chiddush logo

"וישלכם"- "ל" רבתי.- ולא בכדי

נכתב על ידי משה אהרון, 3/9/2023

בס"ד.


"וישלכם" - "ל" רבתי ולא בכדי.
--------------------------------------

המקרא 
---------------.

וַיִּתְּשֵׁם יְהוָה מֵעַל אַדְמָתָם, בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל; וַיַּשְׁלִכֵם אֶל-אֶרֶץ אַחֶרֶת, כַּיּוֹם הַזֶּה.  כח הַנִּסְתָּרֹת--לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם--לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.

 א וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ; וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ, בְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה.  ב וְשַׁבְתָּ עַד-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ, כְּכֹל אֲשֶׁר-אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם:  אַתָּה וּבָנֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ.  ג וְשָׁב יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ, וְרִחֲמֶךָ; וְשָׁב, וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שָׁמָּה.

הדברים :
-----------------.
 "שימו לב : "וישלכם" באות "ל" רבתי - ולא בכדי.
  לרמז על כפילות שבמשמעות שבמילה :"וישלכם" .
גלומים גם שני מילים "ויש - לכם" מן מענה למילה : "ויתשם"
 כלומר יש לכם בני ישראל  מענה לכך שה' נתש אותכם מהארץ
 כדי עוד לרמז על זה הסוד מיד התורה מרמזת על : "הנסתרות".
 הנה כי כן, כל גלות אינה סוף פסוק .היא תחילתו של מסע תשובה - חזרה לארץ .
 והפעם מסע עצמוני...
  לשוב לארץ ויהי מה.....
 ניתנה לנו האפשרות להתמודד עם כל גלות ,אומנם במחירי המרה  כבדים של : " וכיפר אדמתו עמו".
 שארץ ישראל מכפרת במקום הגלות 
 שלפיכך ארץ ישראל נקנית בייסורין.
 ונוסחת השיבה פשוטה:
 "ושבת עד ה' אלוהיך ועד כדי לשמוע קולו כביכול. 
לשוב את ה', היא השיבה לארץ ישראל אשר שמו של הקב"ה משתכן בה לעד.[שכינה לא גלתה עמהם.- היא ממילא בכל מקום מלוא כל הארץ כבודו]
 לשמוע קול שמיים אפשר רק בארץ ישראל .
שרק ארץ ישראל מחוברת לשמיים. והתשובה הכי גדולה  היא לשוב לארץ לקנותה בייסורין לקיים וכיפר אדמתו עמו .
 על רקע אלה הדברים אולי עתה יובן גם הביטוי :
 "ושב ה' אלוהיך את שבותך.
 שהקב"ה יקבל את שובך לארץ כתשובה שלמה ואזי גם יתעוררו רחמיו ויחל גם קיבוץ גלויות שאר הנידחים כפי שאכן אירע ב"אתחלתא".......
 תחת מקראות מפורשות אלה ומשמעותם,נסחפנו למדרשים מופרכים אשר תקעו אותנו בגלות של אלפיים שנה....... והביאו לידי ביטוי מאיסתנו את הארץ עשרת מונים על מאיסת המרגלים,
 גולה מיותרת ונוראה ואשר גם בסיומה אירעה לנו שואה נוראה..... שגם את קיומה בתורה בפרשת : וילך אנחנו מסרבים לקבל.....,[ "וקראת אתכם הרעה באחרית הימים ]
משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה