הזיו לך ,לע״נ יוסף בן סניורו ז״ל
בסד
ד"ת לשבת פרשת האזינו שובה תשפג
הזיו לך
----------------------------------------------------------------
עשרת ימי תשובה
שבת שובה נכנסת וערב כיפור בדלת, ימים קדושים ומיוחדים , בו אנו בשיא מאמצנו לחזור לחיק אבינו
הקב"ה , בפרשה ישנם בן פסוקים , כרמז לכך שאנו בנים ל ה", תמיד , תחילת הפרשה פותחת ,"הַאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַאֲדַבֵּ֑רָה וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־פִֽי׃", בפסוק יש לכאורה שתי מילים כפולות, " האזינו"
" ותשמע" , בשתי מילים אלו התוצאה דומה , שמיעה של דיבור כלשהו , מה מלמד אותנו מסר כפול זה ? ואיך השמיים והארץ שומעים ? הרי הם דבר דומם?
עדות ה"
הדבר מחזיר אותנו לבריאת העולם ולפ"ס," וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי־אֽוֹר׃" האבן עזרא מפרש,", כי פירוש וַיֹּאמֶר כמו "וירצה". ואילו היה כן, היה ראוי "להיות אור"; רק הוא כמשמעו. וכן: "בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ" "כִּי הוּא צִוָּה וְנִבְרָאוּ" והטעם, כינוי על המעשה שלא היה ביגיעה, ועל דרך משל מלך ומשרתיו. וזה האור היה למעלה מן הרוח.", העולם נברא בדיבור הקב"ה
אצל הקב"ה דיבור הוא עשיה גרידא , הקב"ה דיבר והשמים שמעו ,ולפתע הואר העולם באור טוב וטהור , אותו אור אנו מרגישים בימים מיוחדים אלו , כך כל מעשה הבריאה נברא בדיבור , ימים אלו הם כבריאת העולם של האדם הפרטי , בהם , במיוחד ביום כיפור נקבע גורלנו לשנה הקרובה בתפילה לשנה טובה ומתוקה , כדי להגיע לכך , פרשת השבוע פותחת בפ"ס, " האזינו השמיים ואדברה", רשי מפרש
" שאני מתרה בהם בישראל ותהיו אתם עדים בדבר שכך אמרתי להם שאתם תהיו עדים וכן ותשמע הארץ ולמה העיד בהם שמים וארץ אמר משה אני בשר ודם למחר אני מת אם יאמרו ישראל לא קבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם לפיכך העיד בהם שמים וארץ עדים שהם קיימים לעולם ועוד שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם ואם יתחייבו תהיה בהם יד העדים תחלה ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואח"כ ואבדתם מהרה על ידי העובדי כוכבים", הדברים נאמרו מפי משה ביום מותו ,רבנו בחיי מסביר במדרש האזינו השמים, "אמר לו הקב"ה למשה אמור להן לישראל הסתכלו בשמים שבראתי לשמשכם שמא שנו את מדתן, או שמא אמר גלגל חמה איני עולה מן המזרח ומאיר לכל העולם כלו, כענין, "וזרח השמש ובא השמש, הסתכלו בארץ שמא שנתה את מדתה, זרעתם בה ולא צמחה, זרעתם חטים והעלתה שעורים, או שמא אמרה פרה איני חורשה ואיני דשה היום, וחמור איני טוען ואיני הולך, והלא דברים ק"ו ומה אלו שאם זוכין אין מקבלין שכר ואם חוטאין אין מקבלין פורענות לא שנו את מדתן, אתם שאם זכיתם תקבלו שכר ואם חטאתם תקבלו פורענות על אחת כמה וכמה"
כתיבה וחתימה טובה
כדי לזכות בשנה טובה עלינו לחזור לחיקה של התורה על שלל מצוותיה , כל מצווה , ברכה , כתיבת דבר תורה ,דיבור טוב , בוראת מלאך שיהיה מליץ יושר עבורנו ביום הדין , ולהפך מעשה עברה .
ברצוני להתייחס לפ"ס," כְּנֶ֙שֶׁר֙ יָעִ֣יר קִנּ֔וֹ עַל־גּוֹזָלָ֖יו יְרַחֵ֑ף יִפְרֹ֤שׂ כְּנָפָיו֙ יִקָּחֵ֔הוּ יִשָּׂאֵ֖הוּ עַל־אֶבְרָתֽוֹ׃",רבנו בחיי מפרש," המשיל הכבוד לנשר שהוא מלך על כל העופות, כן הכבוד מלך על השכלים הנפרדים הנרמזים בפסוק ומשם יפרד, וכשם שהנשר לוקח גוזליו ונושאם על אברתו ומנחה אותם ממקום למקום, כן ה' בדד ינחנו, כלומר לישראל לבדו, ואין עמו שותף אל נכר מכל הנפרדים שרי מעלה, וכענין שכתוב מי לי בשמים, אלא אתה, לא מלאך ושרף ולא כוכב ומזל, ועמך לא חפצתי אחר בארץ. ועוד כשם שהנשר מתחדש מזמן לזמן וכענין שכתוב יעלו אבר כנשרים, תתחדש כנשר נעוריכי, כן הכבוד מתחדש בבוא השפע אליו מלמעלה אחר שנפסק ממנו בחטאת ישראל." תתחדש כנשר נעורייכי " בעת שישראל חוטא , הוא גורם למסך של ברזל בינו לבין אבנו שבשמיים , ברגע שישראל חוזר בתשובה בלב שלם , השפע, הברכה ,חוזרת אליו ומאירה כאותו אור של היום הראשון כפי שתארתי לעיל.
ראשי התיבות של הפרשה שהיא נקראת גם שירה הם הזיו לך , הווה אומר ,כל התשבוחות מגיעים לקב"ה ! על עצם העובדה שהוא מעניק לנו את 40 ימי הרחמים והסליחות הללו , למעננו , הוא לא צריך אותם .. האם ננהג כלפיו בבוז ושחוק , או ברצינות ורעדה טרם יום הדין ? בל נשכח את הפ"ס " , רְא֣וּ עַתָּ֗ה כִּ֣י אֲנִ֤י אֲנִי֙ ה֔וּאְ אֵ֥ין אֱלֹהִ֖ים עִמָּדִ֑י אֲנִ֧י אָמִ֣ית וַאֲחַיֶּ֗ה מָחַ֙צְתִּי֙ וַאֲנִ֣י אֶרְפָּ֔א ואין מִיָּדִ֖י מַצִּֽיל",רשי מפרש" אז יגלה הקב"ה ישועתו ויאמר ראו עתה כי אני אני הוא מאתי באת עליהם הרעה ומאתי תבא עליהם הטובה
"ואין מידי מציל" - מי שיציל אתכם מן הרעה אשר אביא עליכם", יהודים יקרים ! נצלו את השבת הקרובה ויום כיפור כדי להדליק את אור הטובה והברכה בחזרה לחיקו של ה" והוא יברך אתכם בכל טוב! שבת שלום כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה ומתוקה
מוקדש לע"נ יוסף בן סינירו ז"ל