פרשנות אונקלוס – פרשת כי תצא
פרשנות אונקלוס – פרשת כי תצא
דברים כא,טז: וְהָיָה, בְּיוֹם הַנְחִילוֹ
אֶת-בָּנָיו, אֵת אֲשֶׁר-יִהְיֶה, לוֹ--לֹא יוּכַל, לְבַכֵּר
אֶת-בֶּן-הָאֲהוּבָה, עַל-פְּנֵי בֶן-הַשְּׂנוּאָה, הַבְּכֹר: אונקלוס: לית ליה רשו. תה"ת: אין לו רשות. אונקלוס מפרש כאן,
יכול = רשאי.
דברים כב,יח: וְלָקְחוּ זִקְנֵי הָעִיר-הַהִוא,
אֶת-הָאִישׁ; וְיִסְּרוּ, אֹתוֹ: אונקלוס: וילקון. תה"ת: ילקו מכות. אונקלוס מפרש כאן ייסורים
– מכות, ואילו בפרשת עקב למדנו שייסורים אלו לימודים וחינוך, מלשון מוסר = אולפן.
נראה שלייסורים ומוסר תכלית אחת, ללמד את האדם מהי הדרך הנכונה.
דברים ככ,י: כִּי-תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ, מַשַּׁאת
מְאוּמָה: אונקלוס: תרשי; רשו.
תה"ת: תתבע חוב; חוב. אונקלוס מבחין בין חוב רגיל שתרגומו 'חוביה' לבין חוב
שעלול לגרום לעניות, ולכן בחר לתרגם 'תשה' בלשון 'תרשי' המזכיר רָשות – עוני.
שבת שלום, שבת של יכולות,
חינוך ועושר, אורן.