chiddush logo

פדיון נפש - כיצד נפטרים מגזירות קשות

נכתב על ידי barmar, 22/8/2023

 על פי היהדות, ניתן לערוך פדיון נפש כדי להינצל מגזירות קשות או פורענויות המתרגשות לבוא על האדם. מה זה בדיוק פדיון נפש? מתי כדאי לערוך אותו? האם כל אחד יכול לערוך טקס זה? כל התשובות במאמר שלפניכם.

מה זה פדיון נפש

פדיון נפש הוא טקס בו פודה האדם את נפשו מידי הצרות העלולות לבוא עליה. טקס פדיון הנפש נערך בצורה הבאה: ממירים את אותיות שמו של האדם למספרים על פי הערך שלהם בגימטריא, ואת הערך היוצא פודים בכסף. יש המכפילים את הערך המספרי בח"י (X18) או בעשר, וכל אחד ינהג על פי הדרכת רבותיו. את הכסף מעבירים לצדקה או לחיזוק ידיהם של אברכים יראי שמיים, כך שנפשו של האדם נפדית בזכות צדקה ומעשים הטובים.

האם כל אחד יכול לערוך טקס זה?

טקס פדיון הנפש נראה פשוט, אולם חשוב לזכור שלא מדובר בפעולה טכנית בה משלם האדם עבור כפרתו חלילה. טקס פדיון נפש כולל תיקון נפשי, והסרת החסימה או הצרה הרובצת על נפשו של האדם, ועל כן יש ללכת לצדיק מקובל היודע לבצע תהליך מעין זה. מומלץ לבצע טקס פדיון נפש לפני אירועים משמעותיים ומסוכנים, כמו לפני כניסה לניתוח או במקרים בהם האדם מרגיש שהוא עומד בפני צרה גדולה וזקוק לישועה.

מקורות המנהג

ניתן למצוא רמזים לפדיון הנפש בספר שמואל, שם מסופר על שיחתו של שאול עם נערו נושא כליו: שאול אומר לנערו שהם לא יכולים ללכת להתייעץ עם הנביא (שמואל), שכן אין להם כסף או תשורה להביא לו. יש המוצאים בכך רמז שכבר בימי קדם היה נהוג להמיר את הצרה או הבעיה הרוחנית בדבר גשמי. עדות מפורשת למנהג לתת פדיון עבור נפש האדם מופיעה בדורות מאוחרים יותר וניתן למוצאה אצל הרמב"ן, ר' חיים פלאג'י, החיד"א, הבן איש חי, הרש"ש ועוד.

פדיון הנפש בישיבת נהר שלום

ישיבת נהר שלום נוסדה על ידי המקובל הר' מרדכי שרעבי זצוק"ל, והיא עוסקת בתורת הקבלה והסוד בצורה עמוקה ורחבה. הישיבה עוסקת רבות בהפצת התורה בכל קהילות ישראל – בארץ ובתפוצות, על מנת לקרב את ביאת הגואל משיח צדקנו. בישיבת נהר שלום נערכים טקסי פדיון נפש על ידי הר' בניהו שמואלי יבדל"א, העורך את הטקס בכוונות וייחודים עליונים, המגבירים את רחמי שמיים על האדם, ומסייעים לו להינצל מכל צרה וצוקה.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע