" תרחיב צעדי תחתי" ,להפטרת שביעי של פסח ופרשת שמיני
נכתב על ידי izik28, 7/4/2023
בסד
ד"ת להפטרת שביעי של פסח ופרשת שמיני
תרחיב צעדי תחתי
-----------------------------------------------------------------
כותרת דה"ת מנסה לאחד את הפטרת שביעי של פסח המדבר על שירת דוד עם הפטרת פרשת שמיני העוסק בארון ברית ה" שנפל ללא כוונה וגרם למות עוזה ככתוב בפ"ס," ויבאו עד גרן נכון וישלח עזא אל ארון האלהים ויאחז בו כי שמטו הבקר
ויחר אף יהוה בעזה ויכהו שם האלהים על השל וימת שם עם ארון האלהים", אנסה לחבר פסוק זה עם הפ"ס ," תַּרְחִ֥יב צַעֲדִ֖י תַּחְתֵּ֑נִי וְלֹ֥א מָעֲד֖וּ קַרְסֻלָּֽי׃", רשי מפרש," תרחיב צעדי" - כשאדם מדבק רגליו זו בזו הוא נוח ליפול וכן הוא אומר (משלי ד יב) בלכתך לא יצר צעדך "קרסולי" – עקבי" כלמור על האדם ללכת בפסיעות רחבות כדי שלא ימעד ויצרו צעדיו , על מות עוזה מסביר המלבים," "ויכהו על השל וימת שם עם ארון האלהים". שיעורו, "ויכהו וימת שם על השל עם ארון האלהים", על
ששל ושכח קדושת הארון ופחד ה' בעודו עם ארון האלהים, וזה חטא גדול מנשוא השוכח יראת המלך בעודו עומד לפניו" כמובן שלעוזה ודוד לא הייתה כוונה לפגוע בארון ברית ה" אלא שמרוב השמחה הם שכחו אותו קצת .. על נשיאת ארון ברית ה כתוב בספר יהושוע ," וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל־הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר שְׂאוּ אֶת־אֲרוֹן הַבְּרִית וְעִבְרוּ לִפְנֵי הָעָם וַיִּשְׂאוּ אֶת־אֲרוֹן הַבְּרִית וַיֵּלְכוּ לִפְנֵי הָעָם: … וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת־הַכֹּהֲנִים במסכת סוטה דף לה עמוד א כתוב
"נשא ארון את נושאיו ועבר, שנאמר: "ויהי כאשר תם כל העם לעבור ויעבור ארון ה' והכהנים לפני העם". ועל דבר זה נענש עוזא, שנאמר: "ויבואו עד גורן כידון וישלח עוזא את ידו לאחוז את הארון" (שמואל ב ו ו), אמר לו הקב"ה: עוזא! נושאיו נשא, עצמו לא כל שכן …
דרש רבא: מפני מה נענש דוד? מפני שקרא לדברי תורה זמירות, שנאמר: "זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי", אמר לו הקב"ה: דברי תורה שכתוב בהן: "התעיף עיניך בו ואיננו" (משלי כג ה), אתה קורא אותן זמירות? הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו, דכתיב: "ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש וגו' ", ואיהו אתייה בעגלתא.
במדרש תנחומא פרשת וארא סימן זכתוב
"שאו שערים ראשיכם והינשאו פתחי עולם ויבוא מלך הכבוד" (תהלים כד) – שלמה אמר הפסוק הזה בשעה שהכניס את הארון לבית קדשי הקדשים. עשה ארון של עשר אמות והכניס את הארון לתוכו ונשא אותו. כיון שהגיע לפתח בית המקדש היה הפתח של י' אמות ואין עשר אמות יכולין ליכנס לתוך עשר אמות … עמד שלמה והיה מתבייש ולא היה יודע מה לעשות, התחיל מתפלל לפני הקב"ה … הלך והביא ארונו של דוד אביו והיה מתפלל ואומר: "ה' אלהים אל תשב פני משיחך" (דברי הימים ב ו) … עשה בזכותו של זה: "זכרה לחסדי דויד עבדך". מיד נענה … ורוח הקודש צווחת ואומרת: "ושבח אני את המתים שכבר מתו" (קהלת ד). התחיל שלמה אומר: "שאו שערים ראשיכם והינשאו פתחי עולם ויבא מלך הכבוד". באותה שעה בקשו השערים לירד ולרוץ את ראשו שהיו סבורין שעל נפשו הוא אומר מלך הכבוד. אמרו לו: מי הוא זה מלך הכבוד? אמר להם: "ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה". כיון שאמר להם כך מיד שקטְׂאֵי אֲרוֹן־הַבְּרִית לֵאמֹר כְּבֹאֲכֶם עַד־קְצֵה מֵי הַיַּרְדֵּן בַּיַּרְדֵּן תַּעֲמֹדוּ:",עוז רצה מתוך כוונה טובה לאחוז בארון שלא יפול ולמנוע בזיון , אולפ עתם הושטת היד לארון היא בזיון כיוון שהוא אמור לשאת את נושאיו ועוד שבהמה לא אמורה לשאת את ארון הברית , כאן הייתה לכאורה הרחבת צעדים , כיוון שהבקר לקח את הארון , אולם גם לפירוש זה יש גבול , צריך ללכת בצעדים בטוחים , בשלוה כדי לא למעוד , הדבר גם מתקשר בהליכה והנהגה נכונה בקיום מצוות ה" ,בשמחה של מצווה ולא שמחה סתם , כך נדע שתורת ה" תמימה משיבת נפש , מה גם שלבסוף במקרה של עוזא, הדבר , חוץ ממותו נגמר בטוב , אולם הדר לכך לכך היא בקיום מצוות ה" בלב שלם ושמח ללא התגאות ושמחה מוגזמת
ד"ת זה נכתב לפני יום הזכרון לשואה ולגבורה בו נספו שישה מייו בני אדם שניספו ונרצחו רק בגלל היום יהודים! הם לא זכו לקיים את מצוות ה" לצערנו , אך הם נמצאים תחת כנפי השכינה בדרגה גבוהה ביותר שיהיו מליצי יושר עבורנו לכל הטוב שהם לא זכו , הי"ד .
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)