chiddush logo

על ה"קדיש" - כסולם החסד והקדושה

נכתב על ידי משה אהרון, 16/6/2023

 בס"ד

 על הקדיש - כסולם החסד והרחמים .
============================.
 מעלת הקדיש, שהוא תפילת המשך לתפילתו - בקשתו של משה 
לאמור : 
  יז וְעַתָּה, יִגְדַּל-נָא כֹּחַ אֲדֹנָי, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לֵאמֹר.  יח יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל-בָּנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים.  יט סְלַח-נָא, לַעֲוֺן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ; וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה, מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה..
 
הנה כי כן, משה מבקש להגדיל כח ה' דווקא בשם הוויה האחד ,  אותו שנקשר במידות החסד והרחמים  [ב"מידות" :  בפתיחה נאמר פעמיים שם הוויה אחד למידת הדין והאמת ואחד למידת החסד והרחמים].
 כך גם אנו מבקשים בתפילה  לעלות ולטפס כמו בסולם 
 לשני תכליות המשלימות זו את זו .
 אחת לבקש ולשכלל את התפילה כי הקב"ה יניח למידת הדין וינהג בנו אך במידת החסד והרחמים.ויקבל תפילתנו וייענה לעתירותינו.  והאחרת היא עליית מדרגה בקדושה להיותנו גם אנו קדושים הראויים להקדיש את הריבון הקדוש. משל לעמוד ולקיים המשוואה  : "קדושים תהיו כי קדוש אני..."
 דומה שמגדר שתי תכליותיו אלה של הקדיש, הפך הוא גם תפילה 
 לעילוי נשמת המת . שאנו מבקשים  חסד ורחמים לנשמתו של המת  .
 שהקב"ה ייעתר להניח למידת הדין הנוקשה וינהג עימו ,אך בחסד ורחמים. 
אנו גם מתקדשים בעצם אמירת הקדיש גם להשגת תכלית נוספת  זו . לקיים כאמור  :"קדושים תהיו..." שאז  "קדוש אני ה' "  להיות עמכם וגם לקבל תפילתכם [מקדיש לקדיש אנו צריכים לחוש בעלית מדרגה נוספת בסולם הקדושה 
 לבסוף. סופו של הקדיש  להיותו כל כולו נאמר בשפת הקודש של התורה. דומה שעוד חזון למועד.
 משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע