קמה אלומתי וגם ניצבה
נכתב על ידי izikm18, 3/12/2023
בסד
דבר תורה לעלון פרשת וישב חנוכה
קמה אלומתי וגם ניצבה
-------------------------------------------------------------------------------------
חיים ומוות ביד הלשון
בפרשת השבוע אנו מתוודעים לחלומו של יוסף ,יחד עם זה אנו קוראים על הבאת דיבה ליעקב אביהם ,איך מביאים דיבה ? הבאת דיבה' היא אמירת דברים רעים אבל אמיתיים, שהאומר רק מביא אותם אל השומע., ,״ על המרגלים החוטאים נאמר ״ ויוציאו דיבת הארץ אשר תרו אותה אל בני ישראל, לאמור..."הוצאת דיבה היא אמירת דיברי שקר שהאומר מוציא ובודה מליבו ;-אם כך מה הבעיה במעשיו של יוסף ? הוא בסך הכל אמר אמת ?
הבעיה היא שלמרות כוונתו הטובה ,היא הייתה מנקרת עיניים , הוא ידע שאחיו מקנאים בו ולמרות זו סיפר לאביו על מגרעותיהם בשוכחו שגם בו יש מגרעת והיא עצם סיפור הדברים ,וגם אם רצה לתקן את דרכם ,היה אפשר לעשות זאת בדרך יותר חכמה ונעימה ,מה שלמרות הכל לא מצדיק להרחיק אותו מאביו בדרך כלכך רעה ונכלולית מה שבסוף אחיי יוסף שילמו עליה
פרח מטה אהרון
האם יש קשר בין חלום שר המשקים ושר האופים לחנוכה ? ,כנאמר ,״ ובגפן שלשה שריגים והיא כפרחת עלתה נצה הבשילו אשכולותיה ענבים ״ ,האור החיים מפרש,במסכת חולין דרשו, ״ רבי ירמיהו בר אבא אומר גפן אלו ישראל-״ גפן ממצרים תסיע ״ ,שלשת השריגים אלו שלשת הרגלים ,והיא כפרחת עלתה נצה ,הגיע הזמן של ישראל לפרות ולרבות ,כנאמר ,״ ובני ישראל פרו וישרצו ״,״עלתה נצה״ הגיע זמן של ישראל להיגאל ,,״הבשילו אשכולותיה ענבים״ הגיע זמנן של מצרים לשתות את כוס התרעלה, אמר רבי שמעון בן לקיש,אומה זו כגפן נמשלה , זמרות שבה אלו בעלי בתים ,אשכולותיה אלו תלמידי חכמים ,עלין שבה אלו עמי הארץ ,קנוקנות אלו הריקים שבישראל ,הגפן שפרחה משולה למטה אהרן שפרח ככתוב ״והנה פרח מטה אהרן״ ,מקרה מטה אהרון היה נס שקרה במשכן בעת מחלוקת קרח ,וכך שמטה אהרן שפרח הוא סימן שהקב׳ה בחר באהרן ,ולא בקרח ,מה שמלמדנו לכבד את בחירת ה׳ ולהימנע ממחלוקת , הגפן כוללת את כל הדימויים שראינו לעיל ,שמשולים לנרות חנוכה ששלהבתן עולה מעלה , חלום שר האופים על שלשת סלי החורי מראה לנו על העוף כנראה הנשר האוכל מהמאפה , פעולת אכילת העוף משולה לאכילת מה שלא שייך לך והיא כדיבור הרע המרחיק והמשניא איש על רעהו , אלומותיו של יוסף הגם שלא היו מוכנות לאכילה ,משולות לדיבור הטוב והמעודד כנר חנוכה שאמנם קטן ,אבל זקוף ומאיר את החושך ,סחיטת הגפן על כוס פרעה מסמלת את הברכה על הגפן בשבתות חגים ושמחות ומראה לנו על פעולת הקרוב איש לרעהו דווקא בימים קשים אלו לאור התורה ועל כך שהחיים ומוות ביד הלשון
״ עלה למעלה עלה ״
תמר הדליקה את אור הנצחון והטוהר ,כך גם יוסף , תמר שנחשדה בזנות ע״י יהודה העדיפה להיות מוצאת להורג ,מלבד להלבין פני יהודה ברבים , יהודה לאחר שראה את המטה והפתילים ,הודה בטעותו , יהודה הורד מגדולתו ככתוב ״וירד יהודה ״ לאחר מעשה יוסף ,לאחר שאחיו האשימו אותו בכך שאם היה מצווה עליהם ,לא היו פוגעים ביוסף , יוסף היה למעשה יתום מאב ואם ,אומנם לא גופני כיוון שיעקב היה חי ,אך לאור המרחק וחוסר התקשורת בינהם הגדרה זו לא רחוקה מהאמת ,יוסף עלה לגדולה ע״י פרעה מלך מצריים אויב ישראל המושבע של אז למשנה למלך ,דבר שלא יכל היה להיות קיים במצרים ,כך שעבד ימלוך ! פרעה הרשע הדליק לו את האור בחייו ,איך ? לאחר שיוסף הוכתר למשנה למלך מצרים ,הוא שידך לו את אסנת בת פוטיפרע ,שהייתה לפי הפירוש בתה של דינה ,
האם אחי יוסף לא חששו מלבד שימות ,שיתבולל? מה שנראה שהקנאה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מהעולם , יוסף פגש בהם לאחר שנות רעב , ואמנם נהג בהם בקשיחות אך לבסוף הרגיע אותם סלח להם,ועוד בכך שידאג להם ולמשפחתם , מה שמקשר אותנו לאלומות , הם הלחם , והם משולים גם לאישה כפ״ס ״ כי אם הלחם אשר הוא אוכל ״ , היונים ניסו לכבות את האור של ישראל ,עלינו להדליק אותו כגבורת המכבים ולהעלות בקודש , לקבל כל אחד לאחד ולא להפריד ,פיטום הקטורת מונה יא סימנים ואם היה חסר אחד היה הכהן חייב מיתה ,כמו ארבעת המינים ,בלי הערבה אין הם שווים מאומה ,אלומתו של יוסף הייתה שכובה על הקרקע ,אך היא קמה ,ולא רק זה אלא ניצבה,כנר חנוכה ששלהבתו עולה מעלה ,כלומר עמדה לאורך זמן בקומה זקופה ! מה שעלינו לעשות כיהודים ,לקדש שם שמים ביד רמה ,ללמוד מאמונתו של יוסף שלא התפתה לאשת פוטיפר ,שמר על טהרה והקים בית לתפארת הקב״ה ,הוא הדליק את האור לכל ישראל ,לא נטר לאחיו טינה כך גם תמר נישאה ליהודה למרות המעשה שרצה לעשות , נר חנוכה מוסיף והולך מנר אחד חלש משהו לשמונה נרות מאירים חזקים ומאוחדים ,כך ננצח את הטומאה והרוע ! נאחד ונשמח כולנו יחד באור גדול ואל תשכחו ״ מעט מהאור דוחה הרבה מהחושך ״ נמשיך לעלות בקודש כשלהבת הנר העולה מעלה ,בהצלחה !שבת שלום חודש טוב וחנוכה שמח ! וחורף גשום בריא
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)