chiddush logo

מפת דרכים - משפחת יעקב

נכתב על ידי משה אהרון, 12/12/2023

 בס"ד.


מפת דרכים - משפחת יעקב.
---------------------------------------------.

 רשימות לא מעטות כאן באתר זה ובמקומות אחרים, מעטירים גשם של שבחים על משפחת יעקב בתחילת דרכה.  בהשראת מדרשים מופרכים מוסיפים ומפליגים למחוזות של טעות ורעות רוח של גלות רעיונית המשליכה עלינו רע עד היום............ .
אז הנה, משהו שאולי יענה או יבהיר על היסוד של המשנה 
 של החוצפה ש"תשגה" [מושג כפול של :  או שגיאה או צמיחה].
 הנה כי כן ,להלן בקליפת אגוז ואך בראשי פרקים מפת המשוגות והחטאים של משפחת יעקב אשר המיטה עלינו לבסוף גם גלות ראשונה  - גלות מצרים.
 יעקב שב מחרן - מטיהור של חרון אף. [על התרמית הקשה לאביו]
 שב מלא וגדוש בחומר ברוח ובמשפחה לתפארת .
 והנה כשהוא מבקש להכנס לארץ ישראל להתחיל לממש את ייעודו ,הוא מוכתר בשם חדש :
 "ישראל". שם המבטא את תוכנית ייעודו........ 
 נכנס גם צולע להבין כי מרגע זה ואילך אין לו אלא עיסוק של "ריפוי ובכל היבט.....
 והנה הוא נכנס ברגל ימין ,לענות כל שורשי "צליעתו".
 הראשונה להתפייס קודם לכל עם עשיו אחיו.
 והנה במקום לשוב להכנס לארץ בנקודת יצאתו את הארץ מבית אל   [שער הרוח].
 מקום אשר הוא עצמו כינה "בית אלוהים" .
הוא פונה לכיון שכם לבנות שם בית וסוכות לצאנו .
 לא כך היה יעקב צריך לשוב לארץ .....
 במקום להתחיל ממקום הסולם המחבר בין שמיים וארץ, הלך לנקודת התחלה חומרית בלבד להתחכך מיד עם עם הארץ . הלך  : לסוכות ולשכם.
הלך לביצה הכנענית מבלי לחשוש להטמע בעם הארץ  החל פוסע בשעלי הארץ ברגל שמאל.
 לא פלא שבתו יצאה לראות בבנות הארץ ובניו לא הססו לחלל את אות הברית לעשות בה שימוש נפשע  של גמול בדמות טבח נורא.
 ובמקום שלכתחילה בשלב : כאמור יטפס יעקב בסולם לשמיים ולקרוא לבניו לסדר לכפר על חטאם הנורא בטבח ובביזה  . 
הוא דילג על תהום נוראה זו
 הקב"ה כעס ומאד ......
והורה ליעקב לשוב ולהתחיל ברגל ימין דווקא מנקודת ההתחלה מבית אל .
 בינתיים חדלונו של יעקב הלך והתרחב במקום בהשראת בית אל להתחיל להוכיח את בניו ולנסות לבנות בהם ערכים ואחווה .
לא עשה כן .........
ואזיי מידת הדין החלה פעולתה :
  קודם מתה רחל על .......... [כנראה בעיקר שגנבה התרפים]
 יעקב ובניו החלו מתדרדרים במדרון ....
 האבא מאציל מאהבתו לרחל גם על בניה ומאהבתו אליה מטפח ומכתיר את יוסף כבן ממשיך.
 כבין יורש הבכורה.......
 הבקע בין האחים היה כל כך נורא שכבר אז מצופה היה מיעקב שילבש שק וישב שבעה נקיים ליידע איך וכיצד משיב הוא את השלום במשפחתו. יותר מזה, בכור הבנים [ברוח הכנענים] שוכב עם פלגשו ועדיין השמיים לא נופלים [מעשה שגם הדיר ממנו לבסוף את  הבכורה] .
והנה "מורשת שכם " הנוראה ,שטופחה בלב האחים... שבה לבעבע בהם. והם וזממו להרוג גם את אחיהם - חולם החלומות והמוציא דיבתם רעה.
והם עשו להם דת ב"דותן" להורגו. 
 בלשון אחרת :   דנו אותו למיתה .
 והנה הם הבנים גם הוסיפו והשיבו ליעקב אביהם : במידה כנגד מידה .
הוא רימה את אביו והם מצאו להם היתר גם לרמות את אביהם.
 משל כל ה"טיהור בחרן" נגוז כלא היה ........יעקב התחפר בשם יעקב במקום לטפח עצמו כשמו : "ישראל"
 וגרוע מזה גם לא ניבעו נימי מצפונם של הבנים לראות אביהם סובל ומתייסר ומסרב להתנחם  . המשיכו להסתיר ממנו האמת ולמרות שיהודה שהיה שונה מהם ,ביקש לחולל תפנית לגלות לאב 
את האמת ולירד מהר מצריימה לחפש את יוסף  - ואחיו סרבו .
 יהודה בייאושו או שמא בתיעובו פרש מהם והעדיף את חברת הכנענים [וירד יהודה מאחיו].

 והנה בואו ונהייה כנים האם בתמונת מצב שכזו ,ארץ ישראל  שאינה ארץ נכנעת לתועבות כמו ארץ כנען ] ושהיא כשושבינה לברית  הייעוד האם היא תהא פלנטה  מכילה וסובלת.....
 
וכך נפל הפור ונגזרה הגזירה .
החל תהליך "ההקאה"  .
 תחילה רעב שמא תבוא החזרה בתשובה.
 שנתיים חיכה יוסף לפדיונו שמיד לאחר שנואש משר המשקים ששכח אותו . החל לפנטז על כי וודאי אחיו לא יעמדו בייסורי מצפונם .
 וכך הנרטיב שכל יסודו חלומות  [נבואה נחותה יחסית כמו גם השגחה מסוייגת] 
המשיך להתפתח לעבר גלות. והפעם חלום השיא של פרעה.
  הנה כי כן , ניסינו ופרסנו אך בראשי פרקים : החטאים של כולם :
 יעקב, בניו , ראובן .יהודה ויוסף, 
כל אחד מהם גם נענש אישית :
  יעקב בייסורים הנוראים וחווית תחילת הגלות . 
בניו שעברו מסכת חינוכית מתעללת  וגלות.
 יוסף במסכת ייסורים כמעט אין סופית . 
יהודה במיתת שני בניו. 
ראובן באיבוד בכורתו .
וכך גלות מצרים באה כארץ ביניים ארץ "התכה" וטיהור ,לגבש אחרת את משפחת יעקב .
לכלל עם הראוי להיגאל והראוי לייעודו כ"ישראל"...............

 והיה אם יש קורא לאלה הדברים . והיה בהם שביב של קורת רוח
 ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים
 של גאולה.
 והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
 משה אהרון


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה