פרד"ס הדקויות של ה"תרו-מה" (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 11/2/2024
בס"ד.
פרד"ס הדקויות של ה"תרו-מה.
-------------------------------------------
וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. ג וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת. ד וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. ה וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים. ו שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. ז אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן. ח וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם.
הפרד"ס.
-----------------
אחד הפעלים הכי משמעותיים בתורה נחבא במילה :"תרומה"
והפועל הוא : "תרו- מה".
חפשו מה חסר ונגרע מבניו של הקב"ה להשלימו. והכל קודם לכל תרומה אחרת ואפילו קודם לתרומת המקדש.....
זו אם כן ה"רישא" - התרומה הנעלה ביותר.
וכאמור, גם יותר מהתרומה הנוספת שבהמשך : של כסף זהב ונחושת למקדש.
מנגד, יש גם ציווי לנזקק שיקח מה שאחיו מבקש לתרום לו .
ומעלים עליו גם על הנזקק הלוקח,כאילו לקח בעבור ה' .
לקיים : "ויקחו לי".
הנה כי כן ,זו תרומת ה"אמת" אשר מצווה התורה לכל איש מישראל כפרט ועל דרך השגרה.
שכך נאמר : "מאת כל איש אשר ידבנו ..." "מאת" = אותיות אמת.
שכאמור זו תרומת האמת השוטפת המוטלת על כל איש מישראל בדרך השגרה.
והנה רק תרומה זאת קורא לה הקב"ה : "תרומתי".
כאמור בבחינת תרומת אמת לקב"ה.
התרומה האחרת של כסף וזהב למקדש היא אך בבחינת : "תרומה" - הא ותו לא !.
והנה שימו לב שוב ,לפועל כפול נוסף המייחד את תרומת האיש כפרט על דרך השגרה.
לעומת תרומת הכלל לבניין המקדש :
"ידבנו" [ליבו"] להזכיר את "ידאבנו".
שמתי הלב מתעורר לנדוב בבחינת "ידבנו" ,כשקודם לכן מתחולל בו : "ידאבנו" .
שליבו של האיש,דואב על חסרונו של אחיו ובפרט כשמדובר בחיסרון של לחם פנים. לחם שמצהיל פניו של כל עני ונכה רוח.
הנה כי כן יש תרומה שתחילתה מדאבון לב על חסרונו של האחר ויש תרומה של שמחה לכלל
ואפילו לבניין המקדש.....
הנה כי כן יש תרומה למקדש ויש תרומה של קידוש שם שמיים אותה ש"מנפיחה" את הרוח לאותו המקדש . שרק כך מתקיים לבסוף "ושכנתי בתוכם" ולא בכדי לא נאמר : ושכנתו בו או בתוכו
הנה כי כן, שימו לב יש שני תרומות שהתורה מתייחסת אליהן הראשונה היא תרומת השגרה איש לאחיו ורק היא בלבד משתכללת לכל : "תרומתי" תרומה אישית לקב"ה. התרומה השנייה של כסף זהב ונחושת למקדש נותרת אך בגדר "תרומה" בעלמא.
שכך ראו ודקדקו בכתוב : יש את הרישא של : "תרומתי" ויש את ההמשך של "תרומה" בלבד....
וזכרו מה קודם למה ומה הם סדרי העדיפויות של היום יום.....
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
דבר נוסף :
"מאת כל איש אשר ידבנו לבו"
ומהו "ידבנו" ?. יד - בנו
משל הוא נותן באותה החדווה והנדיבות שהוא נותן
לבנו שפשט את ידו אליו .
שידבנו = גם יד בנו.
משה אהרון