chiddush logo

זהירות : באמירת שמע ישראל

נכתב על ידי משה אהרון, 28/7/2023

  בס"ד.

 זהירות באמירת שמע ישראל .
--------------------------------------
 כתבנו על "שמע ישראל" ועתה נבקש בעזר ה' לנסות לחבר את הקצוות לכלל  לקח גדול 
 ויסוד של זכות וזהירות  ועד כדי תוכנו של הדיבר השלישי  : "לא תשא" לאמור :

לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא:  כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה, אֵת אֲשֶׁר-יִשָּׂא אֶת-שְׁמוֹ לַשָּׁוְא. .

 והנה באמירת שמע ישראל נושא האדם פעמיים את שם ה'
 פעם בהיות : "ה' אלוהינו"  -  להיות עם ישראל מאוחד לכלל "גוי אחד" תחת כנפי השכינה
 ופעם נוספת כתכלית של סוף - תכלית עולם. לקיים ולממש  שם הוויה השני להיותו של הקב"ה "אחד" ביחס לכלל העולם .
וביחס לכלל האדם באשר הוא אדם.[צלם אלוהים]
 תהליך "עולה" זה עד אותה התכלית ה"סופית" היות הקב"ה כאמור
"אחד" גם  בעולמו וביחס לכל אדם .
 מגולמת גם בשתי האותיות הרבות :
 "ע"  ו "ד" .
 לרמז כאמור על התכלית הסופית העליונה כאמור של :
" ה' אחד ".
 דהיינו הקריאה : "שמע ישראל " הינה לשני היסודות כאמור
 "עד" לסוף היותו של ה' גם "אחד"  בעולמו.

והנה לעניות דעתינו :
 לא ירדנו למשמעויות אדירות אלו של "שמע ישראל"  שכוונתם כאמור שניים : מחד - "ה' אלוהינו".
 בבחינת אהבת ואחדות כלל ישראל לכלל היותו גוי אחד מאוחד בארץ .
 ודוק יסוד ראשוני זה היכרחי כראש וראשון לתהליך .
 ורק אחרי זה להוסיף ,לקיים ולהשלים : "ה' אחד".
 ושוב דוק "ה' אחד" ביחס לכל אדם באשר הוא אדם 
 לכבד, להוקיר ולאהוב גם כל אדם באשר הוא אדם .
לקיים גם כלפי כל אדם : "ה' אחד" . שכשם שה' אלוהינו להיותנו "אחד" כך גם לסוף ה' הוא גם אלוהי כל אדם.
 להיותו :"אחד" בעולמו
שה' הוא "אחד" : הן כלפינו והן כלפי כל אדם כאמור.
 
והנה אומרים אנו  לפחות פעמיים ביום : "שמע ישראל" .
ואם
אין אנו מקיימים תוכנם של היסודות הנ"ל .
 אנו מסתכנים חלילה,בנשיאת שם ה' לשווא פעמיים .
 שיש ואנו "שומעים" את זה המסר הנורא במקרה הטוב  רק בחלקו הראשון - אם בכלל .
 ואין אנו מקיימים בשלמות גם את היסוד השני :
אהבת כל אדם באשר הוא אדם .[כי זה כל האדם]
 ואני יודע  כי הדברים אלו   במקרה הטוב יפלו על אוזניים ערלות  אותן שכבר התרגלו למשמעותו הרדודה של :"שמע ישראל". שכבר אמר החכם :
 "חוכמת המסכן בזויה". [למרות ש"בזו" מצוי "יה"]
 כך או כך ,בשמע ישראל, ייחד ה' את שמו כשם הוויה לשתי תכליות  האחד : "ה' אלוהינו" - לאהבת ואחדות כלל ישראל  והתכלית הנוספת כחזון  משלים סופי  בבחינת : "ה' אחד"
 לאהוב כל אדם באשר הוא אדם [צלם אלוהים].
 לאורך כל ההיסטוריה דלגנו  על השלב הראשון להשיג קודם לכל 
 אהבת ואחדות כלל ישראל לקיים שם הוויה של : "ה' אלוהינו" . ואף חיללנו את ה"תהליך" המתבטא כאמור באותיות הרבות והמודגשות  "ע" ו "ד"  בבחינת "עד".
לקיים קודם "ה' אלוהינו" ואחר כך להמשיך עוד לממש שם הוויה הנוסף ועד לתכלית הסופית כאמורשל  :"ה' אחד"

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע