זכות האבות והארץ בגאולה
"וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכר והארץ אזכר" (ויקרא כו,מב). '"וזכרתי את בריתי יעקוב" – בחמשה מקומות נכתב מלא ואליהו חסר בחמשה מקומות, יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו' (רש"י). 'יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבא ויבשר גאולת בניו. לא ידעתי טעם לחמשה מקומות כי כבר היה מספיק זה במקום אחד. ושמא היה זה כאילו נשבע בחמשה חומשי תורה כמו שנכת׳ ישראל ה׳ פעמים בפסוק אחד כנגד ה׳ חומשי תורה' (מזרחי). 'בה׳ מקומות נכתב מלא. חד הך דהכא, וחד ״אם את זרע יעקוב אמאס״ (ר׳ ירמיה לג, כ), וחד ״ושב יעקוב ושקט״ (ירמיה מו, כז), וחד ״הנני שב את שבות יעקוב״ (ירמיה ל, יח), וחד ״לא כאלה חלק יעקוב״ (ירמיה נא, יט). ואליהו בה׳ מקומות חסר; חד ״מלאך ה׳ דבר באליה״ (ר׳ מ״ב א, ג), וחד ״וילך אליה ויאמר איש בעל שער״ (ר׳ מ״ב א, ד), וחד ״ויען אליה ויאמר אליהם אם איש אלקים אנכי״ (מ״ב א, יב), וחד ״ויאמר אליה התשבי הוא״ (מ״ב א, ח), וחד ״הנה אנכי שלח לכם את אליה״ (מלאכי ג, כג). יעקב נטל אות משמו. פירש הרא״ם, כי הטעם ה׳ מקומות דהוי כאילו נשבע בחמשה חומשי תורה שיבוא ויגאל אותם. ואין זה טעם, דכיון דנטל אות משמו של אליה לערבון, למה היה צריך שבועה, ואם שבועה למה ערבון? אבל יש לומר כי הנותן ערבון נותן לו כף יד, כדכתיב (ר׳ משלי ו, א, ג) ״בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפך לך התרפס״, ׳לך והתר פס׳. ויש חמשה אצבעות בכף היד, לכך נטל בחמשה מקומות הוי״ו של אליה, כאילו כפו שהוא חמשה אצבעות הם אצל יעקב, והאצבע דומה לוי״ו, לכך הוי״ו מן אליה חסר, והיא נתונה ליעקב. ובמסכת אהלות (פ״א מ״ח) מונה שלשים אברים בפיסת יד של אדם, וחמשה וואוי״ן הם שלשים, שלקח יעקב פיסת ידו של אליהו לערבון שיבוא ויגאל את בניו' (גור אריה). 'ומנין שהברית כרותה לארץ? תלמוד לומר "והארץ אזכור"' (ספרא). הספרא לומד ש-וו' החיבור בא לחבר לנאמר קודם, שהברית שנאמרה באבות חלה גם כאן. לפי זה נראה גם שהזכות אבות לגאולה (ובפרט אצל יעקב) חלה גם בארץ, שיש כח בארץ בכדי להביא את הגאולה; ואולי אף יותר מזה, הברית של האבות תלויה בברית של הארץ, כעין "אזכר" שנאמר באבות כנגד "אזכר" שנאמר בארץ, שכדי שתבוא הגאולה – שזכות האבות תוכל להתגלות בעולם יש צורך בעשית פעולות של יישוב הארץ, שאז עולה הזכות לגאולה. כמו שמובא בכוזרי: 'וּבְהֶעָרַת בְּנֵי אָדָם וְהִתְעוֹרְרוּתָם אֶל אַהֲבַת הַמָּקוֹם הַהוּא הַקָּדוֹשׁ יְנַחֵץ הָעִנְיָן הַמְיֻחָל, שָׂכָר גָּדוֹל וּגְמוּל רָב, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי־עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי־בָא מוֹעֵד, כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶיהָ וְאֶת־עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ". – רְצוֹנוֹ לוֹמַר כִּי יְרוּשָׁלַיִם אָמְנָם תִּבָּנֶה כְּשֶׁיִּכְסְפוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לָהּ תַּכְלִית הַכֹּסֶף עַד שֶׁיְּחוֹנְנוּ אֲבָנֶיהָ וַעֲפָרָהּ' (הכוזרי ה,כז). ע"פ הסברו של הרא"ם שהחמשה פעמים בא לרמוז לחמשת חומשי התורה (אולי גם האות שחסרה-הוספה היא האות וו', שזה כנגד ששה סדרי משנה – התושב”ע), נראה שזה גם מתגלה בארץ (שהיא מתגלה כנגד האבות), שעיקר התורה היא דווקא כאן בא"י: 'ד"א "ואבדתם מהרה" – אע"פ שאני מגלה אתכם מן הארץ לחו"ל, היו מצויינים במצות; שכשאתם חוזרים לא יהיו לכם חדשים. משל למלך שכעס על אשתו, וחזרה בבית אביה. אמר לה: הוי מקושטת בתכשיטיך, וכשתחזרי לא יהו עליך חדשים. כך אמר להם הקב"ה לישראל: בני, היו מצויינים במצות, שכשאתם חוזרים לא יהיו עליכם חדשים, שירמיהו אמר (ירמיה לא) "הציבי לך ציונים" – אלו המצות שישראל מצויינים בהם' (ספרי עקב, מג). לכן החזרה לה' בשלמות זה דווקא בארץ בה אנו מחוברים לתורה כראוי, וכן הגאולה קשורה לתיקון עולם, שהתורה תתגלה בעולם בשלמות, שזה קשור לא"י שכאן עיקר התורה – שבלי זה אין גילוי של שלמות, ולכן היא הבסיס לתחילת הגאולה. אולי זה גם קשור להסברו של המהר"ל, שיד מבטאת עשיה, שכך כדי שתחול בעולם הזכות לגאולה – שיעקב לקח פיקדון מאליהו, צריך לפעול במעשים ליישוב א"י, ובנוסף בזה גם התורה שאנו עושים מתעלה יותר (שגם זה יד – עשיה, שמקיימים מצוות). אולי זהו דברי חז"ל: 'ולמה הוא מזכיר זכות אבות ומזכיר זכות הארץ עמהם? אמר ר"ל: משל למלך שהיה לו שלשה בנים, ושפחה אחת משלו מגדלתן. כל זמן שהיה המלך שואל שלום בניו, היה אומר שאלו לי בשלום המגדלת. כך כל זמן שהקדוש ברוך הוא מזכיר אבות, מזכיר הארץ עמהם, הה"ד "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב" וגו' "וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר"' (ויק"ר לו,ה). המגדלת שומרת על הבנים, היא דואגת שיאכלו ושומרת על בריאותם, וכן שילמדו איך להתנהג כבני מלכים; לכן המלך שואל בשלומה כששואל בשלום בניו, כי היא זו שאמונה על זה וגורמת לשלומם. כך נראה כרמז שהארץ משפיעה על גילוי האבות כאן, שגילויים זה הזכות לגאולה, וכך הארץ היא זו שמביאה לגילוי את זכותם לגאולה ולכן יש חשיבות ליישוב הארץ בשביל הגאולה.