם לעזור לאנשים ולקהילה בצרכיהם. צדקה מחייבת את היהודים להתעניין בסבלם של האחרים ולתמוך בהם בכל דרך שניתן. פעולות הצדקה מבטאות את התחייבותם המוסרית של היהודים לשיפור החברה והעולם הסובב אותם.
בנוסף למימוש המצוות החברתיות, הצדקה משמשת גם כדרך לטהר את הנפש ולקבל רכילות. היהודים מאמינים שפעולות הצדקה מסייעות להעמיד את העובר על המזימות והמעשים הרעים שביצרו, ותורמות לשיפור הקשר בינו לבין השם. בנוסף, הצדקה מבטאת את האמונה היהודית בכך שהשם הוא הבעלים האמיתי של כל העולם, ושהיהודים הם סוכניו להביא את הצדקה והחסד לעולם.

מעלת הצדקה ביהדות מתבטאת גם במערכת הצדקה והתורה החברתית שקיימת בחברה היהודית. התורה מציינת כיצד יש לחלק את הצדקה בצורה מוסרית ומאוזנת, על מנת להבטיח שכל אדם יקבל את הסיוע הנדרש לו. לדוגמה, התורה מציינת שישנן שתי מערכות לתת צדקה: צדקה מוכרת וצדקה סמוכה. צדקה מוכרת היא כשהנותן יודע למי הוא נותן את הצדקה, וצדקה סמוכה היא כשהנותן אינו יודע למי הוא נותן את הצדקה. בשני המקרים, התורה מציינת שיש לתת צדקה באופן דיסקרטי ובכבוד, ולהבטיח שהצדקה תחלוק בצורה הוגנת ומקורבת לצרכי הנמקחים.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע