chiddush logo

חזק לעצמך ותתאמץ להם לישראל

נכתב על ידי משה אהרון, 7/9/2023

בס"ד.


חזק  לעצמך ותתאמץ להם לישראל .
-----------------------------------------------.

"חזק ואמץ - ו"התבוא "ו"התביא ".
 
המקרא :
------------------.

וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.

וַיְצַו אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, וַיֹּאמֶר חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם; וְאָנֹכִי, אֶהְיֶה עִמָּךְ. 

הדברים :
-------------
 פעמיים נאמר ליהושוע : "חזק ואמץ".
 פעם אחת כעולה מהמקרא הראשון על ידי משה תוך דגש "על העם הזה" - ביטוי להדגש אישי ומידי  ובלשון של : 
 "אתה תבוא את העם הזה" [דגש על לשון : "תבוא"]

 ופעם שנייה כעולה מהמקרא השני על יד קודשא בריך הוא.
 בלשון שונה  במקום "תבוא" - "תביא" ובמקום העם הזה  
 "בני ישראל"
 השאלה המתבקשת היא אם חזק ואמץ נאמר על יהושוע.
 מדוע השוני המכוון הלזה של : "תבוא" לעומת "תביא".
 של  : "העם הזה" בהצבעה מידית ,לעומת  השם הכללי : 
"בני ישראל".
 אלא שיש כאן שלמות אחת  יש כאן הווה ויש כאן עתיד יש כאן אישי ויש כאן כללי לדורות 
 הווה לאדם : משה מול יהושוע .
 עתיד הקב"ה, בפניה גורפת  אל "יהושוע" שבכל דור ודור.
 משה כאדם ,התייחס למציאות שלפנין ולפניו : יהושוע שצריך לחזק אותו על מנת שגם "יתאמץ".
  והחיזוק הגדול ביותר שהוא יהושוע כמנהיג מוביל, ידאג קודם לכל, לשלמותו הוא.
 שיהא שלם בביאתו לארץ שמתוך כך גם יקרין על כלל העם .
לכן הדגש שבו נאחז משה היה  "תבוא" בדגש כאמור על יהושוע עצמו תחילה .[להצליח גם ב"אמץ" מול העם]
לא כן הקב"ה הצופה פני כל הדורות וגלוי לפניו שבעתיד, יהיו עוד כניסות לארץ בעיקר חזרה מגלויות  .
לכן הקב"ה מתייחס ל"יהושוע" - כאל כל מנהיג עתידי של עם ישראל  שחובתו הקדושה תהא לא רק לקיים לעצמו "תבוא" אלא להוסיף ולקיים גם "תביא" להביא את עם ישראל חזרה מגלותו.
 אז ה"חזק ואמץ" הראשון על ידי משה, בעיקר ליהושוע עצמו שיתחזק לעצמו ויתאמץ למען עמו .
 וה"חזק ואמץ" השני של הקב"ה הוא גם לעתיד וצופה פני כל הדורות להטיל חובה על כל מנהיג ישראל בגלות לקיים "תבוא" ולא רק אלא להתאמץ ולקיים גם לקיים  : "תביא".
 להביא את עם ישראל חזרה לארץ .
 והנה אלפיים שנה "יהושוע" שבכל דור ודור : או לא קיים "תבוא" או לא קיים "תביא".  או להוותינו,לא קיים את שניהם.
 לא קיימו "חזק ואמץ" 
 חזק - לעצמך
 ו"תתאמץ" - בעבורם ועמהם - עם בני ישראל,
 להביאם לארץ.
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע