חידת : "האוהל"
נכתב על ידי משה אהרון, 9/3/2023
בס"ד.
חידת " האוהל".
==================.
בעקבות המשבר הקשה של חטא העגל.
התערער היסוד המרכזי של : "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם".
לפיכך באה תגובתו ההולמת של משה לאמור :
"ומשה יקח את האוהל ונטה לו מחוץ למחנה הרחק מהמחנה וקרא לו אוהל מועד".
רוב הפרשנים הקלאסיים לדעתי טועים לסבור :
כי המדובר הוא באוהלו הפרטי של משה אשר היה במחנה והוא לכאורה ה"נעתק" .
ולעניות דעתי מדובה ב"האוהל". בכוונת מכוון ב"הא" הידיעה.
אותו שהיה על המשכן אשר במחנה.
לא רק בגלל "הא" הידיעה כאמור,אלא גם בגלל נימוקים נוספים אחרים :
ראשית מהמשך הכתוב שבמפורש נותן להבין כי אוהלו האישי של משה נותר על מכונו במחנה שהרי כתוב במפורש כי יצא מהמחנה לאוהל המועד שמחוץ וכן שב אל המחנה .
ללמדך כי לא חל כל שינוי באוהלו הפרטי והאישי.
זו גם הסיבה שבאוהל המועד שמחוץ למחנה נותר להישאר בו יהושוע .
אם אכן היה זה אוהלו האישי של משה לא היה צריך יהושוע להשאר תמיד באוהל.
ובכלל יש בכך מידה שלא פולחן אישי יעלה על דעתכם כי משה יהפוך את אוהלו הפרטי לאוהל מועד של התגלות השכינה ועוד במקום ההתוועדות שבמשכן.
זאת ועוד התורה מדגישה כי משה לקח האוהל אל מחוץ למחנה. בדגש : "ומשה" באות "וו" התגובה. כתגובה ישירה לכך שישראל "התנצלו מעדיים מהר חורב" דהיינו לא היו ראויים לעדי העדיים שניתן בעקבות "חורב" דהיינו : "ושכנתי בתוכם".
ולסוף : לא יעלה על הדעת כי אוהלו הפרטי של משה ייקרא : "אוהל מועד" שאוהל של התוועדות עם ה' לא יכול להיות גם משכן פרטי. גם לא משכן פרטי לשעבר.
לכן גם התורה מדגישה :
"ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו ושב אל המחנה"
ושוב,הדגש : "ושב אל המחנה".
בא להדגיש כי במחנה נותר משכנו הפרטי של משה .
כאמור בעיניי , אין ספק כי היה זה האוהל שמעל למשכן ומשה רצה בצעד זה לבטא את עומקו של השבר שחטא העגל היה בו כדי לפרק את המשכן לשני חלקיו.
אומנם ייתכן כי צעד זה היה מוגבל בזמן .או אפילו חד פעמי....
וכי לאחר שמשה ריצה את הקב"ה בצעד דרמטי שכזה,
השיב הוא את האוהל למכונו הראוי והקבוע.......
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)