יעקב וישראל - מדרש שמות
נכתב על ידי משה אהרון, 31/12/2023
בס"ד.
יעקב וישראל - מדרש שמות .
------------------------------------.
בספר בראשית.
-------------------.
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה, יַעֲקֹב וּבָנָיו:
כָּל-הַנֶּפֶשׁ לְבֵית-יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה
בספר שמות :
---------------
וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ .
הפרדס.
---------------
תמוה לכאורה מה מצאה התורה למנות שמות בני יעקב פעמיים :
פעם בירידתם למצרים [פרשת ויגש].
ופעם נוספת בפתח פרשת שמות.
אלא,שכל גלות וכל גאולה, נכנסים אליהן בשמות הנכונים והראויים,
שהשם הוא תבנית המהות והייעוד......
לגלות מצרים ירדו בני יעקב בתבנית של השם :"יעקב" .
ובגאולה משתנה שם זה לשם הייעודי והגאולי של : "בני ישראל"
שכך כתוב בירידה למצריים : "כל הנפש הבאה ליעקב מצריימה יוצאי חרכו".
לאמור : שכל הנפש שירדו למצריים ירדו לגלות,למצות כאמור
את המהות של השם : "יעקב".כשם ש"נדבק" לגלות
[ראה גם שהמלאך שינה השם יעקב לישראל דווקא עם שובו מהגלות לארץ]
וכאילו לחזק עוד יותר עניין זה,נכתב בפרשת שמות לאמור :
"הבאים מצריימה את יעקב"
דהיינו בני יעקב ירדו למצריים למצות כאמור מהותית את הגלום בשם :"יעקב".
ואכן לאחר הפתיחה כאמור בספר שמות, עת הניצה אורה של הגאולה.
התורה החלה "משתמשת", יותר ויותר
בשם : "בני ישראל".
משה אהרון.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)