chiddush logo

מתחיל בגנות ומסיים בשבח (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אלון, 9/4/2023

 

בעולם הטבע: בחורף הכוחות רדומים. והנה בא האביב, הכל מתפרץ ומתעורר לחיים, אז מתברר, שהחורף הקשה הוא שהכין את הפריחה שבאביב.

כך גם בעולם האדם: את הגדת פסח, מורים חז"ל לערוך בדרך של, "מתחיל בגנות ומסיים בשבח": ראשית, מדברים על התקופה הרעה שקדמה ליציאת מצרים, וזאת מהסיבה שהרע מכשיר ומכין את הופעת הטוב שבעקבותיו.

דווקא קשיי החיים ותנאי הלחץ, הפיסיים והרוחניים, מביאים למאבק, להתגברות ולצמיחה. הנפילות מכשירות את התקומות, כפי שביאר המהר"ל: "שכל הוויה חדשה צריך שתקדם לה ההעדר".

בגמרא נקרא המשיח בביטוי מוזר, "בן הנפילים", וזאת כתוצאה מניסיונות הנפל שאנו מנסים להיגאל ונופלים, ושוב מנסים, עד שלבסוף נצליח וב"ה תבוא הגאולה, וזאת רק בזכות הניסיונות הקודמים שנכשלנו בהם.

(הרב מרדכי גרינברג שליט"א)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
משה אהרון (10/4/2023)
בס"ד.
וכי למה קרוי הוא : "בין נפילים".
שכל דבריו נופלים על אוזניים ערלות .
והם תמיד נופלים באין כל יחס רציני.
. שמזלזלים ומפילים אותם דווקא אותם המכונים בעיניהם :
"כשלומי אמוני ישראל".
וכך, כל אימת שדבר יוצא ממנו, מתייחסים אליו, כמעט אוטומטית , כנפל.
שאפילו לא כדאי להתאמץ ולהבין את דבריו.
[ולא יפנ יעשה מי אשר יבקש לקשור בין הנכתב בזה - לכותב]
משה אהרון
משה אהרון (10/4/2023)
בס"ד.
גלות מצרים כ"ראשית" הייתה דוגמא.
מעין מודל לגלות מצרים אחרונה ב"אחרית הימים" - טרם גאולה אחרונה - גאולת הקץ .
וה"אחרית" : החלה בגנות של השואה האיומה ,תוצר של הסתר פנים ,כנבואת משה רעיא מהימנא.
שניבא גם על הרעה של אחרית הימים. היא היא כאמור השואה
והנה התקומה בדמות ה"אתחלתא",היא ה"שבח", שבו היה צריך לסיים את ההגדה.
כמה קיימו בנלא את מצוות "ההגדה" ברוח זו. ?.
אבל מילי ייפלו שוב על אוזן ערלה ,כי אין בנו האומץ להתמודד תיאולוגית עם פשר השואה.
וודאי לא להכיר בעובדה כי השואה מן התורה [בניגוד לתשעה באב למשל].
והיא השואה האושייה המרכזית בטרם תקומה , שלפיכך גם קרוי משה :"אבי הנביאים"
שהיתווה בתורתו מסגרת גם לגלות וגם לגאולה [שירת האזינו].
ואין "מאזין" גם כיום.
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע