chiddush logo

גרממיא של אדום והשואה

נכתב על ידי יניב, 18/4/2023

 

'ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (תהלים קמ, ט) "אל תתן ה' מאויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה"? אמר יעקב לפני הקב"ה: רבונו של עולם, אל תתן לעשו הרשע תאות לבו, זממו אל תפק זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו. ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה קטירי תגא איכא בגרממיא של אדום, ותלת מאה ושיתין וחמשה מרזבני איכא ברומי, ובכל יומא נפקי הני לאפי הני ומקטיל חד מינייהו ומיטרדי לאוקמי מלכא' (מגילה ו א-ב). 'זממו אל תפק - אל תוציאנו מנחיריו זמם, כמין טבעת ברזל שנותנין בחוטמה של אנקה ונמשכת בו, ומתוך חוזקה אינה משתמרת כי אם בו. גרממיא - שם מלכות והיא מאדום' (רש"י). ר"י מביא שגרממיא (שנמצאת ליד אדום) נלחמת באדום (שניהם מוצאם מאדום, אלא שהן מלכויות שונות שנלחמות ביניהם), וכך ה' עושה שאדום לא תחריב את העולם. אולם בדבריו משמע לשני הכיוונים (שלא אומר במפורש אדום או רומא), כיון ששניהם מאדום – שניהם מעשו, ולכן דברי יעקב שהתפלל שלא יתן לעשו הרשע להוציא זממו מתפרש על כל צאצאיו, שזהו גם רומא וגם גרממיא. אמנם נאמר גרממיא אבל היו שגרסו 'גרמניה', וגם אם לא נגרוס כך ברור שמדובר על גרמניה שהיא סמוכה למלכות רומא והיא היתה זו שנלחמה ברומא. בפס' קודם בתהלים נאמר "ה' ה' עז ישועתי סכתה לראשי ביום נשק" (תהלים קמ,ח), '"סכותה" – מעולם סככת על ראשי בעת באו עלי בכלי נשק הם כלי זיין' (מצודות), לכן מובן שדרשו בגמ' על עניין של מלחמה שבהקשר לזה ביקש יעקב, שזהו שילחמו אלו באלו וכך לא יבואו להילחם ולהחריב את העולם. אמנם דברי הגמ' זה על מה שהיה פעם באירופה, אולם נראה שכיון שמפרשים את דברי יעקב על העתיד (שבזמנם), אז זה גם מתייחס לכלל הזמנים, וכך התגלה גם בשואה שהגרמנים לא נלחמו במשך תקופה (ממלחמת העולם הראשונה) ואז התחזקו לצאת למלחמה בכל העולם – שרצו לכבוש את כל העולם. בשואה הם רדפו אחרי היהודים בצורה קשה, נראה שגם זה רמוז בפס' שמובא קודם: "טמנו גאים פח לי וחבלים פרשו רשת ליד מעגל מקשים שתו לי סלה" (תהלים קמ,ו), שעשו רשת שלמה רק כדי ללכוד את היהודים, ואף הסתירו זאת חזק (שהרוב לא ידעו על השמדת היהודים במשך זמן רב): '"וחבלים" – גם חבלי הפח העשויים לסגור פי הפח גם אותם הטמינו לבל ארגיש כלל, ור"ל מאוד מאוד הסתירו עצה ללכדני' (מצודות), ואף השתמשו ברכבות כדי להעביר את היהודים, שזה נרמז ברמז '"מעגל" - שביל ומסלה, כמו "ינחני במעגלי צדק" (לעיל כג)' (מצודות ציון), שאמנם המסילה כאן הכוונה לדרך, אבל אפשר לראות בזה גם כרמז למסילות הרכבת (כמו שמצאנו שדורשים את מרדכי ע"פ התרגום לפס' [חולין קלט,ב]); ובכ"א עשו שבילים מיוחדים (שעליהם פסי הרכבת) למחנות העבודה וההשמדה. בגמ' קודם מובא: 'אמר רבי יצחק: "לשם" זו פמייס, "עקרון תעקר" זו קסרי בת אדום, שהיא היתה מטרופולין של מלכים; איכא דאמרי דמרבי בה מלכי, ואיכא דאמרי דמוקמי מינה מלכי. קסרי וירושלים, אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן אל תאמן, ישבו שתיהן אל תאמן, חרבה קסרי וישבה ירושלים חרבה ירושלים וישבה קסרי תאמן, שנאמר (יחזקאל כו, ב) "אמלאה החרבה", אם מליאה זו חרבה זו, אם מליאה זו חרבה זו' (מגילה ו,א). נראה שבזה רמז שכאשר יבוא חורבן על רומי (אדום-קסרי) יעלה קרן ירושלים; ואכן בעקבות הנעשה במלחה"ע השניה שהושמדו בה היהודים, עלתה ההבנה והטענה החזקה שיש צורך להקמת מדינת ישראל – יישוב ירושלים (הטענה עלתה גם בגוים – ובפרט בהחלטת האו"ם, וכמובן גם אצל היהודים, שהבינו שאין מה לחפש בחו"ל) [לכן נדרש על 'קסרי' שממנה מלכים (מטרופולין של מלכים), כעין רמז לנאמר בהמשך שנלחמים (רומי וגרמניה) ולכן לא יכולים להעמיד מלך]. עוד נאמר: 'ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (ישעיהו כו, י) "יוחן רשע בל למד צדק"? אמר יצחק לפני הקב"ה: רבש"ע, יוחן עשו. אמר לו: רשע הוא. אמר לו: "בל למד צדק"? אמר לו: (ישעיהו כו, י) "בארץ נכוחות יעול". אמר לו: אם כן "בל יראה גאות ה'"'. 'רשע - זה עשו. בארץ נכוחות יעול - את ירושלים יחריב. אמר יצחק להקב"ה: "יוחן רשע" זה עשו, אמר לו הקדוש ברוך הוא: רשע הוא. אמר - יצחק "בל למד צדק"? כלומר אין אדם יכול ללמד עליו צדק? אמר לו - הקב"ה. בארץ נכוחות יעול - כלומר עתיד להחריב את ארץ ישראל. אמר יצחק - אם כן "בל יראה גאות ה'"' (רש"י). אולי זה רמז שבאירופה (שם התערבו בני עשו, ולכן האירופאים נחשבים כעין בני אדום) יבוא חורבן גדול, שלכן רצה יעקב ללמד עליו צדק, וענה לו הקב"ה שזה בשל שהוא קשור לחורבן הארץ. חורבן הארץ זה לא רק חורבן פיזי אלא בעיקר חורבן שלטוני, שלכן הקריעה על החורבן קשורה לשלטון בארץ ולא על מגורי יהודים בארץ (ראה ב'תורת המדינה' 'ערי יהודה וערי ישראל' , למרן שר התורה הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א); ממילא בזה רמז שבזמן שגרמניה תבוא להחריב את העולם (שגם זהו דברי ר"י, והסמיכו אותם בגמ') לא יהיה רחמים (ובעיקר על עמי אירופה) כיון שבארץ לא נתנו ליהודים לשלוט (שזה בעיקר אנגליה ששלטה כאן ולא נתנה ליהודים, אבל גם שאר העולם שלא קיימו את ההחלטות שהתקבלו בסן רמו להקמת בית יהודי בא"י). אחרי דברי ר"י על גרמניה נאמר: 'ואמר ר' יצחק: אם יאמר לך אדם: יגעתי ולא מצאתי - אל תאמן, לא יגעתי ומצאתי - אל תאמן, יגעתי ומצאתי – תאמן. הני מילי בדברי תורה אבל במשא ומתן סייעתא הוא מן שמיא, ולדברי תורה לא אמרן אלא לחדודי אבל לאוקמי גירסא סייעתא מן שמיא היא'. גם זה קשור שהיו רבים שהתנגדו לעלות לא"י בגלל סיבות דתיות, שטענו כל מיני טענות ופלפולים בשם התורה, אבל אין זה האמת של תורה – אין זה רצון ה' (אין זה מציאת רצון ה'), וכך באה השואה וטרפה את הקלפים, ובכך התבטלו הדעות האלו מהעולם וכיום אין מי שמתנגד (מבחינה דתית) לעליה לארץ ולשלטוננו בה (למעט שולי שוליים). אח"כ מובא: 'ואמר רבי יצחק: אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו, שנא' (תהלים לז, א) "אל תתחר במרעים". ולא עוד אלא שדרכיו מצליחין, שנא' (תהלים י, ה) "יחילו דרכיו בכל עת". ולא עוד אלא שזוכה בדין, שנאמר "מרום משפטיך מנגדו". ולא עוד אלא שרואה בשונאיו, שנאמר "כל צורריו יפיח בהם"' וכו'. שהגרמנים הרשעים הצליחה להם שעתם, דרכיהם הצליחו וכבשו את שונאיהם. (ובסוף מבררים: 'איני? והאמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יוחי: מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, שנא' (משלי כח, ד) "עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם", ותניא ר' דוסתאי בר מתון אמר: מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, ואם לחשך אדם לומר "אל תתחר במרעים ואל תקנא בעושי עולה", מי שלבו נוקפו אומר כן, אלא "אל תתחר במרעים" להיות כמרעים, "ואל תקנא בעושי עולה" להיות כעושי עולה, ואומר (משלי כג, יז) "אל יקנא לבך בחטאים" וגו'? לא קשיא, הא במילי דידיה הא במילי דשמיא. ואיבעית אימא: הא והא במילי דידיה ולא קשיא, הא בצדיק גמור הא בצדיק שאינו גמור, דאמר רב הונא: מאי דכתיב (חבקוק א, יג) "למה תביט בוגדים תחריש בבלע רשע צדיק ממנו"? צדיק ממנו בולע, צדיק גמור אינו בולע. ואי בעית אימא: שעה משחקת לו שאני'. שבענייני שמים יכול להתגרות ולא בענייני העולם, ולכן כיון שמדובר על שלא רצו לעזוב את מקומם, שלא רצו לעזוב את אירופה, זהו כעין ענייני העולם ולכן נפלו תחת יד הרשעים הארורים. ועוד שכיון שהתנגדו לעליה לארץ היה בכך משום פגם גדול ולכן לא נחשבו צדיקים גמורים; וגם אלו שרצו והורו לעלות היו שנרצחו, כיון שהיה זה זמן שהשעה שמחקת לרשעים הגרמניים, ולכן הצליחה דרכם בהשמדת יהדות אירופה).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע