chiddush logo

יום כיפור - וסוף הכל לשוב לתיקון

נכתב על ידי אלון, 21/9/2023

במזמור (תהלים כז) "לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי", שאומרים בחודש אלול ובימים הנוראים, אנו נדרשים (פסוק יד): "קַוֵּה אֶל ה' - חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ - וְקַוֵּה אֶל ה' ".

מהו העניין של חוזק הלב? הציווי על חוזק הלב הוא ציווי שאומר לנו לא להזדעזע מבעיות ולא להישבר מצרות, כי השבירה בפני הבעיות היא הדבר הכי מסוכן. יש מלחמה, יש בעיות והסכנה הכי גדולה, במלחמה ובחיים, היא שבן אדם לא מסוגל לקבל מכה, ובכל זאת להמשיך ללכת.

"חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ" - היא מלשון התאמצות, היכולת להחזיק בדבר בצורה חזקה, היכולת להתמיד, היכולת להמשיך ולהתחזק בדבר. מי שהוא בגדר של "חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ" - יכול לעמוד כמעט בכל דבר, לעשות הרבה מאוד ולהצליח בכל מעשיו, אך מי שאיננו בגדר הזה אין לו תקומה.

"חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ" - הוא בבחינה של (תהלים לז, כד): "כִּי יִפֹּל, לֹא יוּטָל". ה"יִפֹּל" - הוא בוודאי חלק מן המציאות, אך "יוּטָל" - זה דבר שלא צריך לקרות. יהיה מה שיהיה, יפול מה שיפול, ואף על פי כן - "לֹא יוּטָל", בכל מקרה - "חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ".

התורה לא מנסה להסתיר מאיתנו את עובדות החיים. התורה מתחילה במסקנה (בראשית ח, כא): "יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו", ומסיימת בדברי משה רבינו לבני ישראל (דברים לא, כט): "יָדַעְתִּי אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן" - זהו האדם.

משה רבינו לא בא להפחיד אותם, אלא להעביר מסר ולהכין אותם למציאות של עליות וירידות, ושיש אפשרות של תיקון - של חזרה בתשובה.

כשמשה נפרד מהעם הוא למעשה אומר להם: 'תדעו לכם שעד עכשיו הכל הלך בקלות וההרגשה היא שנכנסים לארץ ישראל וזהו, אך העולם לא עשוי ככה, ואתם צריכים להתכונן גם לקשיים ולנפילות'.

מה שמלאך המשחית מרוויח כשהאדם עושה עבירה, הוא לא בעצם העבירה, אלא בכך שהאדם נשבר, נפרץ ומאבד את האומץ. קורה שלמישהו קרה דבר זה או אחר והוא נשבר, ובזמן שהוא מתמוטט ונשבר, זה הסוף של הסיכוי שלו. לכל דבר יש תיקון, בין מצוות עשה ובין מצוות לא תעשה, אבל לנפילה ולהתמוטטות אין תיקון.

יהיה מה שיהיה, גם אם "הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן", אף על פי כן יש תיקון - הסוד והיסוד של העבודה הוא מה שנאמר על הצדיק (משלי כד, טז): "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם". מה שמאפיין את הצדיק הוא לא שאיננו נופל, אלא שלאחר הנפילה הוא קם, וחוזר בתשובה על מעשיו.

כתב הרב קוק זצ"ל (אורות התשובה ו, ב): "בעומק ההוויה של החיים המציאותיים מונחת התשובה.. על כן אין דבר בטוח בעולם כמו התשובה, וסוף הכל לשוב לתיקון".

 

הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ זצ"ל, מהספר: "חיי עולם - שיחות על פרשת השבוע"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע