מצוות הקהל
נכתב על ידי izikm18, 3/9/2023
ת לפרשת והפטרת ניצבים וילך
מצוות הקהל בשנה זו הבעל״ט
--------------------------------------------------------------- ,
בפרשת וילך המחוברת עם ניצבים״ מופיע הפסוק ״ וַיְצַו מֹשֶׁה אוֹתָם לֵאמֹר מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת: בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם: הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵר: (דברים לא י-
בפרשת ניצבים מופיע הפ׳ס , " לעברך בברית ה׳ אלוהיך ובאלתו אשר ה אלהים כרת עמך היום למים הקים אותך היום לו לעם והוא יהיה לך לאלוקים " ,מה כוונת הכתוב במילה ״ אלה " ?המלבים מפרש
״,"לעברך בברית". מבאר תכלית אסיפתם, שהוא לעבור בברית ה' ובאלתו, לשמור את התורה, והרמב"ן כתב שיתכן שכרת עוד עמהם ברית כברית הראשון אשר כרת אתם בהר
סיני שהקריב עליהם עולה ולקח חצי הדם וזרק על המזבח, וחצי הדם זרק על העם: אשר ה' אלהיך כורת עמך היום. אל תחשבו שמנדבת לבבכם תעשו זאת ולכן אם תעברו על
הברית יהיה לכם אמתלא, לכן הודיעם, אשר ה' אלהיך כורת עמך היום, שהוא המצוה לבא בבריתו:
ראש השנה תשפ׳ד חל ביום שבת וראשון , השבת היא בת זוגו של ישראל , כנאמר במדרש ,אמרה השבת לקב״ה ,לכל יום יש בן זוג , ולשבת אין , אמר לה הקב״ה ישראל הוא בן זוגך !- בקבלת שבת שרים ״ישיש עליך אלקיך משוש חתן על כלה" , כלומר הקב״ה ישמח עם. ישראל כשמחת חתן וכלה , השבת היא אות ברית בין ישראל לקב״ה , כאשר עם ישראל שומר את השבת הוא שותף במעשה בראשית ! חשבו על קיום מצווה חשובה זו בראש השנה יום הדין !! יש לנו קדושה כפולה ,קדושת השבת וראש השנה , ממש כשני לוחות הברית !! כחתן וכלה בראש השנה ! יום החתונה של כל חתן וכלה הוא היום הכי שמח בחייהם ! כיום השבת שהיא כברית ,בדיוק זו המשמעות של יום החתונה , ראש השנה הוא יום המלכת הקב״ה עלינו !! בטקס החתונה בחתן ממליך את הכלה בעת שהוא עונד את הטבעת על ידה ואומר ״ הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל ״ ממש כמו בראש השנה ! הקב״ה עונד טבעת של חיים ותורה על כל אחד ואחת בו הוא מקדש אותנו , תפילות ראש השנה ויום כיפור הם כמצוות ההקהל , התכנסות כל העם לעבודת ה׳ , כטקס החתונה , ויש שאלה חשובה , האם מישהו היה מעז לקלקל את טקס המלכת הקב״ה בבית הכנסת ?? את תקיעת שופר החרות ? אוי לו ולנפשו !מקהל המתפללים ועוד יותר מהקב״ה !! כאומר ,אתה מנסה לקלקל את טקס המלכתי עם עם ישראל ,ומבקש ממני חיים ? אחסוך את התשובה שהייתה נאמרת ......
ישנה שאלה מדוע הנשים צריכים להיות בטקס ההקהל ? והטף מה איתם ??
הרמבם מפרש,״
א: מצות עשה להקהיל כל ישראל אנשים ונשים וטף בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שהן מזרזות אותן במצות ומחזקות ידיהם בדת האמת, שנאמר: "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסכות בבוא כל ישראל לראות וגו' הקהל את העם האנשים והנשים והטף :
הטף מביא שכר למביא אותם ! המדרש מסביר ,״ . העיקר הוא בכינוס הגדול ביחד, בחוויה הקיבוצית הכוללת, שאין ספק שמנסה להחיות את מעמד מתן תורה ואולי גם מעמדי הקהל אחרים לאורך הדורות: משה בספר דברים, יהושע בסוף הספר, שלמה בחנוכת המשכן, האמנה בימי עזרא ונחמיה ועוד. ראו גם שהביטוי "הַקְהֵל" נזכר בתורה כבר הרבה קודם בספר דברים פרק ד פסוק י בהקשר עם מעמד הר סיני: " ... בֶּאֱמֹר ה' אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן" (דברים ד י). ראו גם: "וְאֵת כָּל הָעֵדָה הַקְהֵל אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" (ויקרא ח ג) בחנוכת המשכן והכהנים וכן הביטוי "יוֹם הַקָּהָל" בדברים ט י (ועוד). ראו שוב דברי הרמב"ם הנ"ל, שבעל ספר החינוך הולך בד"כ בדרכו: "וגרים שאינן מכירין, חייבין להכין לבם ולהקשיב אזנם לשמוע באימה ויראה וגילה ברעדה, כיום שניתנה בו בסיני. אפילו חכמים גדולים שיודעים כל התורה כולה, חייבין לשמוע בכוונה גדולה יתרה. ומי שאינו יכול לשמוע, מכוין לבו לקריאה זו. שלא קבעה הכתוב אלא לחזק דת האמת".
בהפטרת הפרשות המחוברות מופיע הפ'ס״שוש אשיש ב ה׳ תגל נפשי באלהי כי הלבישני בגדי ישע מעיל צדקה יעטני כחתן יכהן פאר וככלה תעדה כליה יש מפרשים שגם החתן וגם הכלה, הלובשים בגדי פאר, הם משל לארץ ישראל או לאומה הישראלית הלובשת בגדי פאר. החתן יכהן פאר - לובש אבנט ומגבעת כמו של כהן, (שמות כח מ): "וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת"; והכלה תעדה כליה - עונדת תכשיטים (עדיים); ושניהם מסמלים את כנסת ישראל, שה' "סבב אותי בישע ובצדקה, כלבוש המסבב את הגוף וכמעיל המעטף את הלובשו על ראשו ציץ של כהן גדול, או זוהי מגבעתו של כהן הדיוט. היא מספרת כי החתן מעניק לה בגדים נאים ליום הנישואין - בגדי ישע, והדבר נחשב בעיניה כשירות של הכהן בקודש" .
. גם המלבי"ם פירש, שרק הכלה מדברת כאן, והיא מספרת על הבגדים שהחתן נתן לה ועל הבגדים שהיא לבשה מעצמה: "כי הלבישני בגדי ישע כחתן יכהן פאר - כי הישועה תהיה הבגד שאקבל מאתו מנחת שי ונדבה, ובזה ידמה כחתן אשר יכהן את הכלה בבגדי פאר, שיתן לה מתנה מצדו; ומעיל צדקה יעטני ככלה תעדה כליה - ע"י המעיל צדקה, שזה יהיה שלי מצד מעשי וצדקתי, אדמה אנכי ככלה אשר תעדה כליה של עצמה, נוסף על העדי והפאר שלו שכהן אותה החתן, כי כן המעיל הזה יהיה שלי על-פי מעשיי:" ( מלבי"ם ) .:" ( מלבי"ם ) ..השנה היא שנה מעוברת ,בה יש שני אדרים , אדר הוא החודש השמח ביותר בו המן לא צלח בנסיון לחסל את ישראל רק בגלל שעם ישראל התאחד ,הוא לא מפורד ומפוזר ... הוא מאוחד בעבודת ה׳ עם ישראל בתפילות ראש השנה וכיפור , בשעת קיום מצוות סוכה , האם מישהו ינסה להרוס את סוכת ה׳ בשנת ההקהל ???האם מישהו או מישהי היה מעז לקלקל את מתן תורה?! אם כן ... ה׳ לא יהיה האל הרחום מ יג מידות ... יהי רצון שנתאחד כלנו בשנה זו תחת חופת סוכת ה׳ נשמח כל חתן וכלה וכל אדם בדרך התורה !בברכת ה׳ לשנה טובה ומתוקה וכתיבה וחתימה טובה שנת הקהל שמחה ומאוחדת !!!
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)