chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת לך לך

נכתב על ידי אורן מס, 27/10/2023

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת לך לך


בראשית יב,א: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ: מהו 'לך לך'? הירש: "לך למען עצמך, לך לדרכך שלך, לך בדרך שתבודד אותך מארצך וממולדתך ומבית אביך – מכל הקשרים שהיו לך עד כה ... ההליכה היא תכלית לשם עצמה". בהמשך, בפסוק ד': וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה; הירש: "אברהם הלך לא רק בגלל ההבטחות, אלא בגלל דבר ה', מפני שה' דיבר אליו".


בראשית יג,יג: וְאַנְשֵׁי סְדֹם, רָעִים וְחַטָּאִים, לַיהוָה, מְאֹד: מה המיוחד בחטאם, הרי אין אדם שאינו חוטא מדי פעם? הירש: "חַטָּא על משקל גַּנָּב – אדם נחשב ל'חַטָּא' רק אם חטא הוא חלק קבוע באופיו. אנשי סדום היו מהבחינה החברתית – 'רעים' ... ו'חטאים' – לא היה למעשיהם כל עקרון מוסרי".


בראשית יד,א: כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם: מהו 'גוי'? הירש: "יש להבחין בין לאום, גוי, עם. גוי – הגוף הלאומי ביחסיו כלפי חוץ. עם – הגוף הלאומי ביחסיו כלפי פנים. לאום – המדינה המייצגת את העם והחברה".


בראשית יד,יב: וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם, וַיֵּלֵכוּ; וְהוּא יֹשֵׁב, בִּסְדֹם: מדוע התורה מציינת שלוט הוא 'בן אחי אברהם'? הירש: "לוט לא היה יליד סדום ... היה ידוע לכולם כבן אחי אברהם. אילו נשאר במצבו זה היה ניצל מן השבי ... כזר בארץ ... אבל לוט נעשה כבר 'תושב' סדום ... על כן היה עליו לסבול יחד עם האחרים". מכאן מסיק רש"ר הירש מסקנה להיסטוריה היהודית: "מי ששומר אמונים לייעודו ולגורלו כיהודי, יצטרך להקריב דברים רבים, ומאידך יינצל מהרבה צרות ... הגטאות שבודדו אותנו שמשו לא רק לרעתנו, אלא גם העניקו לנו יתרונות ... היו מוגנים".


בראשית טו,ח: וְהֶאֱמִן, בַּיהוָה; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה: האם אברהם או ה' חשבו את האמונה לצדקה? הירש: "כיצד אדע שהגיע הזמן שאכבוש את הארץ וארש אותה? שאלה זו רחוקה מלרמז על חוסר בטחון בה' ... ה' השיב לו 'עליך לדעת בוודאות שאתה עצמך לא תירש את הארץ, גם צאצאיך לא יוכלו לעשות זאת מיד ... רק הדור הרביעי ישוב לכאן ... הברית תתקיים בדור הרביעי".


בראשית טו,ח: בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה: מה שואל אברהם, האם פקפק בהבטחתו? הירש: "לך למען עצמך, לך לדרכך שלך, לך בדרך שתבודד אותך מארצך וממולדתך ומבית אביך – מכל הקשרים שהיו לך עד כה ... ההליכה היא תכלית לשם עצמה".


בראשית טז,יב: וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם--יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ: מהו 'פרא אדם', הרי היה צריך לכתוב 'אדם פרא'? הירש: "ה'פרא' שבין בני האדם ... מילה אחת זו 'פרא' – מתארת את האופי החברתי של הישמעאלים".


בראשית יז,טו: לֹא-תִקְרָא אֶת-שְׁמָהּ שָׂרָי:  כִּי שָׂרָה, שְׁמָהּ: מהי משמעות השם 'שרה'? הירש: "אשה טהורה, אם היא בת 'שרה', אינה זקוקה לסימן חיצוני של הברית, היא זוכרת מעצמה את הברית עם אל שדי ... על ידי מידת הצניעות הממלאת אשה טהורה בישראל. היא נוטה לשעבד את עצמה לכל ערך טהור ואלוקי, ודורשת כניעה כזו מכל הבא ליצור קשר עמה".


שבת שלום, שבת של ב ידוד ובידול עצמנו לה', כאומה מאמינה בה', המצפה לגאולה וירושת הארץ כולה, בצניעות וטהרה, וייחול לניצחון מוחץ על אויבינו. אמן! אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה